trompet.nl > forum > Toon onderwerp - yamaha 11b4
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 01:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: yamaha 11b4
BerichtGeplaatst: 17 apr 2006 17:28 

heeft iemand van jullie ervaring met het mondstuk yamaha11b4. :?:

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2006 19:35 

Lijkt me een klein mondstuk, niet zo geschikt voor een Bb-trompet. Zie de yamaha-site :

http://www.yamaha.co.jp/english/product/winds/

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2006 19:45 

Hij is idd erg kilein. Ik heb hem zelf ook, en het is niet een mondstuk waar je een hele mooie sound op zal ontwikkelen. Hij is eigenlijk meer bedoeld voor piccolotrompet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2006 19:53 

dan vraag ik me toch af waarom ze dit mondstuk standaard leveren bij de ytr1335 ytr2335 en ytr4335G.
zijn toch echt gewone Bes trompetten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2006 21:18 

Waarschijnlijk omdat het ongeveer overeenkomt met een Bach 7D/7C, om de een of andere reden nog altijd het standaardmondstuk voor beginnende trompettisten. Als beginnende leerlingen met zo'n mondstuk komen aanzetten, laat ik ze er zeker op spelen, tenzij al gauw blijkt dat het voor hen niet werkt. Het is een vrij klein mondstuk, maar zeker voor niet-volgroeide aspirant trompettisten wel bruikbaar. Zelf weet ik eigenlijk niet meer op wat voor mondstuk ik heb leren spelen. Het eerste mondstuk waarvan ik me bewust was wat het precies was, was een Bach 5A, waar ik jaren op gespeeld heb en een goede toon op heb ontwikkeld. Daarna ben ik naar een 1 1/2C en dan een 1 gegaan, en nu zit ik op een yam 16c4, eigenlijk terug naar een 1 1/2C dus. Ondertussen blijft mijn collectie aangroeien, het zal wel een oneindige zoektocht naar het ideale mondstuk blijven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2006 16:02 

Hey hallo,

ik speel op een 11b4, op advies van mijn leraar die er zelf ook op speelt.
hij vond het een geweldig mondstuk en heeft mij en veel andere over gehaald om een 11b4 aan te schaffen. ( waaronder erik vloeimans)
ik had eerst een bruno tilz 220 mg 3, en ik vind dit mondstuk in de hoogte voornamelijk makkelijker spelen. de klank is wel wat scherper.
we spelen nou met zo wat het hele register op het zelfde mondstuk en ik heb nog niemand horen klagen.
maar dit zijn mijn ervaringen over dit mondstuk. wellicht dat iemand anders er slechtere dingen over weet te vertellen.

groet Pieter

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2006 22:07 

trompetgek schreef:
Hey hallo,

ik speel op een 11b4, op advies van mijn leraar die er zelf ook op speelt.
hij vond het een geweldig mondstuk en heeft mij en veel andere over gehaald om een 11b4 aan te schaffen. ( waaronder erik vloeimans)
ik had eerst een bruno tilz 220 mg 3, en ik vind dit mondstuk in de hoogte voornamelijk makkelijker spelen. de klank is wel wat scherper.
we spelen nou met zo wat het hele register op het zelfde mondstuk en ik heb nog niemand horen klagen.
maar dit zijn mijn ervaringen over dit mondstuk. wellicht dat iemand anders er slechtere dingen over weet te vertellen.

groet Pieter

Ik ga er echt van uit dat het een goed mondstuk voor je is,
maar 'omdat een ander' er goed op speelt lijkt me te simpel bedacht.
Zoals al vele malen besproken, een mondstuk is en blijft iets zeer persoonlijks.
Een mondstuk wat goed is voor jou, kan voor mij waardeloos zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2006 22:19 

@sam
Kleinere mondstukken vergen meer techniek en minder kracht, dus dat is ideaal om het op te leren. Trompettisten die te snel wisselen naar grotere mondstukken, dus voordat ze de 7C of 11b4 helemaal onder de knie hebben (en dat duurt echt wel een aantal jaren) gaan over het algemeen te hard drukken op hun mondstuk en leren ook niet goed om hun embouchure te focussen. Kan jij een G boven de balk spelen zonder een hersenbloeding te krijgen? Er is dus een reden voor die 7c.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur