trompet.nl > forum > Toon onderwerp - vraagje over bach mondstuk trompet en bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 11:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 mei 2006 17:33 

Ruli schreef:
... IK wilde toen precies dezelfde rim hebben als die op mijn trompet, zodat ik bij het switchen precies hetzelfde gevoel op mijn lippen zou hebben.... and it works!!
Ik heb het over SNEL switchen voor een solootje die op bugel moet, maar waar je een paar maten later gewoon weer zwaar aan de bak moet met de trompet.

Maar misschien heeft Sandovalic een andere reden... kan het me niet voorstellen...

groet
Ruli

Nope, exact delfde reden......

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2006 12:37 

dus jullie zouden het je niet voor kunnen stellen dat je bugel als een serieus instrument bespeeld, ipv ff wat riedeltjes tussendoor??? :?:

Geloof me bugel is een zeer serieus instrument, bij de landmacht is 80% van de bugelspelers professioneel, en ook Ack van Rooijen weet precies hoe hij met een bugel om moet gaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2006 13:48 

camel schreef:
dus jullie zouden het je niet voor kunnen stellen dat je bugel als een serieus instrument bespeeld, ipv ff wat riedeltjes tussendoor??? :?:

Geloof me bugel is een zeer serieus instrument, bij de landmacht is 80% van de bugelspelers professioneel, en ook Ack van Rooijen weet precies hoe hij met een bugel om moet gaan.

Dus jij kan het je niet voorstellen dat ik een riedeltje tussen door wel serieus neem???

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2006 16:51 

Het Olaf,

Ik speel Bach 1,5C icm met een Denis Wick 3BFL op bugel. Heb eerst naar hetzelfde gezocht als jou maar ben uiteindelijk bij die Denis Wick uitgekomen, een aanrader naar mijn persoonlijke mening.

Heb trouwens toendertijd ook JFK bugelmondstukken (geloof een 2C) uitgeprobeerd, die benaderen de Bachs nog wat meer.

Suc6, bij vragen PB je me maar.

Ruben

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2006 17:10 

John F Kennedy maakt mondstukken? Haha, je zal wel JK bedoelen.

Ik combineer ook met succes een Denis Wick bugelmondstuk met een ander merk (Kanstul Monettekopie) trompetmondstuk en ben er erg over te spreken.

Bij Denis Wick is het wat gemakkelijker om een rond bugelgeluid te houden, ook bij hoog en sterk spel. Bach gaat dan al gauw een beetje trompetachtig worden. Als je dat niet erg vindt, kan Bach heel geschikt zijn, maar ik houd meer van een wollige toon op bugel.

Ik combineer een Monette B5 PRANA en een Monette B5L PRANA (lead) met een Denis Wick RW4FL mondstuk. Dit is het Roger Webster model; ik vind dat dit iets uitgebalanceerder speelt dan de standaard Wicks.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2006 20:44 

camel schreef:

Hey Camel,
Je hebt me helemaal verkeert begrepen, kan ook aan mij liggen hoor!
Ik heb zelf ook bugel gespeeld bij de Landmacht dus ik neem em heel serieus.
Maar nu speel ik eigenlijk alleen trompet, met hier en daar een wollige bugelsolo.
Maar ik had het over het wisselen tussen de instrumenten, en dus de bijbehorende mondstukken. Ik vond het geen fijn gevoel wanneer ik (heel snel) van trompetmondstuk naar bugelmondstuk, en weer terug moest wisselen. Ik dacht dat wanneer ik in iedergeval de rim maat en vorm zoveel mogelijk hetzelfde zou houden, ik het beste resultaat zou krijgen. En het werkte voor mij.

Geen kwaad woord over de bugel en haar bespelers!!

groet
Ruli

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2006 00:21 

ja het werkt als voordeel bij het terugwisselen naar trompet, maar toch als nadeel voor het bugelgeluid dat blijft gewoon zo. Dat is het enige jammere aan een compromis als deze.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2006 06:08 

Yamahaddatdangezegd schreef:
John F Kennedy maakt mondstukken? Haha, je zal wel JK bedoelen.
.

Sorry, helaas ben ik er ook deze keer niet in geslaagd een kwalitatief bruikbaar antwoord neer te zetten.

Mijn excuses

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur