trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Aantasting van binnen- en buitenkant leadpipe Vincent Bach
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 14:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2002 09:03 

't Gaat niet weg maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen, dus zou zo'n bad voor vertraging zorgen want het gaat nog altijd om een chemische reactie?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2002 18:05 

Daar zal die wel lekker schoon van worden maar ik denk niet dat dat bescherming biedt in die andere 364 dagen van het jaar. Dan help een beetje olie meer denk ik. Zou er wat aan de schade gedaan kunnen worden als het eenmaal is opgetreden zonder direct onderdelen te gaan vervangen en hoe erg is het eigenlijk. Mijn toeter lijkt nog wel luchtdicht te zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2002 18:16 

En mijn bach strad. kent ook nog geen problemen... Zelfs m'n jupiter 600 (zo'n brolding om mee buiten te spelen) vertoont niets van een zogenaamd rot terwijl hij af ten toe druipnat is van in de regen te spelen. Ik gooi em dan gewoon in de koffer en na drie weken haal ik em er terug uit. Eigenaardig dus hé dat het bij sommigen een probleem is?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2002 18:44 

Het ligt dus meer aan het feit dat het "speeksel met inhoud" is, dan water. De leidingen in je huis zijn toch ook van koper? Water en koper gaan dus makkelijk samen. Het is meer de agressie van je speeksel en de prut die je tussen je tanden hebt die je je trompet inspeelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2002 18:48 

't Blijkt dus dat ik een propere jongen ben ;-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2002 18:49 

of je drinkt veel alcohol om alles te ontsmetten, of je poetst je tanden :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2002 19:06 

ik wist dat ik beide om een goeie reden deed ;-)

ik denk dat er geluk met gemoeid is (een trompet gekocht hebben van een goeie reeks) alhoewel ik denk dat het soms aan verzuim in onderhoud ligt ook. mijn vakman brengt dmv dat bad een beschermingslaagje aan en ik denk dat dat niet slecht is. regelmatig goed spoelen met lauw water achteraf (om de 3à4 weken) is ook niet slecht. dus, genoeg dingen waarmee je zoiets kan proberen voorkomen. maar wat ik echt niet inzie is wat olie er aan kan verbeteren, misschien dat de alcohol die in die olie zit het chemische proces verstoort of vertraagd maar overtuigd daarvan ben ik niet. is olie eigenlijk een zuur of een base? anders kan je de ph-waarde van je speeksel berekenen en een base in je trompet kieperen zodat de ph-waarde op 7 komt wat gelijkstaat met (zuiver) water maar dan zitten we al heel ver en die base zal ook wel reageren met je zilver... Voor diegenen die het echt willen doen, ph-teststrookjes kan je bij je apotheek kopen. Ik ga echt eens kijken of ik zuur speeksel heb met zo'n strookje ;-) suc6.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2002 19:21 

Water en olie mengen niet. Dus waar olie zit kan geen water zitten.
En olie heeft helemaal geen zuurgraad omdat alleen stoffen met polaire moleculen zuur of basisch kunnen zijn en olie bestaat uit apolaire moleculen.
Doe jij nooit vaseline op de boutjes die je in je fiets draait om ze tegen roest te beschermen...?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur