trompet.nl > forum > Toon onderwerp - schilke trompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 00:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 aug 2005 19:16 
Moderator

waren dat niet de modellen van het concertgebouw, speciaal gebouwd voor Klaas Kos??

ik meen me te herrinneren dat hij een vergulde Schilke had, en dat was een speciaal model

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 aug 2005 19:48 

ik heb ook een vraagje omtrent schilke trompetten:

In verscheidene topics gaven sommige forumleden aan dat ze het trompetspel/klank van Jon Faddis niet echt geweldig vinden, en wijten dit vooral aan het feit dat hij op een schilke(ik denk S42) speelt. Ik heb nog nooit op een schilke gespeeld en vroeg me daarom af wat dan de oorzaak is van die 'typische klank'?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 aug 2005 19:52 
Moderator

jazzy schreef:

In verscheidene topics gaven sommige forumleden aan dat ze het trompetspel/klank van Jon Faddis niet echt geweldig vinden, en wijten dit vooral aan het feit dat hij op een schilke(ik denk S42) speelt. Ik heb nog nooit op een schilke gespeeld en vroeg me daarom af wat dan de oorzaak is van die 'typische klank'?

het lijkt me heel sterk dat het geluid van Faddis alleen maar voortkomt uit zijn Schilke s42. Er bestaat altijd nog zoiets als eigen persoonlijkheid die je in je instrument stopt. Je speelt op het instrument dat het beste bij jou past, en als dat een amati is, dan is dat een amati, en als dat een Schilke is, dan is dat een Schilke, de rest doe je toch echt zelf.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 aug 2005 19:59 

marnix schreef:
jazzy schreef:

het lijkt me heel sterk dat het geluid van Faddis alleen maar voortkomt uit zijn Schilke s42. Er bestaat altijd nog zoiets als eigen persoonlijkheid die je in je instrument stopt. Je speelt op het instrument dat het beste bij jou past, en als dat een amati is, dan is dat een amati, en als dat een Schilke is, dan is dat een Schilke, de rest doe je toch echt zelf.

Ik deel die mening dat iedere trompettist zijn eigen geluid heeft, en maakte deze bedenking enkel om het feit dat dit al meermaals als argument gebruikt was op het forum en wou dus weten waarom die personen zo afkerig staan tov schilke-trompetten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 aug 2005 20:11 

De Schilke van Faddis is speciaal voor hem gemaakt. Er zit bijv. geen waterklep op de stembuis om een betere doorstroming van de lucht te hebben. Ik heb er op gespeeld op de Franfurter Messe. Hij speelt erg makkelijk maar het is een kleine trompet, ik geloof een M boring. De trompet heeft alles in zich om nog makkelijker de C4's en C5's eruit te persen.

Marnix, ik geloof dat je gelijk hebt met de trompettist van het Concertgebouw.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 aug 2005 20:25 
Moderator

erikveldkamp schreef:
De Schilke van Faddis is speciaal voor hem gemaakt. Er zit bijv. geen waterklep op de stembuis om een betere doorstroming van de lucht te hebben. Ik heb er op gespeeld op de Franfurter Messe. Hij speelt erg makkelijk maar het is een kleine trompet, ik geloof een M boring. De trompet heeft alles in zich om nog makkelijker de C4's en C5's eruit te persen.

Marnix, ik geloof dat je gelijk hebt met de trompettist van het Concertgebouw.

Die trompet is in bepaalde kringen legendarisch geworden....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 07:33 

Jon Faddis heeft een geluid alsof hij constant overblaast (naar mijn idee)
Dat kan met elke trompet en ligt dus meer aan Jon Faddis dan aan de Schilke.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 aug 2005 13:59 

Ik speel sinds een aantal maanden op een Schilke X3 met een custom beryllium tuning bell met 5.5" diameter (verzilverd). De beste trompet die ik ooit heb bespeeld. Ik realiseer me dat mijn klank hiermee niet 'standaard' is, maar dit is mijn klankvoorstelling, die ik altijd al probeerde te bereiken (ook op Bach's en Yamaha's). Bovendien werkt ie erg goed in de sectie met nog vier Bach's en een Callichio 1-s2 (lijkt door de brede, heldere toon de totaalklank te binden.

Mogelijk verklaart dit verhaal over welke vergulde Schilke een aantal van jullie het hebben.
Omdat ik op internet weinig info over de aparte beker kon vinden heb ik wat onderzoek gedaan naar de herkomst hiervan bij Schilke, Jim Donaldson, en Freddy Grin
.
Eind jaren 70, toen Freddy Grin nog bij het concertgebouw speelde, was hij een soort vertegenwoordiger voor Schilke. Dhr. Grin had goede banden met Renold Schilke en kwam veel in de Schilke fabriek in Chicago om trompetten te testen. Vele professionele trompettisten hebben via hem een Schilke gekocht. In die tijd experimenteerde Schilke met bekers met extra grote flairs.
Dhr.Grin heeft sinds die tijd op een B7 met 5.5 inch beker gespeeld (tot hij zijn instrumenten verkocht mid jaren 90, waar hij een leuke vleugel voor kon kopen...!).
Deze B7 was verguld (Grin speelde altijd op vergulde Schilkes), beryllium tuning bell model, met reversed derde slide, zoals gezegd een extra grote beker en had bovenop de beker twee kleine diamantjes.
Mijn beker van ditzelfde ontwerp (maar zonder diamantjes en verzilverd) is afkomstig van een B7L uit 1979 (al 25 jaar zonder enkel deukje...!), en is door Freddy Grin in Chicago bij de fabriek gekocht, voor een trompettist ergens in Europa.

Ik heb laatst de oude B7Lb van Grin gezien (met diamantjes), en deze is nog steeds in redelijke staat (eenmaal een deuk hersteld in de beker thv het ventielhuis). Ik vond 'm wel wat veel weerstand geven (maar ik ben inmiddels ingesteld op de X3, met L boring en L beker), de B7 heeft een M boring en L beker.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur