Kikken schreef:
Als ik me niet vergis is het van studenten instrumenten redelijk de bedoeling om zwaarder te blazen om zo een beter conditie op te bouwen van de longen, ademsteun etc. Dus dit is zeker niet erg. Bovendien de dingen die Ruben noemt zijn natuurlijk wel erg persoonlijk.
Volgens mij is de bach stradivarius de meest gebruikte trompet ter wereld, door zowel professionals, als orkesten, fanfares etc. Dus met een bach is het moeilijk om fout te gaan.
Het blijft altijd persoonlijk of ik het nou typ of Erik en dat is ook helemaal de essentie van de discussie niet. Hoe meer meningen hoe meer je een beeld krijgt van waar je op moet letten en wat karakteristieken zijn.
Ik schreef bovenstaande vanuit de optiek dat het misschien fijner is (IK vind dat PERSOONLIJK) om op een lichter (makkelijker aansprekend) instrument te beginnen.
Ik zelf heb verschillende Bach Stradivarius modellen bespeeld (oud, nieuw, gelakt, verzilverd) dus ik durf voorzichtig te zeggen dat ik qua dit model toch redelijk weet waarover ik spreek.