trompet.nl > forum > Toon onderwerp - WMC
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 18:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 205 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 15:08 

MagnumHorn schreef:
Waarom zou een jury je niet belonen voor je creativiteit om ipv een basclarinet een ander passend instrument te gebruiken. Ik zou het als jurylid in ieder geval geen negatieve beoordeling geven.

a) Probeer de klankkleur van een contrabasklarinet of contrafagot maar eens op een ander instrument na te bootsen...

b) Ik kan je uit mijn persoonlijke ervaring 10-tallen vermeldingen uit juryverslagen van provinciale en nationale concours voorleggen, waar het gebruiken van een alternatief instrument door de jury afgestraft wordt... Ik begrijp je standpunt, maar je weet net zo goed als ik dat een ander orkest, dat het wel speelt zoals het staat in het overgrote deel van de gevallen beter in smaak zal vallen...

@ Dehaanmuziek

Citaat:
Het is al eerder gezegd:
als je een incompleet orkest hebt, waarom zou je dan per se op councours willen!?

Het ging hier over SCHAARSE instrumenten. Voor zover ik weet zijn er minder dan 5 (ik geloof zelfs slechts 2 of 3) contrabasklarinetten en klarinettisten in België. Het ontbreken van dit instrument kan je moeilijk "een inclompeet orkest" noemen...

Ik daag je uit om amateurorkesten te zoeken, waarin men over een contrabasklarinet / contrafagot beschikt op vaste basis...

Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat een concoursdeelname de realiteit van het ware orkest op gewone concerten moet weerspiegelen... De discussie ging terug de goede kant op, laten we het zo houden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 15:13 

Ik meen me trouwes te herinneren dat het onderwerp van deze discussie het WMC was en niet zozeer de discussie over "bijzetters"

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 15:20 

Gillian is al jaren een vast lid en frans is een student van mijn vader dus die contacten zijn al makkelijk gelegd! groeten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 15:34 

euphonic schreef:
Ik heb het over concoursstukken~!!! Een componist kan er heel goed rekening mee houden hoor!! Kijk maar naar werken in de lagere divisies!!

Een beetje componist is daaar wel creatief in!!

Citaat:
Ik behoud me graag aanbevolen voor op- /aanmerkingen door de professionals hier....

oehh....dan mag ik volgens jou BIJNA meepraten.. :?

Ik had je eerste post over het in opdracht componeren voor het WMC niet gelezen :oops: Maar concoursstuk voor de concertafdeling is dus niet speciaal gecomponeerd voor het WMC (Variations on a pentatonic theme).

Wat betreft de professionals: dit is wat ongenuanceerd uitgedrukt van mij, ik bedoelde met professionals eigenlijk een componist.

@ Dehaanmuziek

Tuurlijk kun je partij door een ander instrument laten invullen en dat hoeft zeker niet ten koste te gaan van het werk (dat heb ik ook niet gezegd). Maar dan is het stuk opzich al gecomponeerd. Iets voor een andere bezetting schrijven is arrangeren.

Maar goed ik betuig alsnog mijn spijt voor de eerste wat onbeholpen post :oops: :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 15:36 

Citaat:
Maar goed ik betuig alsnog mijn spijt voor de eerste wat onbeholpen post

no hard feelings hoor!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 16:04 

Moon schreef:
Het ging hier over SCHAARSE instrumenten. Voor zover ik weet zijn er minder dan 5 (ik geloof zelfs slechts 2 of 3) contrabasklarinetten en klarinettisten in België. Het ontbreken van dit instrument kan je moeilijk "een inclompeet orkest" noemen...

Ik daag je uit om amateurorkesten te zoeken, waarin men over een contrabasklarinet / contrafagot beschikt op vaste basis... .

OK, dit zijn schaarse instrumenten, van mij zou daar best iemand voor ingehuurd mogen worden (een amateur, welteverstaan) maar als je alledaagse instrumenten als hoorns, trombones, baritons, noem maar op, moet gaan inhuren kan je gewoon beter niet op concours gaan!

Maar goed, terug naar het onderwerp maar weer...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2005 19:40 

Moon schreef:
MagnumHorn schreef:
Waarom zou een jury je niet belonen voor je creativiteit om ipv een basclarinet een ander passend instrument te gebruiken. Ik zou het als jurylid in ieder geval geen negatieve beoordeling geven.

a) Probeer de klankkleur van een contrabasklarinet of contrafagot maar eens op een ander instrument na te bootsen...

b) Ik kan je uit mijn persoonlijke ervaring 10-tallen vermeldingen uit juryverslagen van provinciale en nationale concours voorleggen, waar het gebruiken van een alternatief instrument door de jury afgestraft wordt... Ik begrijp je standpunt, maar je weet net zo goed als ik dat een ander orkest, dat het wel speelt zoals het staat in het overgrote deel van de gevallen beter in smaak zal vallen...

@ Dehaanmuziek

Citaat:
Het is al eerder gezegd:
als je een incompleet orkest hebt, waarom zou je dan per se op councours willen!?

Ik daag je uit om amateurorkesten te zoeken, waarin men over een contrabasklarinet / contrafagot beschikt op vaste basis...

Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat een concoursdeelname de realiteit van het ware orkest op gewone concerten moet weerspiegelen... De discussie ging terug de goede kant op, laten we het zo houden.

Punt a) Pijpers kon daar wel een mouw aanpassen
punt b) ai ai, dat deed Pijpers toch regelmatig, misschien dat hij zo een naam had, dat ze hem daarvoor niet echt durfde af te straffen.
U kent dat werk ook, Sinfonia Brevis, wat Pijpers daar uit haalde amai niet.
Van tuba naar hoorn overzetten, omdat onze tuba's niet zo sterk waren. Een gemakkelijkere weg was iemand bijzetten.
Wat echt geniaal van hem was, de aparte aanpak, haalde er een kwintet uit en zette die 5 man min of meer in het midden, met o.a. een belangrijke rol voor de bugel/ cornet (was den dezen :D ) en o.a. ook de Es-klarinet.
In B is Pijpers niet zo bekend of toch niet zo geweten dat het straffe kost was.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jun 2005 01:03 

Dehaanmuziek schreef:
OK, dit zijn schaarse instrumenten, van mij zou daar best iemand voor ingehuurd mogen worden (een amateur, welteverstaan) maar als je alledaagse instrumenten als hoorns, trombones, baritons, noem maar op, moet gaan inhuren kan je gewoon beter niet op concours gaan!

Dat is nu mijn mening en ik denkdat iedereen zich hier toch wel in vinden !

Alleen zal het moeilijk zijn om voor schaarse instrumenten een amateur te vinden, maar ik sta ook die zoekpiste voor om eerste te gebruiken...

symphonic-fan schreef:
misschien dat hij zo een naam had, dat ze hem daarvoor niet echt durfde af te straffen. ^

Nagel op de kop :-)

Zeer mooie en passende opmerking in deze discussie...

Als gerenommeerde naam (dirigent/orkest) kan je al sneller zulke dingen doen zonder afgestraft te worden... Als we in onze vereniging onze 3 deelnames met elkaar vergelijken, kunnen we er bijvoorbeeld niet naast kijken dat onze eerste deelname veel kritischer is beoordeeld dan de andere twee en zulke zaken vermeld werden in het juryverslag (in negatieve zin)... terwijl in latere verslagen precies dezelfde dingen (door zelfde juryleden nota bene) werden geapprecieerd... Strange how the world turns...

Hmm, Sinfonia Brevis, waar zijn de tijden dat we het op repetities knudde vonden en het uiteindelijk na het concours een geweldig stuk vonden :-)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 205 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur