trompet.nl > forum > Toon onderwerp - J. Michael trompet?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 22:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2005 08:30 

Als je hem aan de muur hangt slijt ie minder snel... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2005 09:35 
Moderator

M@®tijn schreef:
uhm.. nee.. ik heb iemand gevonden met een stagg en die zei dat de verwachtte levensduur ongeveer 7 tot 10 jaar is.
Maar dan is hij ook echt helemaal op.

hebben ze dat wetenschappelijk getest, en zo ja hoe??

het gaat mij niet zozeer om de technische aspecten, want in weze is het voor elke bouwer onlogisch om een trompet te bouwen die dermate goed is, dat er per klant maar een van nodig is. Want dan verkopen ze er niet zoveel. Ze moeten een goede mix maken tussen duurzaamheid en slijtage....

Gelukkig is daar de markt werking: want als een icoon zegt dat ze goed zijn, willen meer mensen dergelijke trompetten... Kijk maar naar Yamaha

Maar dat zin technische punten, het gaat er mij om dat iemand die op een marginaal toetertje begint, moet sneller overstappen, omdat hij eroverheen is gegroeid. DUs denk ik dat iemand beter op een intermediate model van yamaha kan beginnen dan op iets wazigs...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2005 10:54 

marnix schreef:
het gaat mij niet zozeer om de technische aspecten, want in weze is het voor elke bouwer onlogisch om een trompet te bouwen die dermate goed is, dat er per klant maar een van nodig is. Want dan verkopen ze er niet zoveel. Ze moeten een goede mix maken tussen duurzaamheid en slijtage....

Wa? :?:
Dit is volgens mij zeker niet het geval met trompetten hoor. Met mobiele telefoons oke, want daar gaan de ontwikkelingen dermate snel dat mensen toch binnen een paar jaar een nieuwe aanschaffen. Volgens mij proberen bouwers tegenwoordig echt wel een instrument te maken wat in principe een leven lang meegaat. Stel dat dit niet zo zou zijn, dan zou na een X aantal jaren de toeter "op" zijn. De eigenaar besluit dan dat die periode te kort is en besluit een ander merk te nemen, of besluit dat die periode acceptabel is, waarna hij waarschijnlijk toch weer het hele scala aan trompetten gaat proberen en vast niet alleen diegene die hij had.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2005 11:04 
Moderator

chaseaddict schreef:
marnix schreef:

Wa? :?:
Dit is volgens mij zeker niet het geval met trompetten hoor. Met mobiele telefoons oke, want daar gaan de ontwikkelingen dermate snel dat mensen toch binnen een paar jaar een nieuwe aanschaffen. Volgens mij proberen bouwers tegenwoordig echt wel een instrument te maken wat in principe een leven lang meegaat. Stel dat dit niet zo zou zijn, dan zou na een X aantal jaren de toeter "op" zijn. De eigenaar besluit dan dat die periode te kort is en besluit een ander merk te nemen, of besluit dat die periode acceptabel is, waarna hij waarschijnlijk toch weer het hele scala aan trompetten gaat proberen en vast niet alleen diegene die hij had.

Kijk, maar Yamaha maakt zoveel instrumenten, eerst was er de top der toppers de mark II serie, en toen kwam de topper der toppers xeno, en nu de artist modellen. DIe dingen moeten ze wel verkopen. En je ziet nu al dat bij de diverse Mark II modellen, maar ook reeds bij de Xeno rare slijtplekken ontstaan... Dat moet ook haast wel, want anders kunnen ze de volgende lijn toppers niet verkopen. Want als je volmaakt tevreden bent met de mark II waarom een xeno???

Snap je wat ik bedoel te zeggen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2005 11:13 

Dat klopt.
De markt is anders wel snel verzadigd.
Ik hoef mijn bach de komende tijd ook nog niet weg te doen maar als daar "eeuwige"levensduur voor staat dan kun je beter 1x een goeie kopen en ben je er de rest van je leven vanaf.
en dan kun je nog generaties verder gaan.
Met andere woorden, de nieuwe series zouden dan alleen gekocht worden door mensen die gaan beginnen omdat de rest al een trompet heeft.

Maar niemand weet de echte levensduur van een instrument.
Ligt eraan hoe je er mee omgaat enzo.
Maar jullie spelen al wat langer als vandaag.
Wat is daar jullie ervaring in? hoelang hebben jullie instrumenten gehad voordat hij "op" was?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2005 11:15 

marnix schreef:
Kijk, maar Yamaha maakt zoveel instrumenten, eerst was er de top der toppers de mark II serie, en toen kwam de topper der toppers xeno, en nu de artist modellen. DIe dingen moeten ze wel verkopen. En je ziet nu al dat bij de diverse Mark II modellen, maar ook reeds bij de Xeno rare slijtplekken ontstaan... Dat moet ook haast wel, want anders kunnen ze de volgende lijn toppers niet verkopen. Want als je volmaakt tevreden bent met de mark II waarom een xeno???

Snap je wat ik bedoel te zeggen.

Ik snap wel wat je probeert te zeggen denk ik, maar ik geloof niet dat bouwers bewust hun eigen product 'slecht' houden, zodat ze daarna één van hun andere producten kunnen slijten. Dit klinkt me gewoon helemaal niet logisch. Bovendien denk ik dat weinig van de trompetten die gekocht worden, gekocht worden omdat de vorige "op" is.
Veeleer is het beginnen van de hobby of eerste eigen instrument of zoveelste eigen instrument de reden volgens mij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2005 11:27 

De materialen die gebruikt worden (geelkoper/roodkoper/nikkel-zilver) worden gebruikt om hun klankeigenschappen. Daarnaast is geelkoper/messing het makkelijkst te verwerken.

Een bouwer is helemaal niet bezig met duurzaamheid, maar probeert gewoon de beste trompet te bouwen. Op mijn website staat een foto war ik een nog helemaal orginele Bach uit 1924 bespeel. Dus de trompetten gaan wel even mee als je ze niet in een zuurbad legt. Ik speel zelf ook op Bachs uit 1941 en 1964. Die zijn piekfijn in orde.

Die goedkope toeters zijn gewoon slecht omdat een goede toeter nu eenmaal veel kennis en veel arbeidskosten met zich meebrengt. Materiaalkosten zal misschien maar een paar tientjes zijn. Dat verschilt niet zoveel tussen een toeter van 100,- en 2000,- Euro. En daarmee de duurzaamheid ook niet.

Dat de ene trompet eerder slijtplekken vertoont dan de andere, kan te maken hebben met dat er te weinig aandacht is besteed aan het polijsten en ontvetten voordat ie gelakt of verzilverd werd. Dan bladert de lak er zo weer af doordat er vocht onder de laklaag komt.

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 06 nov 2005 11:28, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 nov 2005 11:27 

Mijn idee is dat als je een instrument niet al te hard afzeikt (daarmee bedoel ik slecht onderhouden enz.) een beetje kwaliteitsinstrument 50 jaar en langer moet kunnen meegaan (bijv. MtVernon en noem alle rest maar op).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur