Ik denk dat het bij jazz meer aankomt op je persoonlijkheid. Voor de een zal inderdaad een stuk als I remember Clifford verschrikkelijk moeilijk zijn, voor een ander kan Donna Lee niet te spelen zijn vanwege de vele noten.
Wat ik altijd een lastig stuk vind is Lil' Darlin van Basie. Qua noten denk ik het makkelijkste liedje wat er ooit geschreven is maar ja, dan begint het pas...Krijg het maar 'ns getimed met de hele band.
persoonlijk vindik moment's notice een van de pittigere stukken. en door de timing en door het chorus. gelukkig is dit niet een stuk niet onderdeel van de meeste repetoires van BB;s (waarschijnlijk van maar een heel select groepje).
Het moeilijkste in jazz is dat je vaak geen tijd hebt om te repeteren. Klassieke orkesten hebben vaak de muziek al voordat ze een repetitie week beginnen de de musici kennen de stukken vaak al als ze beginnen te repeteren. het repertoire bestaat veelal ook al honderd jaar of meer...
Bij veel prof. freelance big bands heb je meestal maar 1 a 2 repetities om 2 uur muziek of een cd in te studeren. Heel vaak moet je a vu lezen. Dan zit je dus alleen maar noten te lezen en komt het erg op de individuele kwaliteiten aan of je er dan ook nog muziek mee kunt maken.
Bij jazz chorussen kun je het stuk en de solo zo moeilijk maken als je zelf wilt en kunt.
Afgelopen jaar heb ik een project gedaan met het Metropole orkest met rockgitarist Steve Vai. Die muziek was behoorlijk pittig omdat we vooral snelle gitaar licks zaten te spelen in rare maatsoorten zoals 7/16 !
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen