trompet.nl > forum > Toon onderwerp - BE
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 18:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 19  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 mei 2005 21:36 

Dat klopt ook alleen is niet echt handig. Meer luchtvolume (massa) zorgt voor een sterkere toon. Wat dan als je zacht hoog wil spelen. Dan moet je op een andere manier die luchtsnelheid maken. Dan kun je of de opening kleiner maken of meer luchsnelheid maken met een hogere tongpositie of wat ik prefereer, meer luchtcompressie door de longen waardoor je de opening meer hetzelfde kan blijven behouden. Een kleinere opening geeft ook een kleiner geluid.

Bobby Shew probeert de opening groot te houden waardoor je meer luchtcompressie nodig hebt. Daardoor behoudt je een groot geluid. De andere kant van het verhaal is dat hij weer op klein materiaal speelt om toch weerstand te verkrijgen. Je ziet vaak bij trompettisten die met meer lipcompressie spelen dat ze op een grotere toeter kunnen spelen omdat de lippen dan de weeerstand maken ipv de toeter.

Hoe meer weerstand hoe hoger het geluid.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 mei 2005 08:03 

erikveldkamp schreef:
Ik neem dus aan dat je naast BE ook andere boeken gebruikt om de andere technieken en muzikaliteit te bevorderen.

Zeker. De meesten hebben het BE boek niet eens.

erikveldkamp schreef:
Wat ik bijv. erg beperkt vind is zijn benadering van het hoge register. Hij heeft het alleen maar over dat je luider moet spelen als je hoger komt. Ik heb geen oefeningen gevonden waar je zachter moet gaan spelen als het hoger wordt. Daarvoor is namelijk veel meer ademsteun vereist en veel meer controle over het embouchure. Zo zegt hij ook op blz 124 dat het hoge register meer volume nodig heeft (of blz 118 #12). Het hoge register heeft snellere lucht nodig, niet meer lucht massa, dat heeft meer met de dynamiek te maken. Dus als je dan toch een embouchure boek schrijft, geef dan het complete plaatje.

Je hebt gelijk over dat zachte aspect. De opzet is vooral om de basis voor een hoog register te ontwikkelen. Je kunt minder snel dingen fout doen of forceren als je goed doorblaast. Het heeft twee kanten. Zoals je zelf zegt traint het je spieren beter, maar het ontlast tegelijkertijd je chops, omdat je die trompet van je af blaast, i.p.v. in je lippen schroeft. (Je drukt altijd wel wat, maar je weet vast wat ik bedoel.) Je lippen worden gedwongen om weerstand te bieden aan de lucht. Voor het aanleren van een bruikbaar hoog register is dit handiger dan zacht hoog leren spelen. Dat is wat mij betreft een volgende stap.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 mei 2005 18:14 

erikveldkamp schreef:

Het lijkt me namelijk niet erg moeilijk om de lippen in een "m" stand te zetten en daarna wat meer lipcompressie te maken. Veel meer doe ik namelijk niet.

.

Waar ik nu benieuwd naar ben, laat jij je lippen in de "M" stand tot je deze door middel van lucht wat uit elkaar blaast of open jij je embouchure al een beetje voordat je lucht blaast :?: Dus in het eerste geval forceer je d.m.v. je lucht een opening en in het tweede geval heb je al een soort "setting" gemaakt waar je alleen nog maar lucht doorheen hoeft te blazen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 mei 2005 18:16 

Bob Odneal blaast een opening.
(maar naar mijn gevoel is deze dan te klein)

http://www.oidv.net (up to date!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 mei 2005 23:47 

In principe staan de lippen losjes tegen elkaar in het lagere register. Door de trilling van de lippen lijkt het dan alsof er een opening is. Ik zet meestal wel aan met het puntje van de tong. Daarmee maak je denk ik meer luchtsnelheid bij de aanzet op een soort TCE achtige manier, alleen trek ik na de aanzet mijn tong terug in de mond. Het geeft een soort richting aan de luchtstroom denk ik. Dus zolang ik niet blaas is er ook geen opening te zien, dus staat het embouchure in een "M" stand. Als ik echt klassiek staccato speel zit de tong wat hoger tegen de boventanden aan.

Maar dit soort dingen is alleen maar te zien met een visualiser, bij het buzzen ziet het embouchure er anders uit omdat het mondstuk je lippen niet meer tegen elkaar aan drukt. Maar ook bij een visualiser zal het embouchure er iets anders uit zien omdat je geen back pressure hebt.

Ik zou me er in ieder geval niet te druk om maken, het embouchure vormt zichzelf wel als je er op een juiste manier mee bezig gaat. Je moet er alleen niet te verkrampt mee omgaan. Je kunt die 200 spieren toch niet bewust controleren. Luister meer naar je geluid en probeer dat zo goed mogelijk te krijgen door o.a. met genoeg ademsteun te spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2005 13:40 

Hallo Karel,

Goeie vraag! Hij was niet aan mij gericht, maar ik wilde toch even reageren. Mijn klassieke docent heeft me jarenlang verteld dat er een zo groot mogelijke opening zou moeten zijn, ook al voor het blazen. Als hij dit liet zien, dan was dat een gat waar ongeveer een potlood in zou passen. Het proberen na te streven van zo'n gat tijdens het spelen heeft mij een hoop ellende gebracht. Opvallend is dat toen ik eindelijk mijn docent eens op een visualizer liet opzetten, hij het gat letterlijk dichtdrukte. Zijn lippen bleken dus ook te raken voor hij blies. Zijn commentaar: ik moest niet alles zo letterlijk nemen. 8O Goed, wat ik dus wil zeggen: mocht je het idee hebben dat je met zo'n gat zou moeten spelen maar het lukt je niet, laat dat idee dan snel varen en bespaar jezelf een hoop ellende.

Ko

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2005 16:05 

Hoi Ko!

Er heeft een tijdje terug een artikel over gestaan in een ITG-Journaal. Er schijnen enkele spelers te zijn die wel aanzetten zonder de lippen in de "M" stand te hebben. Dit lukt sommige wel goed en sommige niet. Bob Findley is er duidelijk over in zijn boek; de compressie wordt het beste gemaakt met de lippen. Caruso/ BE en Callet gaan ook van die principes uit. George Graham schijnt echter wel met een wat geopende embouchure aan te zetten. Ik wilde alleen eens nagaan of Erik gelijk "groot" speelt of dat hij aanzet met de lippen in gesloten stand. Als ik de dag na een zwaar optreden ga spelen dan heb ik vaak redelijk wat tijd nodig om de zaak weer "bij elkaar te krijgen", als je begrijpt wat ik bedoel. Dit komt met name omdat ik tijdens optredens behoorlijk stevig moet spelen om er doorheen te komen. Hierdoor ga ik met een te open "embouchure" spelen om volume te krijgen. Ik heb laatst een stevig optreden gehad en ik ben twee dagen bezig geweest om mijn embouchure weer wat op orde te krijgen. Ik zal dus moeten aanleren om zoveel aan te zetten met de lippen in de "M" stand. Ook als er veel volume is vereist.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 mei 2005 16:56 

Bob Findley zegt in zijn boek dat de weerstand wordt gemaakt met de lippen. Niet de compressie. Hoe meer weerstand, hoe hoger de pitch.

Daarnaast maak je dus lipcompressie met de lippen en luchtcompressie dmv de longen meer onder druk te zetten of/en een hogere tongpostie waardoor de luchtstroom versneld.

Ik zou me meer bezig houden met de ademsteun als ik jou was, de meesten die bij mij langskomen werken allemaal zonder een goede ademsteun. De lucht moet ook goed door blijven lopen tijdens het spelen. Met noemt dat wel eens "the flow". Dat betekent zoiets als dat je alles speelt als 1 lange toon. Dus ook als je staccato speelt of zoiets. De lucht moet blijven doorstromen, daardoor zit er veel meer geluid en energie achter de noot. Een staccato noot wordt dus gemaakt door de tong de opening af te laten sluiten en niet door de luchtstroom te stoppen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 149 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur