erikveldkamp schreef:
De amerikaanse trompettisten kicken nu eenmaal op hard,hoog en snel. Ik heb uit persoonlijke ervaring die amerikaanse high school bands diverse malen mee gemaakt en het zegt me helemaal niets. Men is vaak alleen maar op een Arturo Sandoval achtige manier met muziek bezig. De banddirectors dragen daar allemaal hun steentje aan bij met de competities waar Jeff het ook over heeft. Jeff is waarschijnlijk ook een product van die cultuur.
Ik ken die cultuur zelf niet en ik geloof niet dat dat een erg gemis is, als ik het zo hoor. Jeff is met zijn methodes niet erg geliefd bij die banddirectors overigens. Hij ligt er vaak mee in de clinch. Hij is zowel in zijn boek als in discussies kritisch over dit onderwijssysteem. Hij moet het er echter mee doen, omdat dat daar nu eenmaal zo gestructureerd is.
Overigens zijn veel van onze trompet idolen wel amerikaan. Elk onderwijssysteem heeft voordelen en nadelen. De echte groten zullen daar uiteindelijk altijd boven staan.
erikveldkamp schreef:
Het verklaard in ieder geval voor mij de opzet van zijn boek. Ik heb daar vrij weinig mee om zo met muziek bezig te zijn.
BE is geen muziekboek. Het biedt alleen middelen om je techniek te verbeteren. Ik stoor me niet aan die opzet. Techniek is weliswaar geen doel, maar het is als middel wel belangrijk om je muzikaal zo goed mogelijk uit te kunnen drukken. Dat er mensen zijn die zich de techniek of show als doel stellen zul je altijd houden, maar dat is een persoonlijke verantwoordelijkheid, niet een die bij een methode ligt.
erikveldkamp schreef:
Maar het BE boekje begint meteen al op een amerikaanse manier over de double high C, alsof dat het belangrijkste bij trompetspelen is. Dat begint meteen al in alinea 1 en in mijn visie op een foute manier, maar daar hebben we het al uitgebreid over gehad....
Ik wilde toch nog even terugkomen op die introductie in BE. Zoals ik de eerste alinea's lees, ligt de nadruk niet zozeer op het hoge register, maar meer op het helpen van zijn leerlingen. Dat is ook hoe ik Jeff ken vanuit het persoonlijke contact dat we onderhouden. Hij schrijft dat hij wel succesvol was, maar dat hij toch niet iedereen kon helpen en dat zat hem dwars. Hij zegt dat niet algemeen aangenomen wordt dat iedere, i.p.v. een enkele, leerling een sterke speler kan worden en dat hij nu de visie heeft dat dat wel mogelijk is en dat wil hij delen in zijn boek. Hij somt eind pagina 7 op wat een goede balans op zou moeten leveren: makkelijker spelen, langer, sterker, met een beter geluid en betere intonatie. Pas als laatste een groter bereik. Dat geeft denk ik aan dat hoog spelen niet het belangrijkste is, maar even zo goed een effect van een goed gebalanceerde speelmanier.
Ko