trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Aantasting van binnen- en buitenkant leadpipe Vincent Bach
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 maart 2003 14:33 
Moderator

volgens mij is het zo dat aankoeken in je instrument heel geleidelijk gaat dus merk je er ook niet heel erg veel van. tenzij het natuurlijk helemaal dicht gaat zitten
:? Is het natuurlijk wel handig om dit te voorkomen in verband met rotting van je inblaaspijp.

Profiel  

Berichttitel: rotten.com
BerichtGeplaatst: 14 sep 2005 18:11 

Wil ik tòch nog effe op terugkomen. Hoe lang garantie hebben topinstrumenten op rottende leadpipes? Mijn Straub ziet er na 3 jaar intensief op getoeterd hebben zowel inwendig als uitwendig wat betreft de leadpipe nog steeds als nieuw uit, maar laatst sprak ik eenYamaha Xenobezitter, nou die leadpipe zag er na 3 jaar het zelfde uit als mijn Getzen na 30 jaar...... Hoe worden dat soort dingen nou opgelost? Kijk, de garantie op de Getzen zal nu wel eens verlopen zijn (hoewel?) maar op die Yamaha? En hoe zit dat met andere merken want als bijvoorbeeld Bach ook in no time degenereerd?

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 sep 2005 18:33 

Wat denk je zelf ?

Over het algemeen worden alle leadpipes van ongeveer dezelfde messing gemaakt. Als je een goldbrass leadpipe gebruikt (wat ook gewoon messing is met iets meer koper erin) gaat de corrosie iets langzamer.

Maar een corroderende leadpipe heeft meer met de zuurgraad van je speeksel te maken, en minder met de merknaam of garantie. Net zoals je met zuur zweet ook eerder een laklaag aantast.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 sep 2005 19:47 

Toch vind ik dat het bij dure instrumenten eigenlijk niet mag gebeuren. Dan gebruiken ze maar een legering messing die er op berekend is. Een trompet is tenslotte bedoeld om op te spelen!

Ik heb deze week 2 trompetten van Smith-Watkins in mijn handen gehad. Een gouden die al volledig was doorgerot, en dus total loss, en een gelakte die al red rot verschijnselen begon te vertonen.Beiden in de leadpijp en stembuis. We hebben het hier wel over toeters van bijna 5000,- Sorry maar dat kan dus echt niet! 8O :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 sep 2005 20:01 

In principe zul je wel gelijk hebben, maar sommige trompettisten hebben nu eenmaal erg aggressief speeksel. Ik geloof niet dat het zoveel met het merk te maken heeft. Mijn Bachs uit 1941 en 1964 hebben nog steeds de orginele mondpijp en die zijn niet gecorrodeerd. Het verschil van messing van toen en nu kan nooit erg groot zijn.

Collega's van mij hebben na een paar jaar hun Bach al versleten omdat hun zweet erg zuur is. Daar kan een fabrikant niet zo veel aan doen lijkt me. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze dus of een goldbrass leadpipe gebruiken of nikkel-zilver. Maar de dat zal wel invloed op de klank hebben. Vooral de nikkel-zilver variant.

Je kunt het zelf enigzins tegengaan door regelmatig een druppel olie door je leadpipe te blazen, dan hecht het vocht zich minder snel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 sep 2005 20:11 

Het is dus wel interessant als je een 2e handsje gaat kopen, de staat van het instrument
heeft er alles mee te maken wie er op gespeeld heeft. :?
De km stand of het aantal speeluren doet er dus minder toe dan de agressiviteit van het zuurgraad van de bespeler.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 sep 2005 20:21 

Ja, maar ik heb ook wel een vreselijk aangetaste Bach uit 1965 gehad met een gecorrodeerde leadpipe (van binnen) die fantastisch speelde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 sep 2005 20:32 

Zuur zweet wat van buitenaf invreet, is anders van samenstelling dan speeksel. Het probleem bij red rot zit dan ook aan de binnenkant van de buis, het is 'roesten' van binnenuit. Als iemand zo'n agressief speeksel heeft dat het door messing heen vreet, zou ik hun tanden wel eens willen zien :roll: :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur