klopt dat de bugel,in ons geval de flugel, inderdaad wat minder rond is.Maar in onze muziekstijl is het normaal.
Nu vraag je natuurlijk af welke muziekstijl,welnu dat is de uit Tsjechie afkomstige Moravische muziek.
Alle trompettisten, een enkeling uigezonderd speelt met hetzelfde mondstuk op beide instrumenten.
In mijn geval speel ik met een Smith en Watkins trompet en een Lidl flugel( Tsjechische makelij.
De Tsjechische volksmuziek uit Moravie vraagt niet om een "echte " bugelklank, maar een wat minder rond geluid, dat is trouwens gebruikelijk ook bij de zang.
Vandaar, zie je wel dat de toepassing ook erg belangrijk is, maar natuurlijk vertel ik voor jullie niets nieuws.
Overigens misschien wel interessant om mede te delen dat een Tsjechisch natuurtalent,Vlado Kumpan, gewoon op een VB 7C speelt.
Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47 Berichten: 971 Woonplaats: Welten, Heerlen
Als je met een trompetmondstuk op een (gewone, niet tjechische) bugel speelt zul je ernstige stemmingsproblemen krijgen, als het al past, om te beginnen. Wellicht hebben tsjechische bugels trompetreceivers, en zijn ze ook qua intonatie op een trompetmondstuk aangepast...
Juist omdat Vlado Kumpan zo'n gemakkelijke speler is, zal hij waarschijnlijk op een hoop verschillende mondstukken onveranderd erg goed klinken.
In dit geval gaat het om een flugel, geen bugel (lang leve de naamsverwarring). In Tjechische en Egerlandermuziek wordt inderdaad op een trompetmondstuk gespeeld, de flugels hebben ook een grotere receiver dan een bugel. En met flugel wordt hier een instrument met cylinderventielen bedoeld.
Het eenvoudigst is als je 2 dezelfde mondstukken hebt. Alleen wordt voor trompet vaak een ondiep mondstuk gebruikt omdat daarvan de klank minder rond is.
Een aantal klanten van me heeft voor trompet een Warburton M cup en voor de flugel een MC of MD cup. Daardoor kunnen ze makkelijk wisselen omdat de rand verder hetzelfde is.
Een nieuwe oplossing is de GR FD. Een bugel/flugel trompetmondstuk waardoor je een 'flumpet' geluid krijgt. Zo kun je op trompet een flugelsound creëeren.
Welk cup raadt men aan voor een goede amateur muzikant. Ben aan het overwegen om over te schakelen. Bedoeling is een goede uithouding te behouden en gemakkelijk en juist in de hoge registers te spelen.
Mondstuk maakt niet veel uit.....
Je lippen gebruiken n met je oren blazen...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen