erikveldkamp schreef:
Dan is het verhaal van Claude Gordon, Arnold Jacobs, Don Jacoby, eva dus ook eenzijdig. Maar wees gerust na mijn 2 colums over ademhaling ga ik verder met een column of meerdere colums over de embouchure. Ik heb namelijk wel meer te vertellen dan alleen over adem.
Gelukkig.
Citaat:
Verder werk ik net zoveel aan mijn adem als aan mijn embouchure op het moment. Dus niet...
Ieder z'n ding.
Citaat:
Ik heb het nooit gehad over Jeffs integriteit, alleen maar over zijn boek. Ik geloof je direct dat hij hart voor de zaak heeft. Maar hebben we dat niet allemaal ?
Nee, en dan bedoel ik niet jou.
Citaat:
Daarnaast heb ik niet alleen een ademverhaal. Alleen ik heb het er hier meestal over omdat dat mijn kritiek is op BE. Die heeft geen (goed) ademverhaal. Ik heb ook een andere kijk op embouchure ontwikkeling, ik gebruik daarbij o.a. lipbindingen zoals in BE staat. De pedaaloefeningen vind ik zonde van de tijd en niet nodig.
Ik ga niet in herhalingen vallen voor zover ik dat niet al gedaan heb. Pedaaltonen worden we het niet over eens. Punt.
Mijn ademhaling studeer ik niet uit BE.
Citaat:
In mijn boek staat meer tekst over embouchure dan over de ademhaling. Dus wat dat betreft vindt ik mijn verhaal niet zo eenzijdig. In mijn volgende colums komt dan ook zeker de embouchure aan bod. Maar je moet bij de basis beginnen, en dat is bij een blaasinstrument toch altijd nog het blazen !
Zeg jij. Ik zeg dat het altijd een samenwerking is tussen blazen en lipweerstand.
Bert