trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Yamaha 925 silver
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 18:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Yamaha 925 silver
BerichtGeplaatst: 30 aug 2006 16:36 

Hallo forumleden,

Heeft iemand ervaring in het spelen op de Yamaha silver 925 mondstukken?
Zo ja, wat zijn jullie bevindingen?

Groet.

16C4 GP

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2006 17:03 
Moderator

Interessante vraag idd. Ik zie dat je een Yamaha 14a4a GP hebt, vrijwel gelijk aan schilke 14a4a. Ik heb lange tijd op Yamaha 16c4 GP gespeeld. Toen ik er ooit op begon heb ik bij het testen ook even 16c4 van de 925 serie geprobeerd. Het meest opvallende verschil was dat hij 2,5 keer duurder was. :cry: Nuance: nou ja misschien was het geluid iets donkerder.
Maar als je er langere tijd op speelt zul je best wel een beter oordeel kunnen vormen, en daarom ben ik net zo benieuwd naar ervaringen van collega's met deze (dure) mondstukken. :?:
Ook ik heb me jaar in jaar uit "schuldig" gemaakt aan het steeds, nou ja steeds, opnieuw proberen van andere mondstukken , toch kwam ik iedere keer weer op de 16c4 terug.
Eindelijk is het me toch gelukt een mondstuk te vinden waarop het beter/makkelijker gaat:
de GR 67 B-T. Mijn toon is er vooral wat krachtiger en strakker door geworden.
Maar oh,oh, het kan niet genoeg benadrukt blijven: het is allemaal zo persoonlijk.
equivalent van de 14a4a is overigens de GR 66Z** :wink: http://www.brassimport.nl/produkten/grmouthpieces.htm
Maar nogmaals ik vind het eveneens heel interessant eens wat te horen over de 925ers

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2006 17:11 

De rede waarom ze zo duur zijn is omdat ze gemaakt zijn van massief sterling zilver, dat is nagenoeg puur zilver met weer andere klank eigenschappen dan een messing mondstuk met een zilver of goud laagje erop..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2006 19:34 

Citaat:
Diederik: Ik heb lange tijd op Yamaha 16c4 GP gespeeld.

Ik ook, gebruik hem nog steeds als ik wat meer klassiek speel. Moet zeggen dat hij goed bevalt. De 14A4a GP heb ik sinds kort. Eerste ervaring is goed. Gaat mogelijk de Curry vervangen. Maar ik beslis nog niet te snel. Eerst even de tijd gunnen.
De 925 serie is idd erg duur :? maar ben toch benieuwd...

Citaat:
Baszz: dat is nagenoeg puur zilver met weer andere klank eigenschappen dan een messing mondstuk met een zilver of goud laagje erop..

Waaruit bestaat het verschil? Ik weet dat bv gold platted mondstukken anders aanvoelen, maar de speeleigenschappen vind ik nagenoeg hetzelfde. Ik merk wel verschil tussen een verzwaard en een "gewoon?" mondstuk.

16C4 GP

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2006 19:56 

Citaat:
Waaruit bestaat het verschil? Ik weet dat bv gold platted mondstukken anders aanvoelen, maar de speeleigenschappen vind ik nagenoeg hetzelfde. Ik merk wel verschil tussen een verzwaard en een "gewoon?" mondstuk.

Het verschil zit hem alleen in het materiaal, massief zilver om verzilverd messing, het gevoel met het zilver blijft hetzelfde alleen de klank zal anders zijn voorzover ik weet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2006 20:16 
Moderator

baszz schreef:
Citaat:

Het verschil zit hem alleen in het materiaal, massief zilver om verzilverd messing, het gevoel met het zilver blijft hetzelfde alleen de klank zal anders zijn voorzover ik weet.

Je zegt het idd goed, Bas. Mijn ervaring, maar zoals gezegd alleen maar ff geprobeerd,
was dat het mondstuk iets donkerder/warmer , hoe je het noemen wilt, klonk dan de GP.
Als je dat speciaal zoekt is het zeker een optie die het proberen (lees: een keertje testen) waard is als je de prijs geen probleem vindt. Qua speelgemak merkte ik niet veel verschil met de GP. Maar nogmaals, eigenlijk tekort op gespeeld om echt een oordeel te mogen vellen. Wie o wie speelt erop?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 aug 2006 23:10 

Ik denk niet dat er veel mensen op spelen. De 925 is niet beter dan een verzilverd mondstuk, alleen omdat het massief zilver is, zijn de eigenschappen anders omdat de trillingen anders worden doorgegeven. Voor sommigen werkt dat goed, voor anderen niet.
Overigens is Yamaha niet hetzelfde als Schilke. Voor Yamaha moet je een cijfer omlaag in vergelijking met Schilke, dus de Schilke 14 is (ongeveer) gelijk aan de Yammie 13.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 aug 2006 10:33 
Moderator

Hans schreef:
Overigens is Yamaha niet hetzelfde als Schilke. Voor Yamaha moet je een cijfer omlaag in vergelijking met Schilke, dus de Schilke 14 is (ongeveer) gelijk aan de Yammie 13.

Hans, is het niet precies andersom?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur