Alien schreef:
maar zoek wel een instrument voor lange tijd. Ik zoek een warme klank en de hoge noten moeten makkelijk te pakken zijn. Dat was bij die yamaha's die ik gehad heb ook het geval.
Mijn ervaringen met de levensduur van Yamaha zijn niet alleen maar goed. Ik heb drie gelakte Yamaha's gehad, een 6345G, 6310Z en een bugel 631, die ik nog steeds (graag) bespeel. Alleen de bugel houdt het redelijk goed uit, beide trompetten vertoonden reeds na een paar maanden lakschade, en plekjes onder de lak hoewel ik er overigens zeer voorzichtig en zuinig mee omspring. Wellicht kunt u dit probleem ondervangen door voor een verzilverd model te kiezen.
Op zich is een warme klank en makkelijke hoge noten iets wat we allemaal wel willen, maar een warme klank enerzijds en makkelijke hoogte anderzijds stelt zo'n beetje tegenovergestelde eisen aan het instrument.
U zegt prettige ervaringen met Yamaha te hebben. In de middenklasse kan ik u de 6335 en de 6345G aanraden. De eerste biedt wat meer zekerheid in de hoogte, de tweede heeft een wat rondere, warmere klank. De 6335 heeft een middelgrote boring, de 6345G een grote boring en een goudmessing beker, hetgeen inhoudt dat de beker een hoger percentage koper bevat, hetgeen in een warmer geluid resulteert. Zowel de 6335 als de 6345G zouden tweedehands voor niet te veel geld verkrijgbaar moeten zijn.
De zware modellen van Yamaha, zeker de nieuwere Xeno-modellen, zijn erg populair, maar ook een stuk duurder.
Veel succes met uw verdere zoektocht!
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL