trompet.nl > forum > Toon onderwerp - BE
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 16:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2005 22:35 

Dehaanmuziek schreef:

Dan zijn wij het in elk geval snel eens!
En dat zonder hele lappen tekst! :wink:

Zoals ik al zei, eigenlijk ben ik best aardig en niet onmogelijk om het mee eens te zijn. De lappen bewaar ik voor de wijsneuzen.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2005 22:42 

erikveldkamp schreef:

Er spelen meer instrumenten in een big band als alleen een trompetsektie. Ik heb meestal de meeste problemen met de de saxen/klarinet. Dat ligt waarschijnlijk in de natuur van het instrument. Daaraast koppel jij 2 opmerkingen aan elkaar die ik zo niet wil maken en ook niet gezegd heb. Dus intonatieproblemen met Metropool orkest ed.

Kijk, daar ben je toch al weer wat genuanceerder bezig.

Citaat:
Daarnaast blijft het zo dat je als lead het prettigst speelt met een 2e naast je die ook lead is.

Ja, is dat nu echt zo? Twee van die haantjes naast elkaar? Ik heb daar ook hele slechte dingen van gehoord. Als je een echte lead bent dan ben jij de baas en is jouw timing DE timing. Als er dan een echte lead naast je staat kan dit toch ook wel eens lastig worden en niet altijd even mooi.

Citaat:
Dat we lappen tekst schrijven zorgt er bij mij voor dat ik beter over dingen nadenk. Gelukkig kan ik mijn ei nu ook kwijt in de Sonic. Kan ik je aanraden.... :wink:

Wat is de Sonic?

Hebben wij niks beters te doen?

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jun 2005 23:06 

Goeie leads zijn geen haantjes. Die gaan voor de muziek. Ik heb de beste ervaringen met het samenspelen met Jelle Schouten, Wim Both en natuurlijk Jan Oosthof. De reden dat je de 2e trompettist ook sterk in de hoogte moet zijn is dat als je unis hoog zit te spelen je meteen merkt of de 2e of zijn tenen moet lopen of niet. Als hij op zijn tenen loopt of gewoon niet mengt of goed intoneert dan wordt de kicksfactor meerdere malen verhoogd, vooral als je in gitaartoonsoorten (A,E,B) zit te spelen.

Haantjes gedrag is misschien voor anderen weggelegd, maar niet voor ons. Ik dat eerlijk gezegd nogal amateuristisch en kom het sinds mijn conservatoriumstudie ook niet meer tegen.

De Sonic : http://www.sonicwoodbrass.nl/

Kun je het ademverhaal nog eens rustig nalezen als je het blad koopt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 06:42 

erikveldkamp schreef:
Goeie leads zijn geen haantjes.

Dan zal ik nooit een goede lead kunnen worden! :cry:

Sorry, deze kon ik niet laten lopen! :wink:
Ga rustig verder!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 08:28 

Dehaanmuziek schreef:
erikveldkamp schreef:
Goeie leads zijn geen haantjes.

Dan zal ik nooit een goede lead kunnen worden! :cry:

Je hebt altijd uitzonderingen... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 10:55 

erikveldkamp schreef:
Haantjes gedrag is misschien voor anderen weggelegd, maar niet voor ons. Ik dat eerlijk gezegd nogal amateuristisch en kom het sinds mijn conservatoriumstudie ook niet meer tegen.

Ik vind eigenlijk dat een goeie lead juist een haantje moet zijn. Ik heb als eeuwige tweede eigenlijk meer last van leads die het niet trekken, te voorzichtig zijn of geen overwicht hebben. Ik vind de kwalificatie 'haantje' dan ook helemaal niet zo negatief, afgezien daarvan is het beeld van die twee haantjes natuurlijk een beetje spottend bedoeld.
Daarnaast hoor je echt wel bigbands met -god bewaar me- vier leads, en die klinken niet altijd even goed.

Dus, Dehaan: het komt wel goed, hoor.

Citaat:
Kun je het ademverhaal nog eens rustig nalezen als je het blad koopt.

Daar hoef ik het blad niet voor te kopen. Ik denk dat we ongeveer dezelfde boeken thuis hebben. Wat overigens niet wil zeggen dat ik je ademverhaal niet geloof. Net zoals je mij aanvalt op het feit dat het lipverhaal maar 1 kant vertegenwoordigt, zo weet ik nog steeds zeker dat jouw ademverhaal ook eenzijdig is.

Weet je wat ik eigenlijk denk? Dat jou lipstand twintig jaar geleden zo is als die van mij nu (niet over hoe het eruit ziet, maar de werking ervan). Dat je vervolgens alleen nog maar aan je adem werkt vind ik geen verrassing. Ik werk ook aan mijn ademverhaal, en merk dat het nu eindelijk zin heeft, waar dat voorheen echt niet zo was. Het verschil is alleen dat jij niet weet hoe het is om met een slechte lipstand te spelen. Voor jouw was het waarschijnlijk alleen maar zaak om aan je ademhaling te werken. Dat betekent niet dat dat het enig ware verhaal is. Kijk, ik heb ook een aantal leerlingen waarbij ik niet teveel over BE begin te zeuren, omdat ik zie dat hun ademhaling niet goed zit, maar de lipstand perfect. Blijf ik daar toch mooi vanaf. Het gaat erom dat je de twee benaderingen en alle combinaties daarvan kunt en zonodig wilt gebruiken. Dan blijft alleen nog het verschil dat jij ervan uitgaat dat met een goeie ademhaling je lipstand goed wordt, en ik weet uit ervaring dat dat niet (altijd, vooruit dat schenk ik je dan ook nog) zo is.

Dat ik overigens kritiekloos tegenover BE sta, heeft sowieso te maken met het feit dat ik zelf met iedere oefening die erin staat verder ben gekomen. Daarnaast vind ik Jeff een aimabel man die zijn verantwoordelijkheid heel hoog neemt. Hij schrijft je altijd terug en geeft raad zonder daar geld voor te vragen. Er zijn genoeg zg. chopdocs die ofwel nooit meer terugschrijven, maar wel een hoop boeken proberen te verkopen, ofwel een hoop geld vragen voor matige lessen en info. Verder vind ik BE ook maar 1 van de methodes en boeken die ik gebruik. Niemand hoeft het van mij te gebruiken. Dat het voor mij heeft gewerkt betekent helemaal niet dat het voor iedereen werkt, maar dat kan zo verschrikkelijk veel oorzaken hebben. Je moet er bijvoorbeeld al voor open staan, anders kun je het vergeten.

Schiet me net iets voor Marnix te binnen: of het nu BE is of een algehele mentale gesteldheid? Toen ik met BE begon had ik vijf jaar intensief lead gepeeld in een jump 'n jive orkest. Daarmee mijn chops behoorlijk verpest. Op dat moment ging ik zoeken, omdat ik het gevoel had dat het makkelijker moest kunnen. Het feit dat je op zoek gaat, maakt je dus sowieso al wat opener voor nieuwe ideeen. De oude helpen niet meer zo goed. Het was dus inderdaad wel een fase in mijn carriere, die me meer open deed staan voor dit soort informatie. Aan de andere kant heb ik in die tijd ook de boeken van 'Pops', Tasteebrothers, Caruso, Callet en nog een hoop meer erop nageslagen. Om de een of andere reden kon ik met BE het best uit de voeten. De methode was voor mij een duidelijk verhaal itt pops en al de andere boeken werd hier een duidelijk lesplan neergezet. In veel andere boeken wordt je aan je lot overgelaten. Als je in de penarie zit is het best fijn dat je even gewoon doet wat er wordt voorgeschreven en dat je dan ook nog eens vooruitgaat. Heerlijk vond ik het. Dat had ik nog met geen enkele methode ervaren.

Haha, nou weet ik nog niet wat de conclusie moet zijn, dat ik er open voor stond, of dat BE gewoon een geweldig boek (voor mij, dat is wellicht de beste conclusie) is.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 11:35 

Citaat:
k vind eigenlijk dat een goeie lead juist een haantje moet zijn. Ik heb als eeuwige tweede eigenlijk meer last van leads die het niet trekken, te voorzichtig zijn of geen overwicht hebben. Ik vind de kwalificatie 'haantje' dan ook helemaal niet zo negatief, afgezien daarvan is het beeld van die twee haantjes natuurlijk een beetje spottend bedoeld.

Blijf studeren en je komt vanzelf goeie leads zonder haantjes gedrag tegen.... :wink:

Citaat:
Daar hoef ik het blad niet voor te kopen. Ik denk dat we ongeveer dezelfde boeken thuis hebben. Wat overigens niet wil zeggen dat ik je ademverhaal niet geloof. Net zoals je mij aanvalt op het feit dat het lipverhaal maar 1 kant vertegenwoordigt, zo weet ik nog steeds zeker dat jouw ademverhaal ook eenzijdig is.

Dan is het verhaal van Claude Gordon, Arnold Jacobs, Don Jacoby, eva dus ook eenzijdig. Maar wees gerust na mijn 2 colums over ademhaling ga ik verder met een column of meerdere colums over de embouchure. Ik heb namelijk wel meer te vertellen dan alleen over adem.

Verder werk ik net zoveel aan mijn adem als aan mijn embouchure op het moment. Dus niet... :lol:

Ik heb het nooit gehad over Jeffs integriteit, alleen maar over zijn boek. Ik geloof je direct dat hij hart voor de zaak heeft. Maar hebben we dat niet allemaal ?

Daarnaast heb ik niet alleen een ademverhaal. Alleen ik heb het er hier meestal over omdat dat mijn kritiek is op BE. Die heeft geen (goed) ademverhaal. Ik heb ook een andere kijk op embouchure ontwikkeling, ik gebruik daarbij o.a. lipbindingen zoals in BE staat. De pedaaloefeningen vind ik zonde van de tijd en niet nodig.

In mijn boek staat meer tekst over embouchure dan over de ademhaling. Dus wat dat betreft vindt ik mijn verhaal niet zo eenzijdig. In mijn volgende colums komt dan ook zeker de embouchure aan bod. Maar je moet bij de basis beginnen, en dat is bij een blaasinstrument toch altijd nog het blazen !

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jun 2005 12:24 

Citaat:
Weet je wat ik eigenlijk denk? Dat jou lipstand twintig jaar geleden zo is als die van mij nu (niet over hoe het eruit ziet, maar de werking ervan). Dat je vervolgens alleen nog maar aan je adem werkt vind ik geen verrassing. Ik werk ook aan mijn ademverhaal, en merk dat het nu eindelijk zin heeft, waar dat voorheen echt niet zo was. Het verschil is alleen dat jij niet weet hoe het is om met een slechte lipstand te spelen. Voor jouw was het waarschijnlijk alleen maar zaak om aan je ademhaling te werken.

Mijn lipstand van 20 jaar geleden is hetzelfde als mijn lipstand van nu. Alleen de spieren hebben meer uithoudingsvermogen gekregen waardoor ik het langer volhoud. Mijn dagelijks bereik is niets veranderd. Mijn klassieke ademhaling is op zich ook niet zoveel veranderd alleen ik kan mijn ademhaling nu makkelijker lager of hoger zetten en meer onder druk als dat nodig is. Dat kon ik vroeger minder of niet. Het verschil is dat ik nu wat beter kan projecteren en meer variatie in het geluid maken. Daardoor klinkt het allemaal wat vetter en overtuigender. Tenminste dat idee heb ik en krijg ik wel eens te horen.

Daarnaast probeer ik nog wel wat te doen aan mijn embouchure, dus niet de stand veranderen, maar meer met pucker te spelen. Dat werkt goed, maar zoals je al weet is het moeilijk om nieuwe dingen in de praktijk in te passen. Je moet er extra op letten en daar is meestal geen tijd voor.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur