Altijd voorzichtig zijn met zo'n berryliumbeker.
Vergelijkbaar met asbest kunnen stofdeeltjes kankerverwekkend zijn.
Zo'n trompet mag dan ook na gebruik niet zomaar op de schoothoop gegooid worden, maar moet door vakkundige mannen in maanpakken afgevoerd worden.
Geregistreerd: 27 feb 2003 15:51 Berichten: 809 Woonplaats: Maastricht
Ik dacht dat het enige berrylium dat ooit aan een Schilke-trompet heeft gezeten een prototype was en dat het inderdaad nooit op de markt is gekomen vanwege de giftigheid. Hoe die 'berrylium'- beker toch is blijven 'bestaan' dat vraag ik me wel af. Wat is er zo anders aan dan de 'gewone' bekers van Schilke?
Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08 Berichten: 1845 Woonplaats: Groningen
Ik heb geen ervaring met schilke trompetten, maar ik zou zeggen dat door de lichtere samenstelling van de beker de resonantie verbetert, wat een helderdere (:?) klank tot gevolg heeft (correct me if im wrong...)
Geregistreerd: 10 jan 2002 19:54 Berichten: 1038 Woonplaats: Groningen
Daar ben ik het wel mee eens. De klank is helderder.
De bekers zijn vrijwel puur koper (iets van 99% geloof ik), en worden d.m.v. elektrolyse gemaakt, vandaar dat ze zo dun kunnen worden gemaakt.
Pas op met deuken maken. Doordat de beker nooit gehamerd is, zijn ook deuken er moeilijk uit te hameren.
Het antwoord is inmiddels al gegeven. De Ber. beker is van een dunne legering puur koper gemaakt, veel lichter dan de standaard koperen bekers van de B5 en B6.
Overigens worden alle Schilke bekers via electrolyse gemaakt, dus hebben ze allemaal geen naad.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen