trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Courtois of Getzen of Yamaha?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 13:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 maart 2006 21:38 

Thanks guys! En geen probleem Martijn.!

Een 2e hands Bach? hmm klinkt op zich wel goed. Misschien dan toch een goede tweede hands. Hoeveel kosten die dingen nieuw?

Hoe zit dat nu met die hoge noten? Is dat je longen mee blazen??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 maart 2006 23:03 

zoek maar even met de zoekfunctie
dan kom je genoeg dingen tegen over hifhblowen
oa ademsteun

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2006 05:38 

Een Bach Strad is absoluut een goede fijne toeter, maar toch minder toegankelijk als een Yamaha. Ik ben begonnen op Getzen (zitten best aardige modellen tussen).

De prijzen van een nieuwe Stradivarius liggen op +/-2200Eur (ben ik niet 100% zeker van).

Ik persoonlijk raad je aan om niet direct op een Bach Strad in te zetten, overigens ook Bach heeft een 'instapmodel'(TR-nogiets). Hier heb ik nog niets over gehoord.....

Anyways, veel suc6 we lezen wel wat het geworden is. Laat je bijstaan door een ervaren amateur/professional. En dan heb je mijn zegen dat het goed komt :wink:

Over hoge noten: is snelle lucht, en heel geleidelijk opbouwen, ga maar eens naar deze link:http://www.tntech.edu/brass/trumpet/hi-notes.html, ik heb van Decker een aantal lesjes gehad. Fixeer je op kwaliteit van geluid en spel, en de hoogte komt dan wel (onbedoeld rijm).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2006 06:36 

ruben schreef:
Een Bach Strad is absoluut een goede fijne toeter, maar toch minder toegankelijk als een Yamaha

Wat bedoel je hiermee, dat ie zwaarder blaast? Dat kun je zo niet vergelijken zonder de specifieke modellen te noemen.

ruben schreef:
Over hoge noten: is snelle lucht, en heel geleidelijk opbouwen, ga maar eens naar deze link:http://www.tntech.edu/brass/trumpet/hi-notes.html, ik heb van Decker een aantal lesjes gehad. Fixeer je op kwaliteit van geluid en spel, en de hoogte komt dan wel (onbedoeld rijm).

Die meneer Decker heeft het niet helemaal goed begrepen. Hoge noten is niet het gevolg van snelle lucht door een kleinere lipopening. Dat kan wel maar dan krijg je ook een kleiner geforceerder geluid. Hogere noten verkrijg je door meer lipspanning in combinatie met voldoende luchtdruk zodat ze ook daadwerkelijk gaan vibreren. Maar je kunt ook zacht hoog spelen waarvoor geen snelle lucht nodig is. Verschil in toonhoogte maak je alleen door verschil in lipspanning te maken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je de ademsteun ook goed voor elkaar moet hebben. Lucht is de energiebron.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2006 12:04 

Ik dacht dat luchtsnelheid toch alles te maken heeft met hoogte? Hoe zit het nu?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2006 14:25 

erikveldkamp schreef:
ruben schreef:
Een Bach Strad is absoluut een goede fijne toeter, maar toch minder toegankelijk als een Yamaha

Wat bedoel je hiermee, dat ie zwaarder blaast? Dat kun je zo niet vergelijken zonder de specifieke modellen te noemen.

Ik heb persoonlijk altijd gevonden dat een Bach toch wat meer moeite kost qua (vooral)aanspreken dan bijv. HvL (B7) en de voorgangers daarvan (weet niet precies hoe die heten), Yamaha (Xeno), Getzen (specifiek model weet ik helaas niet meer)., Schilke (b3)

Nou weet ik dat ik hier op z'n minst 2 professionele instrumenten heb genoemd, en daarin vind ik het verschil al zeer duidelijk. Ik kan mij niet herrineren dat het verschil met Getzen (nogmaals waar ik op begon) kleiner is.

Kleine kanttekening: Als amateur zijnde speel ik niet op zo vreselijk veel verschillende modellen (veel minder dan Erik), maar in mijn laatste vergelijk (Bach/B7) was het toch aanmerkelijk.

Blijft overeind dat er nog geen woord gerept is over de TR-serie van Bach

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2006 14:51 

Als ik me niet vergis is het van studenten instrumenten redelijk de bedoeling om zwaarder te blazen om zo een beter conditie op te bouwen van de longen, ademsteun etc. Dus dit is zeker niet erg. Bovendien de dingen die Ruben noemt zijn natuurlijk wel erg persoonlijk.

Volgens mij is de bach stradivarius de meest gebruikte trompet ter wereld, door zowel professionals, als orkesten, fanfares etc. Dus met een bach is het moeilijk om fout te gaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 maart 2006 14:54 

Kikken schreef:
Als ik me niet vergis is het van studenten instrumenten redelijk de bedoeling om zwaarder te blazen om zo een beter conditie op te bouwen van de longen, ademsteun etc. Dus dit is zeker niet erg. Bovendien de dingen die Ruben noemt zijn natuurlijk wel erg persoonlijk.

Volgens mij is de bach stradivarius de meest gebruikte trompet ter wereld, door zowel professionals, als orkesten, fanfares etc. Dus met een bach is het moeilijk om fout te gaan.

Ware het niet dat Bach instrumenten behoorlijk exemplarisch zijn.. met andere woorden, zelfs al heb je twee (in naam en type etc.) identieke instrumenten, kan de ene ruk zijn en de andere juist erg goed...

Ik heb een goeie :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur