trompet.nl > forum > Toon onderwerp - BE
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 15:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jun 2005 15:36 

erikveldkamp schreef:

Dan moet je met korte sterke ademstoten werken. Als dan je geluid niet (even) hoger wordt dan doe heb je denk ik toch nog moeite je lipspanning constant te houden.

Je moet wel goed lezen wat ik schrijf. Ik denk dat niemand, inclusief jij, de lipspanning constant kan houden. Nogmaals, je zou dit moeten meten om het zeker te weten, dus voorlopig is dit een onbruikbaar bewijs. En korte sterke ademstoten werken alleen nog maar meer onbewuste aanspanning in de hand. Nog meer variabelen, nog minder bewijs.

Tja, hier verschillen onze meningen dus. Caruso ken ik niet goed genoeg, BE heb ik het geloof ik al eens over gehad. [/quote]

BE heb je, maar ken je net zo min, sorry dat ik het zeg, maar uit niks blijkt dat je ook maar iets doorhebt van het concept van BE.

Citaat:
Als ik al jou commentaren zo lees heb je denk ik het luchtcompressie verhaal nog niet helemaal door. Of je kent de kracht ervan niet.

Zou kunnen, zou kunnen. Ik weet alleen wat ervaren heb, en dat is dat pas op het moment dat mijn lippen mee gingen doen, ik een beetje constante trompettist ben geworden, met een bereik dat in ieder geval de potentie heeft om boven de G3 te kunnen spelen als het moet. Waar ik nu vooal tegenaan loop is de hele mentale muur die je moet afbreken om dit bereik echt bruikbaar te maken. Dit heeft met een opgebouwde onzekerheid over mijn spel van de laatste vijftien jaar te maken. Ik speel iedere dag vrij makkelijk een C4 en een G3 hoort bij mijn normale studeeruurtjes, maar op een podium is dit allemaal niet helemaal constant. Niet omdat ik niet weet hoe het moet.

Citaat:
Ik hoop het in iedere geval niet

Van die opmerking begrijp ik niets. Als iemand gebaat is bij jouw luchtcompressie verhaal zeg ik toch ook niet dat ik hoop dat niet iedereen hier baat bij heeft. Hopelijk wel, dan schrijf je het niet voor niks.

Bert. Uw luis in de pels voor al uw trompetzaken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jun 2005 17:16 

Als je met meer lucht(druk) tegen je lippen aanblaast dan gaan de lippen sneller trillen. Dat hoef ik niet te bewijzen, dat doet de natuur. Als je een kraan verder open zet dan gaat komt de straal verder. Ik snap niet waarom ik dat moet bewijzen. Je houdt dus de lipspanning of lipcompressie constant en blaast harder. Het nadeel is bij alleen maar harder blazen dat het volume ook groter wordt. Daarom wil men in de hoogte vooral meer luchtsnelheid, dan gaan de lippen sneller trillen en blijft het volume min of meer gelijk. Dat jou dat niet lukt wil niet zeggen dat de theorie niet klopt.

Dat je automatisch meer lipspanning/lipcompressie gebruikt als je harder blaast is alleen maar goed. Dat "bewijst" mijn verhaal dat de lippen vanzelf wel meedoen met het luchtverhaal.

Citaat:
BE heb je, maar ken je net zo min, sorry dat ik het zeg, maar uit niks blijkt dat je ook maar iets doorhebt van het concept van BE.

Je hebt gelijk, ik snap helemaal niets van BE omdat het boekje zo ingewikkeld is dat het concept niet te begrijpen is....(kuch, kuch)

Citaat:
Ik hoop het in iedere geval niet

Van die opmerking begrijp ik niets. Als iemand gebaat is bij jouw luchtcompressie verhaal zeg ik toch ook niet dat ik hoop dat niet iedereen hier baat bij heeft. Hopelijk wel, dan schrijf je het niet voor niks.

Mijn opmerking is dubbel : Ik hoop niet dat trompettisten BE nodig hebben als onmisbare schakel en ten 2e zie ik weinig in boekje BE. Er staan wel een paar goede oefeningen in, maar ik vindt het hele concept (wat ik ervan begrijp) te overdreven en maar de halve waarheid vertellen. Daarom verwijs ik naar mijn andere commentaren. Dat BE bij jou en andere wel werkt verklaar ik uit het feit dat je nu niet meer verkrampt en misschien tegen jouw natuur in speelt. Dat je tijdens een optreden die ontspanning dan toch niet vast kunt houden zegt mij genoeg over dat je de lippen niet bewust kunt sturen, of indirect de goede richting op kunt sturen zoals BE probeert te leren.

Het gaat verder niet om MIJN luchtcompressie, ademhaling of ademsteun, ik zeg niet dat iedereen dat nodig heeft zoals een lead dat gebruikt. Tenzij iedereen (goed) lead wil spelen, dan kun je niet zonder. Ik ging in 1e instantie alleen maar in op jouw compressie verhaal, daar had ik iets meer gedetailleerde informatie over.

Over de lippen zeggen veel bekenden dat je je niet zo moet focussen op het embouchure, dat levert alleen maar problemen op, ik verwijs naar Claude Gordon, Don Jacoby, Arnold Jacobs, Bill Adam, jijzelf, eva.

Dat wil niet zeggen dat je je embouchure niet traint/stuurt door je normale oefeningen te studeren. Er is veel studie voor nodig om je embouchure onder controle te krijgen, alleen ik denk niet dat je in 1e instantie extra moet focussen op de specifieke bewegingen van de lippen. Wel op een constante luchtstroom.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jun 2005 18:36 

Oh ja, wat ik begrijp van het boekje BE.... :lol:

De lippen moeten vrij kunnen bewegen in het mondstuk. BE probeert op een practische manier de lippen/embouchure te beînvloeden door oefeningen te doen met overdreven lipbewegingen. Dit moet ervoor zorgen dat de embouchure en dus de lippen beter in balans komen. (Blz 7, laastste alinea).

Na voldoende BE studie krijgt iedereen geweldige chops.... 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jun 2005 19:05 

Erik,

Met een poging BE te ridiculiseren zet je alleen jezelf te kijk op een onaangename manier.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jun 2005 20:30 

Erik,
ik denk niet dat je dat zo mag zien hoor!
Het is een methode die voor veel trompettisten een laatste toevluchtsoord was. Als je daar dan succes mee oogst, is het dan niet normaal dat je dan andere trompettisten probeert te helpen? Je kent dat wel, ik lig hier thuis ook met elke methode die ooit is gepubliceerd geweest. Als er dan iets is wat echt werkt, dan wil ik het wel weten...snap je?
BE is een gewoon manier om zelf je efficient systeem te ontdekken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jun 2005 20:41 

Tja, als je dat zo ziet, het zij zo. Vergeet niet dat dit een discussieforum is.

Laat ik mijn laatste zin dan anders zeggen : Als je embouchure in balans is kun je makkelijker spelen, heb je een beter uithoudingsvermogen, een beter geluid en een hoger bereik. (nog steed blz 7)

Jeff doet alleen alsof iedereen zijn chops in perfect balans kan krijgen met zijn boekje en uiteindelijk een groot bereik kan krijgen. Daarnaast ridiculiseert hij wel andere leraren en toptrompettisten....

Ik vind het alleen een beetje raar dat BE bij jouw en Bert alleen maar halleluja is. Ik heb nog geen enkel kritiekpunt op het boek gehoord van jou of Bert. Misschien heeft dat ermee te maken dat jullie teveel met het boek verbonden zijn als importeur (Ko) en iemand die er clinics in geeft (Bert). Dat geeft toch ook geen echte objective kijk op het boek. Wat op zich begrijpelijk is natuurlijk.

Ik heb nu eenmaal een heel andere kijk op trompetspelen omdat ik vanuit een andere situatie kom en werk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jun 2005 21:07 

CalletJazz schreef:
Erik,
ik denk niet dat je dat zo mag zien hoor!
Het is een methode die voor veel trompettisten een laatste toevluchtsoord was. Als je daar dan succes mee oogst, is het dan niet normaal dat je dan andere trompettisten probeert te helpen? Je kent dat wel, ik lig hier thuis ook met elke methode die ooit is gepubliceerd geweest. Als er dan iets is wat echt werkt, dan wil ik het wel weten...snap je?
BE is een gewoon manier om zelf je efficient systeem te ontdekken.

Als het voor jou werkt, prima. Al die andere methodes die je hebt hebben ook veel mensen geholpen. Ligt het dan aan de specifieke methodes of meer aan jezelf ? Ik hoop het laatste...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jun 2005 21:32 

erikveldkamp schreef:

Dat je automatisch meer lipspanning/lipcompressie gebruikt als je harder blaast is alleen maar goed. Dat "bewijst" mijn verhaal dat de lippen vanzelf wel meedoen met het luchtverhaal.

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt, alleen klopt dan je probeersel weer niet, of is het in ieder geval geen bewijs dat luchtdruk de toon hoger maakt. Ik wil maar zeggen, niemand is een robot en heeft onder controle wat zijn lippen onder hogere druk doen. Ik denk net als jij dat ze meedoen in het luchtverhaal, heb ook nooit anders beweerd.

Citaat:
Dat BE bij jou en andere wel werkt verklaar ik uit het feit dat je nu niet meer verkrampt en misschien tegen jouw natuur in speelt.

Dat ik niet mneer verkramp is hooguit een gevolg, niet de oorzaak van mijn betere spelen.

Citaat:
Dat je tijdens een optreden die ontspanning dan toch niet vast kunt houden zegt mij genoeg over dat je de lippen niet bewust kunt sturen, of indirect de goede richting op kunt sturen zoals BE probeert te leren.

Het is de enige methode die ik ken die er uberhaupt iets zinnigs over zegt en in die zin de moeite waard. Trouwens waar heb ik gezegd dat ik de ontspanning niet vast kan houden? Ik heb gezegd dat mijn spel en mijn bereik nog niet constant is. Ik ben in ontwikkeling en verwacht dat dit nog beter wordt dan het al is.

Citaat:
Wel op een constante luchtstroom.

Net als je lippen 1 van de belangrijke dingen om op te focussen.

Bert

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur