trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet voor 'lichte' muziek
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2005 14:41 

Dehaanmuziek schreef:
erikveldkamp schreef:
Een VB 11/2C speelt natuurlijk super zwaar in de lichte muziek. Ik snap zowieso niet waarom daar op speelt als hij/zij geen prof. klassieke trompettist is, maar dit terzijde.

Dit is een hele andere discussie, dat weet ik, maar ik ben slechts amateur en kan nou eenmaal het beste uit de voeten op een 1,5C.
Ik snap het dus best!

Dat ie voor het echte lichte werk niet geschikt is geloof ik wel.

Deze discussie hebben we voor een tijdje terug ook al eens gevoerd, persoonlijk heb ik daar niet de beste herinneringen aan.
Op een kleiner mondstuk moet je ook leren spelen vooral als je vanaf groot komt is mijn ervaring. ( ook jarenlang 1 1/4C gebruikt )
In het begin ga je dat met dezelfde power doen als op een groot mondstuk waardoor je het gevoel krijgt je energie niet kwijt te kunnen.
Het gevoel dat je jezelf opblaast, als je doorzet en wat beheersder gaat spelen op een keliner mondstuk zul je merken dat het met een maatje kleiner veelal gemakkelijker gaat.
Tenminste dit is mijn ervaring die hoeft voor een ieder niet gelijk te zijn. :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2005 16:11 

trumpetvos schreef:
Deze discussie hebben we voor een tijdje terug ook al eens gevoerd, persoonlijk heb ik daar niet de beste herinneringen aan.

Het was ook niet m'n bedoeling om deze discussie weer aan te zwengelen, hoor!
Ik weet hoe er over het algemeen over gedacht wordt en vind, net als iedereen hier, dat iedereen moet spelen op het materiaal wat hem het beste ligt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2005 17:11 

Speel zelf op Holton T101met een JK3C. Gebruik ik zowel klassiek als licht. Mijn combi zou voor haar bv een optie zijn dus?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 sep 2005 17:22 

Jouw Holton is een kopie van de Bach ML37 (Mt.Vernon) en de JK3C een kopie van de VB 3C. Dus ik weet niet of ze er veel mee opschiet qua trompet, qua mondstuk wel denk ik zo.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2005 07:42 

erikveldkamp schreef:
Jouw Holton is een kopie van de Bach ML37 (Mt.Vernon) en de JK3C een kopie van de VB 3C. Dus ik weet niet of ze er veel mee opschiet qua trompet, qua mondstuk wel denk ik zo.

Heb zelf een VB 3c thuis en een JK 3c maar heb het idee dat die JK een stuk dieper is. Hebben mensen daar ervaringen mee??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2005 11:10 

Een Bach 37 ml is een uitstekende trompet voor zgn. "lichte muziek". Probeer een Bach 3C. Dit is een goede combinatie met de Bach. Een Bach 3D voor het lichtere werk erbij.

Ik vond zelf jaren geleden ook dat een Bach zwaar speelde. Dat kwam voornamenlijk omdat ik op een te groot mondstuk speelde in combinatie met m'n lucht niet goed gebruiken. Ik ademde niet ontspannen genoeg in en uit. Pushte te veel. Ik ben er inmiddels achter dat je die strijd nooit zal winnen. :wink:

Ik speelde ook op een Bach 1,5C omdat dat zo lekker vrij speelde. Minder tegendruk. Ik kwam er snel achter dat je een bepaalde weerstand nodig hebt. Door "groot" te gaan spelen ging ik erg gespannen spelen doordat ik onbewust toch een weerstand wilde creëren om tegen aan te blazen. Ik vond toen dus dat mijn Bach zwaar speelde. Als het nu eens een dagje niet lekker gaat, weet ik dat m'n adem niet goed zit. Het ligt in ieder geval niet aan de trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2005 11:55 

Jaws schreef:
erikveldkamp schreef:

Heb zelf een VB 3c thuis en een JK 3c maar heb het idee dat die JK een stuk dieper is. Hebben mensen daar ervaringen mee??

Ik heb ze beide thuis, en er zijn wel kleine verschillen, de rand van de JK is iets breder en de binnenrand is iets scherper, de boring is 0.06mm kleiner.
De cupdiepte's verschillen volgens mij niet.
Verder voelt de Bach iets groter aan dan de JK.

Kantekening : ik heb een Bach van de nieuwe generatie met de grote letters, de Bach mondstukken met de kleine lettertje's kunnen onderling nogal verschillen.
Als je die gaat vergelijken met een JK kunnen de uitkomsten ook verschillend zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2005 12:40 

Vreemd, mijn ervaring is dat JK groter aanvoelt. In ieder geval bij de 1C, 1 1/4C en 1 1/2C.
Misschien dat het bij 3C net andersom.

Ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van de JK Bach-kopieën. Ik vind die van Arnolds & sons beter, en die zijn nóg goedkoper!

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur