trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Vollere klank
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 11:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2006 13:34 

Ik heb inmiddels samen met mijn leraar de solo doorgenomen en we hebben de stand van de lippen een tikkeltje verandert, als ik nu iets meer lucht geef, wordt de klank al een heel stuk beter.
Vanwege een probleem met mijn trigger ben ik ook bij Hub van Laar geweest. Nadat ik hem het probleempje voorgelegd had, zei hij meteen dat dat vrij logisch was met een Giardinelli 6m. Hub adviseerde een 1,5c of een 3c, deze kan ik toevallig beide lenen van een collega en ik ben benieuwd naar het resultaat.
Mede door de carnaval heb ik inderdaad erg veel in het hoge register gespeeld de afgelopen tijd. Nu het programma weer iets rustiger en normaler wordt komt dat mijn klank hopenlijk ook weer ten goede.
Bedankt voor al jullie tips!!!

Profiel  

Berichttitel: Re: Vollere klank
BerichtGeplaatst: 28 maart 2006 14:40 

Baz schreef:
Hoi allemaal,

Ik speel op een van Laar model 5 in onder andere bigband en popband, maar ook bij een fanfare. Het enige mondstuk dat ik gebruik is een Giardinelli 6m.
Over de combinatie trompet/mondstuk ben ik uitermate tevreden, behalve bij de fanfare.
In een nieuw stuk moet ik zacht een solo spelen die vrij laag is. Het geluid is ontzettend dun en ik krijg het niet voller. Ik heb zelf het vermoeden dat het aan mijn mondstuk zou kunnen liggen omdat ik dus in principe op een leadmondstuk speel.
Wat zou een mondstuk kunnen zijn waarop ik in de laagte ook een vollere klank krijg en wat qua maat vergelijkbaar is met mijn 6M? Of ligt het misschien niet aan het mondstuk maar moet ik op het gebied van techniek anders gaan spelen bij een dergelijke solo?

Het klinkt misschien heel raar, maar ik zou zelf eens een iets ondieper mondstuk proberen. Je krijgt zo iets meer weerstand en je toon "spreekt" dan wat makkelijker.
Je zal zien dat je klank minder dun klinkt en meer body krijgt. Toevallig las ik in het laatste ITG-Journal dat Willem Vacchiano dit ook toepastte. Hij zei bijvoorbeeld: "A shallower cup will offer more resistance an controle of intonation in the lower register" en "If a deep cup is used to play in the upper register (also with little resistance), then the result will be one of tubbiness and troublesome intonation" en ook "When I played something in the lower register, I usually resorted to shallower mouthpiece to gain greater controle over those notes".

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur