trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wisselen van mondstukken
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 11:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wisselen van mondstukken
BerichtGeplaatst: 10 apr 2006 19:35 

Wat als je tijdens een concert/repetitie steeds tussen 2 mondstukken moet wisselen, om zo eerst volle klank en dan hoogte te bereiken, is dit goed of zeker niet? Is er een andere mogelijkheid?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 apr 2006 19:39 

Als je alleen trompet speelt, veel oefenen dat helpt echt.
Of een mondstuk kopen waar de cup minderdiep van is maar de rand wel gelijk aan je diepere mondstuk.

Ik wissel tijdens de repetitie ook van mondstuk, ik speel eerst trompet en dan bugel dat gaat prima bij mij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2006 06:50 

het lijkt mij niet handig.

maar ja, wie ben ik

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2006 07:43 

Ik speel (samen met chaseaddict geloof ik) alles op 1,5c hoog/laag, jazz/klassiek alleen voor bugel heb ik een ander mondstuk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 apr 2006 08:19 
Moderator

Nog niet zo lang een Bugeltje erbij.
Krijg toch steeds meer muziek onder ogen waar sommige solotrekjes hardstikke lekker zijn om op Bugel te spelen. Trompetmondstuk Schilke 16c4 (vrijwel gelijk Yamaha 16c4GP). Bugelmondstuk geen enkele aanduiding. zo'n beetje dezelfde rand maar
veel dieper. Wisselen (tot nu toe) geen probleem.
Pas voor de grap het Bugel-mondstuk op de trompet gezet (past!). Wat een aparte sound krijg je dan weer.

Profiel  

Berichttitel: Re: Wisselen van mondstukken
BerichtGeplaatst: 15 apr 2006 12:45 

trp schreef:
Wat als je tijdens een concert/repetitie steeds tussen 2 mondstukken moet wisselen, om zo eerst volle klank en dan hoogte te bereiken, is dit goed of zeker niet? Is er een andere mogelijkheid?

Zoek een wat ondieper mondstuk met een vollere klank dan degene die je nu hebt. Waar speel je nu op?

Profiel  

Berichttitel: Re: Wisselen van mondstukken
BerichtGeplaatst: 15 apr 2006 13:19 

Hans schreef:
trp schreef:

Zoek een wat ondieper mondstuk met een vollere klank dan degene die je nu hebt. Waar speel je nu op?

1-1/4

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2006 21:53 

Ik speelde tot voor kort ook de 1 1/4, en typisch dat ik nu hetzelfde aan het doen ben dan jij !!
Sinds een halfjaar ben ik overgestapt naar de 1c , geeft een voller en lekkere stevige sound.
maar ja dan kom je in de hoogte toch wat tekort, en ben ik weer op mondstuksafari gegaan.
Heb naast de 1c VB nu een oud schilke mondstuk 15b waar ik jaren op gespeeld heb, weer uit de oude doos gehaald en er een boormachine opgezet hahaha, ja echt waar.
Ik had zoiets van ik wil mijn lucht lekker door de trompet heenknallen en lekker hoog spelen, dus een wat ondiepere cup en een groter gat erin.Heb nu een gat van 4,5 mm er doorheen gejaagd, ik dacht baat het niet dan schaadt het niet en gooi ik het mondstuk gewoon de kliko in als het niks is, hahaha.
Het resultaat is verbluffend, g3 is geen probleem nu, zeker als ik ff op de 1c heb gespeeld en dan overstap.
Ik wil mijn basis gewoon op de 1c houden , maar moet het ff knallen en hoog zijn dan zet ik die 15b er gewoon op.
Ik ben wel van mening dat welk mondstuk je ook pakt, je een TIJDELIJKE verbetering ziet en na verloop van een half jaar tot een jaar dan zie je dat je weer dezelfde ranch hebt als voorheen met het vorige mondstuk.Wat echter NIET veranderd is de eigenschap van je mondstuk.
Tot zover mijn opinie.

Groeten en succes

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur