Geregistreerd: 28 maart 2002 22:06 Berichten: 344 Woonplaats: Zutphen
Bij Schreeven in Nijmegen heb ik ooit een set je gekocht waar een harde plastic draad aan zat die je zo door de buis heen kon duwen, en dan het uiteinde beetpakken en het hele geval erdoorheen trekken. Ging harstikke goed. Het rubber bolletje dat er aan zat is alllang verdroogd maar die draad gebruik ik nog met een stukje van een sok eraan.
Geregistreerd: 16 maart 2002 10:38 Berichten: 101 Woonplaats: Heerlen
De rode pitjes in de mondstukbuis doen zich meestal na jaren voor, maar het kan ook al eerder. In de VS noemen ze het 'red rot', en vaak (in 99% van de gevallen) begint het aan de binnenzijde van de leadpipe. Oorzaak is de zuurtegraad van je adem, spuug en condensvocht. Hoe hoger deze zuurgraad, des te sneller zul je pitjes krijgen. En ook de duur van het 'nat liggen' van je buis speelt een rol. Immers, na het spelen leggen we toch allemaal onze treut zo in de koffer ? (met natte leadpipe) ...
"Red Rot" doet zich vrijwel bij alle merken voor. Bij gelakte intrumenten worden ze direct zichtbaar (lak is transparant), terwijl bij silver plated instrumenten e.e.a. jarenlan onzichtbaar blijft, tot er ineens een gat in je leadpipe 'zit' ... maar de voorbereiding van dat gat is dan wel jarenlang onzichtbaar aanwezig geweest.
Belangrijk is het 'drooghouden' van je leadpipe. Ik'gebruik van die zeempjes met een koordje er aan, en een loden bolletje. Zodra mijn treuten na de repetitie de koffer weer in gaan trek ik mijn zeempje door de leadpipe heen ...
Verschillende topmerken passen leadpipes toe die vervaardigd zijn uit red brass (hogere kopercomponent) of Sterling zilver (Josef Meister). Red Brass is veel minder gevoelig voor "Red Rot" (en Sterling Zilver al helemaal niet). Yamaha heeft bv. jarenlang (en nog steeds) corrosie vrije leadpipes toegepast, en die vertonen geen red rot.
Een trompet die na 6 maand al Red rot vertoont, daar zou ik mee teruggaan ! Duidelijk dat hier iets niet in orde is ... Als e.e.a. zich binnen de garantieperiode voordoet dan zou ik direct actie odernemen richting verkoper/importeur/fabrikant.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen