trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Van Laar occasions --> opinions ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2003 13:29 

Gelukkig....ook genoeg positieve ervaringen!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2003 13:53 

Daniël,

Fijn om weer eens wat van je te lezen. Op een aantal punten ben ik het zeker met je eens, iedereen mag zeggen wat hij wil, mits er beschaaft gediscussieerd wordt. Dat is dus ook zeker mijn bedoeling geweest vanaf het eerste moment dat ik het 1e bericht van Hornblower las. Je zult het me toch niet kwalijk kunnen nemen dat ik mij verdedig tegen persoonlijke aanvallen die ik vervolgens krijg op een reactie van mij op dat 1e bericht? Daar ik al in het begin van dit forum meerdere malen mijn hoofd heb gestoten kijk ik wel beter uit, om dingen te zeggen die anderen beledigen of gewoon niet kloppen. Als ik dan vervolgens wordt beticht van het kleineren van de amateur, schiet dat bij mij in het verkeerde keelgat. Ik had dus ook liever een "volwassener" antwoord van onze Hornblower gezien, maar helaas.
Wat betreft jou volgende uitspraak:

Citaat:
En dan heb ik het nog niet eens dat als je in een sectie speelt dat je het beste, voor het mengen, allemaal op hetzelfde merk kan spelen.... en aangezien bijvoorbeeld (!!) 99% waarschijnlijk een bach heeft, wordt de Van Laar misschien ook een buiten beentje.... (enkel als voorbeeld, zelf geen ervaring hoe dingen in een sectie klinken overigens!)

Laat me je vertellen dat me dat nog nooit problemen heeft gegeven. Een goede trompettist speelt met z'n oren en probeert zich aan te passen naar de sectie waar hij bij aanschuift (als remplaçant dan). Het is altijd zo dat zoiets bij de ene sectie heel makkelijk gaat en bij de andere sectie iets moeizamer. Ik denk persoonlijk dat het meer te maken heeft met de stijl van spelen, dan met je instrument. Je kunt met een sectie vol met verschillende trompetten beter klinken, dan als een sectie met allemaal hetzelfde instrument en ieder z'n eigen speelstijl, of er maar eentje in hebben die anders speelt. Het is belangrijker dat je samen speelt en elkaar ondersteunt en elkaar opzoekt in de menging van geluid en de balans, dan dat je allemaal dezelfde trompet speelt. Zo denk ik er in ieder geval over. Verder was ik het inderdaad wel eens met veel van wat je zei.

Groetjes, Jeroen.

Profiel  

Berichttitel: Mengen in sektie
BerichtGeplaatst: 20 feb 2003 17:59 

Ik heb geen ervaring met van Laar trompetten maar heb wel veel ervaring met mengen in een sektie. Aangezien 80 tot 90% van de toon bepaald wordt door de muziekant zelf en de rest door het materiaal is een trompet wat dat betreft van minder belang. Ik vindt het als leadtrompettist niet zo belangrijk als degene naast me een scherper, ronder of whatever geluid heeft als hij mij maar volgt en luistert naar mijn timing, dynamiek en stemming.
Ik vind persoonlijk de Bach het prettigst maar kan zeer goed samenwerken met Calicchio, Getzen of wat er verder nog te koop is. Moet je voor de gein eens iemand anders op jouw toeter laten spelen, ik denk niet dat je je eigen toeter/geluid nog herkent. Ik heb veel mensen op mijn nieuwe vergulde Bach laten spelen en hoor bij iedereen een ander geluid.
Ik moet er bij zeggen dat ik geen klassieke sektiespeler ben, dus ik weet niet of dit verhaal daarvoor ook compleet opgaat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2003 14:15 

harlem devil schreef:
...de beroemde Bo Nielson en beroemde Amerikaanse studiotrompettisten als Chuck en Bob Findley spelen op zijn instrumenten !!! (Op het fantastische album van Robbie Williams klinken bijvoorbeeld alleen maar van Laar-toeters) Zullen al deze mensen het mis hebben en heeft Hornkickser de wijsheid in pacht?...

Even voor de zuiverheid van de discussie, bij Robbie Williams spelen ze niet op Van Laar's maar op Smith-Watkins toeters.
Zal wel een aanvullende voorwaarde zijn geweest van Derek Watkins om mee te doen op het album :wink: .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2003 18:00 

Heel even wil ik als "amateur-trompettist" toch even mijn woordje doen over mijn van Laar Bes trompet welke ik 2 jaren geleden heb aangeschaft.

Ten eerste vind ik het een mooi afgewerkt instrument met een zeer brede klank.
Ik heb toch al diverse complimenten over de mooie toonklank mogen ontvangen.
Het ventielenwerk is afkomstig van Wilson. Nu moet ik zeggen dat deze enkel redelijk te noemen zijn. Ik ben dus al diverse malen terug geweest naar Hub omdat schoonmaken en oliën niet hielp. Eindelijk is dit probleem nu opgelost door o.a. sterkere veren.

Wel moet ik zeggen dat ik nog nooit een instrument geblazen heb waarop je zo veel ademsteun moet geven om fatsoenlijk in de hoogte te kunnen blazen.
Helaas komt dat niet ten goede aan mijn embouchure. Met smacht denk ik dan nog terug aan mijn beginnertrompet. Het is toch vreemd dat ik nu veel meer moeite met doen om een zelfde speelkwaliteit ten gehore te brengen.
Natuurlijk, klank is zeer belangrijk maar het is ook mooi dat als amateur flexibel in de hoogte kunt doorspelen. Daarom denk ik dat ik net als "hornblower" een verkeerde keus heb gemaakt.
Vraag mij niet welke boring/leadpijp/bell er op zit. Dat weet ik niet. Wat ik wel weet dat deze trompet in enkele riedeltjes lekker weg speelt en naarmate de tijd vordert steeds zwaarder blaast.
In deze ervaring sta ik niet alleen want een collega (niet) amateur kwam tot dezelfde conclusie.

Niets ten nadele van Hub van Laar. Hij is en blijft een aardige kerel.

De reclameslogan: Fritz Damrov speelt ook op van Laar, klopt ook maar voor een klein deel.
Hij is in bezit van een Van Laar trompet en bespeelt voornamelijk Yamaha. (contract)
Maar dat ter zijde.

Al met is Hub zeker op de goede weg anders waren er niet zoveel tevreden klanten. Wat niet weg neemt dat ik de "ware trompet" nog niet gevonden heb.

Groeten en een fijn dag verder.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2003 11:03 

948242 schreef:
De reclameslogan: Fritz Damrov speelt ook op van Laar, klopt ook maar voor een klein deel.
Hij is in bezit van een Van Laar trompet en bespeelt voornamelijk Yamaha. (contract)
Maar dat ter zijde.

Laat dat nou precies andersom zijn. De Yahama wordt voor de foto's gebruikt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2003 18:47 

Zullen we de "Frits Damrow" kwestie maar met rust laten en het er op houden dat hij met beide wordt gesignaleerd? :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur