trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Van Laar occasions --> opinions ?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 14:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 feb 2003 15:22 

Ik ben bang dat dit een oeverloze discussie wordt...Het is hard tegen hard... Ik ben het met Harlem Devil eens..De toon waarop Hornblower zijn mening over van Laar trompetten en andere zaken geeft vind ik erg vervelend...komt op mij ook zeer betuttelend over....en als ik het mis heb, dan heb ik het maar mis....

Toeterze allemaal!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 feb 2003 15:27 

Heb ik me er toch in gemengd...wat een lulhannes ben ik toch... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 feb 2003 17:04 
Administrator

Citaat:
Normaal meng ik me niet in dit soort belachelijke discussies....

Dat denk ik ook regelmatig, maar dit keer kan ook ik het niet laten!

Ten eerste,...

Niet negatief naar Van Laar toe bedoelt,... maar ook ik hoor en zie om mij heen redelijk veel mensen die uiteindelijk toch niet tevreden zijn met hun Van Laar trompet en hem weg doen.

Ook ik heb er vier geprobeerd maar het is ook mijn smaak qua klank helemaal niet, hoewel ze technisch er zeker héél gelikt uit zien! Gewoon een kwestie van smaak dus…
Mijn voorkeur is Amerikaans.... Bach, Schilke en Monette spullen... mag toch?
En dan heb ik het nog niet eens dat als je in een sectie speelt dat je het beste, voor het mengen, allemaal op hetzelfde merk kan spelen.... en aangezien bijvoorbeeld (!!) 99% waarschijnlijk een bach heeft, wordt de Van Laar misschien ook een buiten beentje.... (enkel als voorbeeld, zelf geen ervaring hoe dingen in een sectie klinken overigens!)

Ook neem ik aan dat Van Laar niet 85 trompetten per week maakt en honderden per jaar... Monette maakt er maar 4 maximaal 5 per maand en je ziet ze maar zélden te koop staan, en als ze te koop staan verschrikkelijk duur... of het dit instrument waard is ter zijde voor dat hier een discussie over gaat beginnen...

In een autoblad zullen ook veel meer VW's, BMW's, Opel's en Citroën's (Bach, Yamaha Getzen) te koop staan dan Ferarri's, Lamborghini's, Maserati's of Spiker's (Monette, Van Laar en eventueel Schilke...)

Vanuit dit oogpunt kan ik me dus wel een klein beetje voorstellen bij de vraagtekens die Hornblower eventueel dit keer zou kunnen hebben zodra er 5 á 6 (en nul keer monette! :wink: ) te koop staan.... toch? Integendeel, een goede stelling voor in een "discussie forum" toch?

Ten tweede...

Valt het mij op dat wanneer er bepaalde personen aangevallen worden, al dan niet terecht, dat diehards het uit den boze vinden om zo over iemand te praten...

Een Henk Rensink bijvoorbeeld wordt hier bij wijze van spreken zwart gemaakt en niemand neemt het voor hem op (terwijl ook deze man vast wel een kern van waarheid heeft en vast wel een beetje verstand ervan heeft waar bijv. mensen met een bepaalde allergie ofzo best wat aan kunnen hebben... ik zeg niet dat ik heen zou gaan..maar dat ter zijde) Van Laar mag dan naar mijn mening net zo hard bekritiseerd worden....toch? (zolang het maar opbouwend is....)

Zelfde als met Maurice André.... In een vorige discussie waren de meningen behoorlijk verdeeld of deze man nou echt door moet gaan met concerten geven in concert zalen met een entree kaartje van 45 gulden per stuk, of dat ie beter desnoods zelf in de zaal gaat zitten en van nieuw talent gaat genieten en het spelen nog gewoon op zn zolderkamertje doet!?

Ikzelf, mijn mening (!!), ben niet een hele grote aanhanger van André, hoewel ik het fantastisch vind hoe hij speelt, erg belangrijk is geweest voor de trompet wereld en een virtuoze speler is op de piccolo trompet, maar uiteindelijk blijft het gewoon niet mijn smaak.... ik loop eerder warm van een Phil Smith, Wynton Marsalis, Jan Oosthof, James Morrisson, Roger Webster, Derek Watkins, Jens Lindemann, Ronnie Romm, Ryan Anthony, Fred Mills, Chuck Findley (die overigens op een smith & watkins speelde en tegenwoordig een Calicchio 1s2 ), Jon Faddis,...... to name a few! Het is waarschijnlijk voor velen uit 'hun' generatie een grote ‘hero’, maar misschien dat het gewoon, net als Tomofei Dokshitzer etc., een andere generatie is die een jongere muzikant tegewoordig niet of minder aantrekt …. Ik heb het overigens niet over "waarderen" ....! Dat is een heel ander verhaal….

Ten derde.... (ik vind het wel wat hebben die opsommingen Jeroen :D )

In een discussie forum mogen er naar mijn mening best stellingen gedeponeerd worden waarop een beetje fel gediscusieerd kan worden, MITS het maar gezellig en de kritiek opbouwend blijft....

Zo, dat is mijn mening... Any comments?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2003 10:49 

Sorry hoor, maar dat je allemaal op dezelfde trompet moet spelen om te mengen in een sectie vind ik onzin... Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik ben van mening dat een instrument toch een verlengstuk is van jezelf en dat je dus kan kleuren en in geluid naar elkaar toe kan groeien. Je eigen speelmanier blijft toch hoorbaar, wat voor instrument je ook speelt.
Een goede toeter kan je zeker helpen om lekker te spelen....maar zal nooit beter worden dan de persoon die er op speelt...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2003 10:51 

...Van Laars klinken overigens geweldig in onze sectie...speel zelf Kanstul...heb nog geen enkel probleem gehad.... :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2003 10:57 
Administrator

Citaat:
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, ...

op die uitzonderingen doel ik dus .... een trompet blijft de klankkast net als iedere luidspreker anders klinkt (quad, magnapan, kef, sony, b&o, etc.) en iedere viool.... maar daarom kan in een viool sectie nog wel al die merken door elkaar gebruikt worden...

al zou ik niet 2 verschillende merken van luisprekers gebruiken voor links en rechts..... :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2003 13:14 

Gelukkig loopt de discussie weer een beetje opbouwend, kan ik mij er ook nog even in mengen.
Ik heb vorig jaar een bes-trompet bij Hub van Laar gekocht, overigens een Hub van Laar, maar ik had ook rustig een B&S-Challenger kunnen proberen. Hij had een paar modellen voor mij klaar gelegd, ervan uitgaande dat het te combineren moest zijn met een Constellation, maar dan met een geluid wat beter in de harmonie past. Ik kan niet anders zeggen dat Hub mij erg goed geholpen heeft en mij ook het verschil tussen de verschillende toeters uitgelegd, zonder getallen te noemen enz., want die zeggen mij toch niet zo veel. Na een kleine aanpassing (diepte van mondstuk) kwam ik uit op een prachtige Hub van Laar trompet, waar ik heel graag op speel, die ik qua klankkleur erg fraai in de harmonie vind en die ook qua weerstand en intonatie te goed te combineren is met mijn Constellation. Bedankt Hub voor je geduld, je enthousiasme, maar vooral voor je deskundig advies.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur