fb schreef:
Eugène schreef:
Persoonlijk heb ik het klepje nog nooit gemist. Na twee en een half uur blazen, komt er nauwelijks een druppel uit.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe hoog je speelt. Hoe lager, hoe vaker je het derde ventiel gebruikt. Persoonlijk heb ik er ook niet veel last van, maar ik kan me voorstellen dat het voor 2e en 3e trompettisten van eenn fanfare wel heel erg hinderlijk is.
Het vocht in je instrument is grotendeels condensvocht, en geen puur speeksel. Als je het derde ventiel veel gebruikt, wordt dat vanzelf warm (het pijpje natuurlijk) en zal er minder vocht condenseren. Mijn ervaring is dat hoe kouder het instrument, hoe meer water, ook in het derde ventiel. (Ik speel op een Schilke X4, en die heeft ook geen waterklepje op de derde. Even leeggieten na 5 min blazen is een automatisme, daarna hoeft het zelden meer)
Over dat extra gewicht: Voor BACH geldt meestal dat die geen waterklepje hebben, maar wel een verwijderbaar eindje aan de derde ventielpomp: dat lijkt me meer extra massa dan een waterklepje, en ook nog eens twee overgangen van binnen- naar buitenbuis. dus accoustisch gesproken is het maar de vraag wat nou beter is......