trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Schenkelaars Prestige
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 10:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Schenkelaars Prestige
BerichtGeplaatst: 21 feb 2003 00:27 

Ik heb een Bach trompet waar ik (als beginned muzikant) redelijk tevreden over ben.
Nu kan ik een 2e hands Schenkelaars Prestige kopen voor een zacht prijsje, zomaar voor 'erbij'. Maar ik hoor er van alles over, maar ik kan er niets over vinden.
Wie weet er wat over dit nederlandse merk en wie weet er iets te vertellen over de instrumenten? :?:

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2003 14:21 

Schenkelaars is een oud Nederlands merk wat al lang niet meer bestaat.
Nadat de fabriek failliet is gegaan hebben werknemers de zaak overgenomen onder de naam Blasom. Dit was geen lang leven bechoren en momenteel is de zaak verhuisd naar, ik dacht, Noordwijk. Daar maken ze nu instrumenten onder de naam First Brass.

De Schenkelaars zijn beroemd om hun onverwoestbare imago. Na het spelen kun je bij wijze van spreken ook nog inzetten als koevoet of autokrik. (ze klinken overigens navenant).

Het Nederlandsche leger en vele fanfares hadden vroeger veel Schenkelaars instrumenten. Tegenwoordig worden ze voornamelijk aangetroffen met gedroogde papavers in de beker aan de muur van een kroeg of huiskamer. Om eerlijk te zijn, zo komen ze ook het best tot hun recht :lol: .

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2003 15:34 

Inderdaad vroeger ook in mijn dienstijd (ja jongens en meisjes, da's lang geleden) op een Schenkelaars gespeeld (trompet en bugel).
Laten we zeggen dat het geen instrumenten zijn waarmee je de oorlog wint....... :evil:

Als je nu op een Bach speelt zou ik geen regenpijp van schenkelaars erbij kopen. Kun je beter nog even doorsparen. Aan de muur doen ze het prima overigens onder een stoomwals nog beter... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2003 15:37 

Da's trouwens wel heel decoratief bedenk ik me nu: een platgewalste trompet aan de muur. Enig idee waar ik dat zou kunnen laten doen? Zitten er ook stratemakers op dit forum?

Enneuh heeft er nog iemand een schenkelaars over :wink: :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 feb 2003 10:18 

C4 schreef:
Laten we zeggen dat het geen instrumenten zijn waarmee je de oorlog wint....... :evil:

Juist wel, gooit de vijand ermee dood :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2003 23:18 

We kunnen ze naar Irak sturen :mrgreen:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 apr 2003 13:19 

Schenkelaars, veel mensen zeggen (zoals je kunt lezen) dat je ze beter als vaas kunt gebruiken, laten omsmelten tot een hondenketting of wat dan ook.

Goed, het zijn geen instrumenten zoals Bach, Schilke en dergelijke. Maar een groot gedeelte ligt m ook aan de muzikant. Ik wil mezelf geen supertrompettist noemen, maar ik speel zelf op een Schenkelaars Garnet die ouder is dan dat ik ben. Ik speel de 1e/Solo trompet in een showorkest, waar veel hoog gespeeld wordt. Dit doe ik op m'n Schenkelaars net zo makkelijk als op de Holton van mn collega trompettist. Natuurlijk merk je verschil wel, met name in weerstand. Kanttekening is dat de Holton een large-bore is en de schenkelaars een medium-large.

Natuurlijk hoor je ook verschil in geluid. Maar mijn mening is dat je geluid grotendeels zelf maakt. Je trompet en mondstuk zijn slechts hulpmiddelen hierbij. Een goed voorbeeld, uit een compleet ander gebied is autoracen. Je kunt mij in een formule 1 wagen zetten, maar dan win ik nog geen races. Anderzijds kun je Schumacher in een Fiat Panda mee laten doen, maar dan wint ie ook niet, ondanks dat hij een topcoureur is.

Om een lang verhaal kort te maken. Natuurlijk is er verschil. Ook is de ene Schenkelaars de andere niet, net als met duurdere instrumenten van bijvoorbeeld Bach. Probeer m eens uit en kijk zelf of je 'm fijn vind. Oerdegelijk zijn ze wel, dat is iets wat zeker is.

Roy, tevreden schenkelaars gebruiker

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 apr 2003 14:18 
Moderator

en bovendien, voor de liefhebbers zijn het altijd leuke dingen en nu ook nog eens collectors items want waar vind je die toeters nou nog?
Dus mijn advies : gewoon kopen, kun je hem alijd nog aan de muur met een blom erin :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur