trompet schreef:
een tenorsaxofonist die gewoon hoger toetert dan de lead trompettist...
Tip: Als je nog eens in de buurt van een tenorsax bent, speel eens erop en knijp het riet helemaal dicht. Blaas nu zo hard als je kunt, wedden dat er een C6 uitkomt? Hoog spelen op een saxofoon stelt geen reet voor, ten opzichte van hoog spelen op een trompet, bovendien is het erg lelijk (maar dat is mijn mening).
Ik ken trompettisten die stampen hun saxcollega van het podium als ze bij een slotnoot hoger dan de lead spelen. Zover wil ik niet gaan, maar ik ben wel al een keer erg boos geweest op een tenor die dacht dat het wel interessant was om bij elk nummer hoger dan mij te eindigen.
In een solo is het natuurlijk een ander verhaal, en de tenor van Tower of Power zal dit waarschijnlijk alleen in solo's gedaan hebben. Ik weet niet wie er speelde gisteren, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het gisteren erg goed geklonken heeft. Deze post is alleen maar even om duidelijk te maken dat het hoog spelen op rietinstrumenten een totaal andere zaak is als op trompet.
Bovendien vind ik hoge noten op trompet, mits goed in de kern gespeeld, ook heel veel beter klinken, zoals gezegd...
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL