trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Aantasting van binnen- en buitenkant leadpipe Vincent Bach
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: redrotnie
BerichtGeplaatst: 14 sep 2005 21:09 

Hmmm, effe olie op het vuur. Toevallig bezit ik een Vincent Bach uit begin tachtig waarvan de toenmalige eigenaar zulk agressief zweet had dat er een stel fraaie gaten zijn ontstaan in de beker en de leadpipe. Grote gaten door invloeden van buitenaf. Dit heb ik laten repareren en speelde nog jaren naar volle tevredenheid op dit instrument. De leadpipe is op dat gerepareerde gat na nog klokgaaf, geen sporen van Red Rot. Dus het een hoeft niks te maken te hebben met het ander, maar dat wisten we al.
Vraagje: Wie gaat de reparatie voor de nieuwe leadpipe (i.g.v. red rot) betalen? De klant of de fabrikant? Hoe lang garandeert een integere fabrikant zijn toeter?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: redrotnie
BerichtGeplaatst: 14 sep 2005 21:20 

Theo van Kampen schreef:
Vraagje: Wie gaat de reparatie voor de nieuwe leadpipe (i.g.v. red rot) betalen? De klant of de fabrikant? Hoe lang garandeert een integere fabrikant zijn toeter?

Hangt van de leverancier af. Bij mij betaalt de klant dit in elk geval niet. Ik heb het gelukkig ook nog nooit meegemaakt.
Ik heb trouwens nog nooit in garantievoorwaarden van instrumentenbouwers gezien dat red rot wordt in-/uitgesloten van garantie. In het geval van de Smith-Watkins toeters vind ik echt dat de fabrikant de zaak in orde moet maken, dat is 'ie aan zijn (dure) stand verplicht.

Profiel  

Berichttitel: rot
BerichtGeplaatst: 16 sep 2005 13:48 

Op pagina 1 van dit onderwerp hebben we kunnen lezen dat volgens Brassheavy de oorzaak van de red rottende leadpipes van Bach en Holton in het gebruikte materiaal lag en niet in de samenstelling van het speeksel van de bespeler. Inmiddels hebben de fabrikanten het materiaal aangepast en is het probleem opgelost. Maar wat nu als je in het bezit ben van een toeter van bovengenoemde fabrikanten? Hoe lang geven die gasten garantie en onder welke voorwaarden? Ik zou me toch behoorlijk in m'n zak gescheten voelen als ik na 3 jaar te horen zou krijgen dat ik er dan maar een nieuwe leadpipe (en wellicht stembuis) op eigen kosten op moet laten zetten. Daar koop je toch geen topinstrument voor? Fabrikanten van dergelijke top(?)producten hebben toch ook zoiets als productaansprakelijkheid?
Ik weet dat ik in herhaling verval met het stellen van bovengenoemde vraag maar ik zou dit toch iets helderder willen zien. Dussssss: reacties graag en niet alleen van Hans Brassimport!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 sep 2005 14:51 

Oh, nou, ... ik zeg wel niks meer hoor :cry:

Profiel  

Berichttitel: rottig
BerichtGeplaatst: 17 sep 2005 10:18 

Hans! 't Is niet dat ik je de mond wil snoeren hoor, maar ik dacht eens andere reacties uit te lokken. Echter tot op heden blijft het oorverdovend stil aan de overkant. Zelf maar eens op onderzoek uitgegaan: In de koffer van de eerder genoemde Bach die ik in bezit heb en die dus een enorm gat in de leadpipe had blijkt het originele garantiebewijs te liggen. Wat blijkt na bestudering: 1 jaar garantie op mechanische en materiaalgebreken van binnenuit. Klinkt logisch; Als fietsenmaker geef ik ook geen garantie op lekke banden. Maarrrrrr, in geval van red rot dat pas een paar jaar zichtbaar wordt...... Heb ik niet eens ergens gehoord of gelezen dat consumenten behalve de fabrieksgarantie ook nog een ander soort garantie hebben? Iets van drie jaar na aankoop? Of is hier de wens de vader van de gedachte?
ps: Mijn Courtois uit 1972, mijn gewezen Conn Director uit eind 60er jaren en de King Super 20 uit 1948 die ik verkocht heb zijn nog klokgaaf en zelfs de leadpipe van mijn Chineese (?) Melody Maker uit het jaar nul is nog pico bello, dus de kwaliteit van de toeter is ook niet bepalend!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 sep 2005 23:51 

in het burgerlijk wetboek staat dat apparaten een bepaalde tijd moeten meegaan voordat zij het begeven en die tijd is meestal langer dan de garantie die de fabrikant geeft. Als bijv. een wasmachine het na 4 jaar al begeeft kun je naar de winkelier teruggaan en gratis reparatie eisen omdat het van zulke apparaten niet verwacht mag worden dat ze het na 4 jaar al begeven. Ik denk dat zoiets er ook wel zal zijn voor instrumenten bij normaal gebruik. Is er niet ergens op het internet een site voor profmuzikanten waar je zo'n vraag zou kunnen droppen :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 sep 2005 09:25 

ik denk het niet.
Maar inderdaad wordt de koper beschermt door het Burgerlijk Wetboek. Alleen in dit geval doet het probleem zich pas voor na langere tijd. Als je het instrument nieuw hebt gekocht en je hebt de bon nog, kun je verhaal gaan halen. Vaak echter, is een trompet al een keer van eigenaar gewisseld en dan heb je toch een probleem. Hoe het dan werkt weet ik niet omdat ik dat nog niet heb meegemaakt (ik ruil een instrument niet in als ik sporen zie van red rot) maar ik neem aan dat je in dat geval afhankelijk bent van de morele verantwoordelijkheid van de fabrikant. En aangezien die niet onder het NL Burgerlijk Wetboek vallen zul je hier geen verhaal op wettelijke basis kunnen halen. Welke rol de importeur hierin speelt weet ik niet, zeker omdat een importeurschap niet altijd contractueel is geregeld. Misschien zijn er advocaten op dit forum aktief die hier meer over weten?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 sep 2005 08:04 

De bescherming uit BW waar jullie op doelen heeft betrekking op de betrokken partijen bij het afsluiten van de koopovereenkomst: de koper en de verkoper. Een muziekwinkel kan dus (in het geval van een nieuw instrument) ook na de garantieperiode nog aangesproken worden voor garantie. In zo'n geval ligt de bewijslast van mis- of verkeerd gebruik ook bij de verkopende partij.

Volgens mij ligt e.e.a. bij de aanschaf van een gebruikte trompet een stuk ingewikkelder, maar daar zou ik onderzoek naar moeten doen (koopovereenkomsten zijn niet echt mijn ding).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur