trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Welke Es-cornet kan ik het beste kopen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 12:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 sep 2005 08:41 

fb schreef:
Niet helemaal. Ik ben een beetje "zat" van die Besson. Hij speelt zwaar en is onzuiver in het middenregister.

Besson maakt prachtige cornetten! Maar wel alleen in Bb.
fb schreef:
Dus wat gerichtere vragen:
-Wat maakt de Kanstul zo goed (tov. de Schilke)?

Iets warmer van toon. Laatste keer dat ik gekeken heb ook goedkoper.
fb schreef:
-Waarom zou ik 650 euro meer uitgeven aan een Schilke als de Courtois net zo goed is (is dat alleen de naam of is Schilke gewoon nog beter)?

De klank van de Courtois vond ik ronduit slecht. Aangezien 90% van de klank bepaald wordt door de bespeler kan dat natuurlijk ook aan mij liggen.
fb schreef:
-Na een Yamaha Bb-trompet gehad te hebben is de Yamaha Es-cornet eigenlijk geen serieuze optie, maar wie kan mij overtuigen om de Yamaha toch ook eens uit te proberen?

Vanwaar de twijfels over Yamaha? Ik heb de es cornet van Yamaha nog nooit bespeeld dus kan ook niets zeggen over de kwaliteit ervan. Wel heb ik op diverse trompetten (4335, 6335, 6310) gespeeld en speel nog steeds op een Yamaha (Shew) bugel. Allemaal prima instrumenten!

Én: als je toch cornetten uit gaat proberen, dan is die ene meer of minder toch geen probleem?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 sep 2005 10:09 

flugel schreef:
Vanwaar de twijfels over Yamaha? Ik heb de es cornet van Yamaha nog nooit bespeeld dus kan ook niets zeggen over de kwaliteit ervan. Wel heb ik op diverse trompetten (4335, 6335, 6310) gespeeld en speel nog steeds op een Yamaha (Shew) bugel. Allemaal prima instrumenten!

Én: als je toch cornetten uit gaat proberen, dan is die ene meer of minder toch geen probleem?
1. Ik mag (moet ;) ) offertes aanvragen voor een es-cornet en trompetten. Die trompetten is geen probleem. Dat wordt gewoon Bach (L of ML), maar het zou fijn zijn als ik het lijstje met es-cornetten zo kort mogelijk zou kunnen houden, dus als jij zegt dat de Courtois een waardeloze klank heeft zou die in principe al afvallen ;?.
2. Ik woon Drenthe. De dichtstbijzijnde serieuze (sorry als ik Huizing-Beilen hiermee te kort doe) instrumentenhandel is VanderGlas, die de laatste keer dat ik daar was (een paar jaar geleden) welgeteld 1 Bach trompet had om uit te proberen. Als Courtois importeur hadden ze niet eens een Courtois Es cornet om uit te proberen. Dit onder het mom van een te dure verzekering. Dat uitproberen is dus echt een probleem.
Ik vind het nl. niet netjes om bij Theo Steenbeek (die wel alles heeft, maar nog verder weg woont) uit te proberen en dan vervolgens bij VanderGlas te gaan kopen (ivm service). Daarom wil ik van tevoren het lijstje zo kort mogelijk hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 sep 2005 11:39 

Als je een kort lijstje wil :
* Yamaha, het dure model
* Schilke

Als je weet dat de Schilke in alle opzichten een super toeter is, begrijp ik niet goed waarom je nog andere merken wil testen, tenzij puur voor de fun. Als je er een beetje zorg voor draagt gaat die Schilke gemakkelijk 20 jaar mee ... waarvoor je die paar euro's extra echt wel wil betalen.

Over die Bes Bach trompetten valt er anders ook wel wat te vertellen : ik heb de indruk dat de kwaliteit van Bach helemaal niet meer zo superieur is als bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Als je de kans hebt zou ik zeker de Bes Yamaha's eens proberen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 sep 2005 12:25 

captain schreef:
Over die Bes Bach trompetten valt er anders ook wel wat te vertellen : ik heb de indruk dat de kwaliteit van Bach helemaal niet meer zo superieur is als bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Als je de kans hebt zou ik zeker de Bes Yamaha's eens proberen.
Bach trompetten heeft twee redenen:
1. ondanks dat Bach niet meer superieur is, is Bach nog wel erg goed en constant in kwaliteit.
2. waarschijnlijk zullen niet alle trompetten vervangen worden, dus is de meest logische stap is vervanging door hetzelfde merk/type om te voorkomen dat er verschillende klankleuren door elkaar komen te zitten.

Het korte lijstje (Es cornet) zou ik graag gemotiveerd willen zien.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 sep 2005 13:11 

fb schreef:
captain schreef:
Bach trompetten heeft twee redenen:
1. ondanks dat Bach niet meer superieur is, is Bach nog wel erg goed en constant in kwaliteit.
2. waarschijnlijk zullen niet alle trompetten vervangen worden, dus is de meest logische stap is vervanging door hetzelfde merk/type om te voorkomen dat er verschillende klankleuren door elkaar komen te zitten.

Het korte lijstje (Es cornet) zou ik graag gemotiveerd willen zien.

Dat een Bach een constante kwaliteit heeft zal hier niet iedereen met je eens zijn! (Ik bijvoorbeeld ook al niet) en ook op de prijs hoef je niet af te gaan; ik begreep dat ze weer duurder gaan worden! Een Schilke zal nog wel duurder zijn, maar dan heb je ook wel een top instrument!
En een Yamaha zal qua prijs-kwaliteit -verhouding het beste uitkomen, denk ik!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 sep 2005 13:12 
Administrator

Ik zou voor de Schilke gaan. De meeste 'goede' es-cornettisten kiezen uiteindelijk voor de Schilke, alhoewel er veel (goede) immitatie (!) Schilke cornetten zijn, zoals bijvoorbeeld de de Courtois.

Het nadeel is dat de Schilke gewoon wat duurder is dan de Coutois en zonder mondstuk/koffer wordt geleverd.

Er staat een goede test van deze 2 instrumenten op de brass band site 4barsrest.com

http://www.4barsrest.com/reviews/products/inst003.asp

Let op: De Courtois wint het enkel op prijs/kwaliteit verhouding. Met andere woorden, als je het geld ervoor over hebt - en dus geen mondstuk of koffer erbij wilt zoals de Courtois -moet je voor de Schilke gaan, anders is de Courtois een goed alternatief.

P.S. Luister trouwens 's naar de CD van Peter Roberts... "Legend"
Zie: http://www.4barsrest.com/articles/2001/art095.asp
(speelt Schilke)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 sep 2005 13:21 

fb schreef:
Ik mag (moet ;) ) offertes aanvragen voor een es-cornet en trompetten. Die trompetten is geen probleem. Dat wordt gewoon Bach (L of ML), maar het zou fijn zijn als ik het lijstje met es-cornetten zo kort mogelijk zou kunnen houden, dus als jij zegt dat de Courtois een waardeloze klank heeft zou die in principe al afvallen ;?.

Nooit meteen afschrijven! Wat voor mij niet werkt kan voor jou de goede toeter zijn. Als je toch 127 (Nijkerk) of 280 (Thorn) kilometer gaat rijden moet je denk ik ruim tijd nemen om alle opties te bespelen.
fb schreef:
2. Ik woon Drenthe. De dichtstbijzijnde serieuze (sorry als ik Huizing-Beilen hiermee te kort doe) instrumentenhandel is VanderGlas, die de laatste keer dat ik daar was (een paar jaar geleden) welgeteld 1 Bach trompet had om uit te proberen. Als Courtois importeur hadden ze niet eens een Courtois Es cornet om uit te proberen. Dit onder het mom van een te dure verzekering. Dat uitproberen is dus echt een probleem.
Ik vind het nl. niet netjes om bij Theo Steenbeek (die wel alles heeft, maar nog verder weg woont) uit te proberen en dan vervolgens bij VanderGlas te gaan kopen (ivm service). Daarom wil ik van tevoren het lijstje zo kort mogelijk hebben.

Drie of vier cornetten op een dag moet toch lukken? Ik zou zeggen: 's ochtends om 7 uur wegrjiden: 10 uur Van Laar in Margraten (toch maar even langs om te kijken of ze hier misschien toch betere trompetten hebben dan Bach); 12 uur Kerkrade (als ze bij Adams de Kanstul niet op voorraad hebben, effe bellen van tevoren) 15 uur Thorn (volgens mij hebben ze daar vrijwel alles op voorraad. Meteen de reden waarschijnlijk dat ze soms aan de dure kant zijn.)

Zoveel mogelijk trompettisten / cornettisten meenemen! Wordt gegarandeerd een top-dag.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 sep 2005 13:40 

marnix schreef:
Ik denk dat de schilke erg goed is inderdaad, maar ik zie niemand die de yamaha es een warm hart toedraagt. ( ik denk dat ik het dure model had, ik geloof een soort van schilke kopie ) Terwijl ik persoonlijk dat een heel fijn toetertje vond 8)

ik speel op een yamaha en die spreekt wel lekker aan maar ik ben niet zo te spreken over de ventielen(die van mijn yamaha bugel zijn overigens nog erger)maar ik weet niet of ik het dure model heb hij was rond de 1600 euro.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur