trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Courtois of Getzen of Yamaha?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 16:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2006 19:49 

Nou kijk in deze prijsklasse zit het verschil hem meer in de klank en je persoonlijke smaak. De trompetten zijn allemaal voor professioneel niveau bedoelt. Dus qua materialen en dergelijk zal er niet veel onderscheid in kwaliteit zijn. Dus het komt idd neer op persoonlijke smaak. Wat vindt jij mooier, makkelijker spelen etc. Daarom is het voor iemand die nieuw begint ook erg moeilijk om een trompet te kiezen omdat je zelf niet echt kunt spelen. Dus niet echt benul van klankkleur hebt.

In jou situatie zou ik of eerst beginnen op een goedkope 2e hands en msschien doorsparen totdat je bijvoorbeeld die nieuwe bach kan kopen, of een nieuwe hub van laar. En anders zou ik gewoon gaan voor de trompet die het meeste gebruikt wordt overal in alle muziekstijlen en dat is gewoon de Bach. Ook verenigingen kopen meestal bach trompetten in grote aantallen dat opzich ook wel wat wilt zeggen. Bovendien als je een trompet wilt gaan kopen neem iemand mee die er redelijk verstand van heeft zodat de kans op miskoop klein wordt.

Misschien heeft iemand van het forum nog wel een bach te koop dan is de kans klein dat je een miskoop doet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2006 20:07 

[quote="ruben"[Het blijft altijd persoonlijk of ik het nou typ of Erik en dat is ook helemaal de essentie van de discussie niet. Hoe meer meningen hoe meer je een beeld krijgt van waar je op moet letten en wat karakteristieken zijn.

Ik schreef bovenstaande vanuit de optiek dat het misschien fijner is (IK vind dat PERSOONLIJK) om op een lichter (makkelijker aansprekend) instrument te beginnen.
[/quote]

Het is altijd makkelijker om op een lichter instrument te spelen. Dat heeft niets met persoonlijke smaak te maken. Maar een zwaardere toeter heeft een vollere klank en draagt beter. Dat heeft ook niets met smaak te maken. Dat zijn gewoon bepaalde eigenschappen waarmee een bouwer speelt en wat de klant prefereert.

Ik typ dit op de Frankfurter Messe, dus ik heb er vandaag weer een hoop uit geprobeert... :wink

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 29 maart 2006 20:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2006 20:07 

Walther01 schreef:
Nou, ik ben inderdaad erg blij met deze discussie.. Tuurlijk zal het, net als met mijn drumstel (Ook een Yammie!! Oak Custom), per instrument verschillend zijn hoe ze klinken, stemmen ( drums in ieder geval) en spelen.

Nu kan ik met mijn boeren-toeter-verstand nog niet weten welke goed is en welke niet, daarom was ik ook en nog steeds, erg benieuwd naar jullie mening over de toeter variatie's, merken en dergelijke, en hoe te spelen.

Voor is dan ook de hamvraag:
Waardoor is de een minder goed als de ander? Geluid? Of makkelijkheid van spelen?

Uiteraard laat ik het jullie weten welke het geworden is...

en je hamvraag hier, op dit forum is een lieve doch naieve actie, want je zal nooit een eenduidig antwoord krijgen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2006 20:24 

simpelweg omdat er geen eenduidend antwoord is haha

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2006 06:59 

erikveldkamp schreef:
Het is altijd makkelijker om op een lichter instrument te spelen. Dat heeft niets met persoonlijke smaak te maken. Maar een zwaardere toeter heeft een vollere klank en draagt beter. Dat heeft ook niets met smaak te maken. Dat zijn gewoon bepaalde eigenschappen waarmee een bouwer speelt en wat de klant prefereert.

Ik typ dit op de Frankfurter Messe, dus ik heb er vandaag weer een hoop uit geprobeert... :wink

Dat van lichtere instrumenten is ook wat ik bedoelde. Had misschien duidelijker moeten zijn.

In ieder geval, jij hebt weer een hoop instrumenten uitgeprobeerd? I shut my mouth

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2006 12:11 

Ik zal ook eens reageren: ik zou als ik jou was mijn keuze baseren op een instrument dat ook weer goed verkoopbaar is. Zoals je al hebt kunnen lezen zijn er heel veel goede instrumenten. Het verschil is smaakgebonden. Aangezien jij nu nog geen smaak ontwikkeld hebt, zou ik gaan voor de Yamaha. Ik zou zelf een tweedehands nemen, maar aangezien jij graag een nieuwe wil, zou ik de Yamaha kopen. Je hebt dan een uitstekend instrument en je weet zeker dat als je een keer wat anders wil, je het instrument weer prima kan verkopen! Een discussie over wat beter is, een bach, van laar of schilke doet hier helemaal niet terzake. Die instrumenten zitten boven je budget en leveren bovendien op dit moment (als beginner tot redelijk gevorderde) absoluut geen meerwaarde tov een goede (goedkopere) Yamaha.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2006 13:58 

Laat ik ook eens een balletje opgooien:
Naar ik begrepen heb gaat het om de toeter-keus van een beginnende blazer.
Daar kun je heel kort over zijn:
Koop een simpele toeter, bouw een stuk embouchure en toon op en verkoop hem weer.
Pas daarna komt deze discussie aan de orde! Bovendien vallen (zoals ook door anderen vermeld) veel aspirant-trompettisten af als ze erachter komen wat ervoor nodig is om "muziek" te maken. Dus kun je je afvragen of een uitgave van 1400,- voor dit doel wel verantwoord is. Wellicht is een yamaha van 250,- een beter alternatief. Als beginner zul je het verschil nauwelijks ervaren.

Een beginnend muzikant heeft geen notie van zwaar of licht aanspreken en evenmin van projectie. Dit zijn zaken die van belang zijn op het moment dat je gevorderd bent en al of niet in een sectie gaat spelen en uren achtereen aan de bak moet.

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 maart 2006 22:30 

Kijk dat waren nou nog eens oer-hollandse reactie's.. Niks bling bling.. Pas als je er verstand van heb dan bling bling.. :lol:

Na alles wat ik heb gelezen kan ik tot de conclusie komen dat trompet spelen zeker niet makkelijk is ( wist ik al na 3 maanden spelen en maar 1,5 octaaf kunnen) en het uitkiezen van een trompet met mijn gebrek aan ervaring niet zal zitten in de kwaliteit van het geluid, maar meer naar makkelijkheid van spelen. Omdat ik het toch nog niet hoor en al zeker niet door hetgeen wat ik nu kan blazen.

Mijn keuze zal hoogstwaarschijnlijk toch vallen op de nieuwe Yamaha, want ik hoef niet zo zeer in fanfares te spelen, ( sterker nog liever niet) maar gewoon lekker muziek maken thuis en proberen mooie noten uit mijn toeter te krijgen.. Mijn keuze wordt dan dus niet gebaseerd op het moeten leren spelen en moeilijke stukken kennen ( hoewel dat wel een doel is natuurlijk), maar mooi geluid uit de toeter krijgen omdat je mooie muziek wil maken..( Hoeft dus geen Freddie Hubbard stukken te kunnen spelen, 180 noten in een halve seconde te spelen. Nog niet in ieder geval :D Lekker nummer trouwens Soul Surge!! ) En daarvoor wil ik een instrument hebben met een mooi geluid die ook nog makkelijk speelt..

Allen heel hartelijk dank voor de goede discussie en vooral advies.. Ik laat wat weten zodra het zover is..!!!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur