trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bach, Kanstul of Schilke
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 02:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2001 16:03 

Nogmaals de onbeantwoorde vraag. Wat is er meer handgemaakt van Laar????????

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2001 16:22 

Ik denk dat niemand het eigenlijke antwoord hierop weet....ik ook niet....ik weet wel dat bekers handgehamerd worden en ook wel fabrieksmatig gemaakt worden. Dat is het enige verschil wat ik uit handgemaakt en fabriek kan halen...ik kan me moeilijk voorstellen een fabriek te zien waar trompetten ook op een assemblage-band liggen met allemaal robotarmen erbij...wie weet het echte antwoord????<p>Edited by: A3aan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2001 17:36 

Ik denk dat het verschil tussen de "grote" merken en de toch wat kleinere merken is dat er bij de " grotere " merken grotere series in 1 keer worden gemaakt.<p>Ik denk dat van Laar, maar ook een merk als callicchio 1 trompet maakt en vervolgens weer 1 en daarbij let op eventuele specificaties die zijn opgegeven, waar Yamaha maar ik denk ook een merk als Bach meer in serie maken en dus speciale mensen hebben die bekers maken, anderen zullen de andere onderdelen maken en weer een ander zet de trompet in elkaar.<p>Normaal gesproken zou een trompet die van het begin tot het eind door een en dezelfde mens is gebouwd beter moeten zijn , maar ja we hebben allemaal wel eens een mindere dag en dat zal bij trompetbouwers niet anders zijn.<p>Ach , de aanschaf van een trompet is gewoon heel persoonlijk, vergelijk het met een auto, BMW en Mercedes zijn allebei mooie en goede merken en ze rijden allebei erg goed maar de een kiest voor de BMW en de ander voor de Mercedes. Kwestie van smaak!<p>En ik, ik heb gekozen voor een Callicchio en dat bevalt mij meer dan uitstekend!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2001 19:17 

Wat ik dus probeer te zeggen is dat er niet veel handgemaakt is aan een van Laar. er wordt hier een paar keer gezecht dat van Laar trompetten handgemaakt zijn. De bekers zijn een massaproductie uit Tsjechie of Duitsland, erg dik materiaal,de ventielen ergens uit Mainz ofzo . Hub zet er zelf bochten tussen en trekt een leadpipe op een trekbank (dus niet van een koperplaat aan elkaar geklemd gesoldeerd en uitgeklopt!)<br>Handgemaakt is het pas als iemand van een koperen plaat een eigen beker klopt en een leadpipe zelf klopt (dit geeft een ander resultaat als op een trekbank)<br>kijk eens in de werkplaats bij bijvoorbeeld schageln,lechner...dat is handwerk,niet wat er in Margraten gebeurd,althans nog niet,Hub schijnt zelf bekers te willen maken,maar dit is zeer arbeids intensief,kostbaar! Het resultaat hoeft ook niet beslist beter te zijn.<br>Maar de opmerking van Adriaan dat ze handgemaaakt zijn is dus volgens mij niet terecht,maar ja wie ben ik....<p><br>Edited by: trompetlover<p>Edited by: trompetlover

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2001 19:43 

Je hebt inderdaad gelijk...zijn bekers komen uit Duitsland...en wisselen vaak van kwaliteit....maar ja, het blijft een vak apart en er zitten naar mijn smaak een paar juweeltjes tussen!! Veel collega's van me zijn ook te spreken over de service die de man verleent. Is er iets aan je instrument wat anders moet, kom je gewoon langs en hij gaat er weer mee aan het werk en vaak hoef je daarvoor niet te betalen...<br>

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2001 19:45 

Een deel van de trompet wordt dus wel handgemaakt. Hij maakt de bochten en mondpijpen toch zelf aan de draaibank, of welk apparaat dan ook. Inderdaad wil Hub graag uitbreiden, zodat hij meer zelf kan maken, maar dat is een grote stap, die je niet zomaar even neemt. Hij komt donderdag weer naar Amsterdam, als ik het goed heb. Peter Masseurs, Bert Langenkamp en misschien ikzelf zullen dan weer wat verbeteringen proberen. Ik ben erg benieuwd. Dus loverboy heeft voor een groot deel gelijk. De ventielhuizen en de bochten komen inderdaad uit Duitsland. De rest doet hij allemaal zelf, voor zover ik weet.<br>Ik denk dat we met handgebouwd eigenlijk bedoelen dat er inderdaad meer persoonlijke aandacht aan een instrument wordt besteed.<br>Dus eigenlijk meer om het verschil aan te geven tussen een fabrieks proces trompet, als een first brass instrument en een custom instrument, zoals bij Hub van Laar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2001 19:47 

En ik hoorde van verschillende mensen; o.a. Huug Steketee, dat Hub een behoorlijk stukje service verleent...je kunt gewoon te alle tijde terug als er iets niet goed is aan je instrument...vaak hoef je daar niet eens voor bij te betalen en hij gaat net zo lang door met aanpassen totdat je je droomtoeter hebt. Ik vind dat trompetspelend Nederland zich in de handjes mag wrijven dat we nog iemand hebben die zich zo blijft ontwikkelen voor het instrument!! Ik kijk uit naar evt. toekomstige van Laar-piccolo's!!!<br><p>Edited by: A3aan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2001 19:51 

Dat is een feit! Maar dit kan hij ook met een Bach voor wat meer geld misschien dan.<br>Het lijkt uit de stemming hier een soort wonder trompetbouwer te zijn,beter dan Bach beter dan weet ik veel allemaal.<br>In de proff wereld zijn de meningen heel wat verdeelder! zeker over de c-trompetten,die erg moeizaam op goed niveau komen...misschien tegen de borst stuitend.. maar wel een feit.<br>Hubs service is wel fenominaal.<p><p>Edited by: trompetlover<p>Edited by: trompetlover

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur