Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50 Berichten: 1753 Woonplaats: Amsterdam
Dit hebben we al eens behandeld, al is het wel een jaar of wat terug.
Ontkalken -zo het nodig is- moet je met mierenzuur doen omdat dat geen reactie aangaat met koper, azijnzuur doet dat nl. wel. Nou zal het met schade aan de binnenkant van je instrument wel wat loslopen maar wie voor zeker gaat moet toch echt aan de mierenzuur. Schaap uit Wormerveer gebruikt mierenzuur en zijn resultaten hebben bij mij een blijvende indruk achtergelaten.
_________________ Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
Ik zie kalk alleen ontstaan bij mensen die hun instrumenten niet regelmatig onderhouden. Ik speel al 20 jaar trompet, en heb nog nooit een instrument hoeven ontkalken. Ruben, je kunt op twee oren slapen.
Is het wel kalk? Kalk zul je vinden in ledingwater maar in veel mindere mate in speeksel.
Wat ik nog wel eens zie is een soort van corrosie van het koper aan de binnenkant, de binnenkant is immers onbehandeld en zal daar gevoelig voor zijn.
hallo mensen,
een vraagje van mijn kant:
op mijn trompet (Yamaha, 3 maanden oud) tref ik lichte aanslag aan.. ik heb 2 poetsdoeken bij het instrument geleverd gekregen maar weet niet welke doek waarvoor is, iemand een idee? de doeken zijn geel en blauw van kleur..
Naar mijn idee, maakt het nite zoveel uit, gewoon poetsen. En als je daar geen zin in hebt, glimtje instrument niet zo mooi, maar zal ongetwijfeld hetzelfde spelen.
_________________ Met een Van Laar is niets te zwaar.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen