trompet.nl > forum > Toon onderwerp - WMC
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 07:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 205 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 aug 2005 15:25 

Wat me wel opvalt in Limburg is dat het verenigingsleven rondom fanfares en harmonien wel sterker is dan in de rest van Nederland. Er was bij mij thuis nooit enige twijfel of je ging spelen bij een fanfare of harmonie, dat deed namelijk iedereen! En zelfs bij de meest lullige koffieconcertjes was de opkomst van luisteraars altijd goed.
Hier in Noord-Holland lijkt de cultuur daar rondom toch anders.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 aug 2005 19:38 

Vervolgje op het Dinxperloo verhaal

'Jury handelde integer'
Door onze verslaggever

DINXPERLO/KERKRADE - Het Wereld Muziek Concours (WMC) in Kerkrade valt geen verwijten te maken nu de Chr. Fanfare Psalm 150 uit Dinxperlo zo'n teleurstellend resultaat heeft behaald. De jury heeft integer gehandeld.

Dat stelt Jo Bonnema, bestuurslid van het WMC en organisator van de concertwedstrijden, na kritiek van dirigent Tijme Botma van Psalm 150. Volgens Botma was de jurering een Limburgs onderonsje en kregen orkesten van buiten die provincie geen kans.

Botma hekelde ook de loting voor de volgorde van spelen. Psalm 150 deed mee in de concertafdeling. Van de acht deelnemers behaalde het Dinxperlose orkest de zevende plaats.

"Ik kan Botma wel toezeggen dat de loting in het vervolg openbaar is. Daar was niks mis mee, maar dan kan ieder het zien", reageert Bonnema. Dat de jury 'een Limburgs onderonsje' zou vormen wijst hij resoluut van de hand.

Hij twijfelt ook aan het nut van blind jureren. Botma pleitte voor die werkwijze omdat dan de beoordeling eerlijker zou verlopen. "De programma's zijn al lang bekend en staan op internet."

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 07:55 

Alles valt te regelen................bij de EBK met de brassband komen ook weet ik hoeveel brassbands en daarvan staat gewoon niets over op internet (officieel dan), hoe dat komt??? Gewoon niets op internet zetten :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 08:31 

Emile schreef:
De grote meerwaarde van een concours is dan ook niet de beoordeling, maar de motivering die mensen krijgen door het competitiegevoel. Muzikanten die normaal gesproken hun instrument alleen op de repetitie uit hun koffer halen, studeren voor een concours uren per dag omdat ze toch hoger moeten eindigen dan het korps van een dorp verder.

Wanneer je onderuit gaat doordat je slecht speelt kun je jezelf een volgende keer oppeppen met zeggen: dat niet nog een keer, nu harder werken.
Maar wanneer je echt het gevoel hebt dat je ten onrechte onderuitgehaald bent, hoe motiveer je jezelf dan nog?

Conclusie: ook (juist?) als je voor motivatie naar een concours gaat is een redelijke beoordeling belangrijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 aug 2005 10:57 

Ik vond niet dat Dinxperlo veel hoger verdiende, heel eerlijk gezegd. Heb nu allerlei opnamen gekregen wat ik heel relaxt vind, en kan nu niet zeggen dat ik zo kapot ben van hoe zij Derivations spelen. Ja... de hoornsectie is geweldig, maar verder?

Ik vergelijk de orkesten trouwens enkel via het verplichte werk. Wil ook geen Dinxperlo-aanhangers tegen de schenen schoppen, maar Derivations was gewoon niet de beste en ook geen top3

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 205 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur