trompet.nl > forum > Toon onderwerp - beker schade
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 16:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2005 19:51 

Girlpower schreef:
Hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar dat er iemand op je instrument gaat zitten?

Het is een vouw in je beker en niet een vrouw in je beker ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2005 11:48 

Trompettor schreef:
als die vouw er niet meer zit..
en je instrument de oude vorm heeft.. zou het dezelfde klank moeten hebben lijkt me ..

als die vouw er nog zit..
zou ik het niet weten...

Als de manier waarop de meetaalmoleculen gerangschikt zijn veranderd is, kan een gerepereerde beker wel degelijk anders klinken dan voor de schade. Dat heeft iets met materiallkunde te maken, een expertise die ik ontbeer, maar die wel in geruime mate aanwezig is bij enkele andere forumleden, wier namen me tijdelijk zijn ontschoten.

Het feit dat een oude trompet vaak zo goed (en open) klinkt heeft hier ook iets mee te maken. Mijn Schilke B3 uit '78 speelt en klinkt heel veel opener en rijker dan een nieuwe B3.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2005 12:08 

The Joker schreef:
Girlpower schreef:
Hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar dat er iemand op je instrument gaat zitten?

Het is een vouw in je beker en niet een vrouw in je beker ;)

Zou dat veel invloed hebben op je klank? :D

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2005 12:27 

[quote="Yamahaddatdangezegd"]Als de manier waarop de meetaalmoleculen gerangschikt zijn veranderd is, kan een gerepereerde beker wel degelijk anders klinken dan voor de schade. Dat heeft iets met materiallkunde te maken, een expertise die ik ontbeer, maar die wel in geruime mate aanwezig is bij enkele andere forumleden, wier namen me tijdelijk zijn ontschoten.

Het feit dat een oude trompet vaak zo goed (en open) klinkt heeft hier ook iets mee te maken. Mijn Schilke B3 uit '78 speelt en klinkt heel veel opener en rijker dan een nieuwe B3.[/quote]

De structuur van de moleculen veranderd niet in de hele beker als je een vouw in het uiteinde hebt. Een vouw maakt misschien maar 5% van het totale oppervlakte van de beker uit. Een goede reperateur moet zo'n schade dus goed kunnen repareren, zonder verschil in klank.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2005 12:43 

je hebt toch ook een bepaalde spanning op je beker staan en word je beker weer glad gemaakt dan verandert die spanning nog een x dus volgens mij heb je wel degelijk een andere klank!! En dan heb je nog het verschil dat sommige bekers uit 1 geheel zijn gemaakt en andere weer uit 2 stukken! Ik heb zelf 8 jaar geleden op m'n bach str. 37 uit m'n handen laten vallen en die is recht op z'n beker gevallen, die is toen helemaal uitgerold totdat hij er weer een beetje uitzag; er zit geen klank meer in de beker als je hem aantikt met bijv. een ring maar hij klinkt verder nog wel heel mooi!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2005 12:53 

[quote=".
Het feit dat een oude trompet vaak zo goed (en open) klinkt heeft hier ook iets mee te maken. Mijn Schilke B3 uit '78 speelt en klinkt heel veel opener en rijker dan een nieuwe B3.[/quote]

Het reduceren van spanningen in het matereaal van de trompet waarop de modificatie van b.v. Adams is gebasseerd bij nieuwe instrumenten.
Inderdaad uitvoerig aan de orde geweest. ( topic cyrongenic freezing )

In dit geval denk ik dat Erik gelijk heeft, een verschil zou pas merkbaar kunnen zijn als de gehele beker plat is geweest en daarna weer gereviseerd wordt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2005 12:55 

Er zijn bekers los te koop, als hij nou niet te repareren is zou je er toch evt ook een nieuwe op kunnen laten zetten als het echt niet anders kan??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2005 13:00 

Dan weet je nog niet of hij hetzelfde klinkt als voor tijd lijkt me.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur