trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Favoriete hafabra-werk?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2005 15:31 

ik vrees dat er de laatste tijd niet zoveel leuks voorbij komt waarvan ik uit mijn dak ga. :cry: Ben nu bezig met cars van Marcel Peters. Kan erg leuk worden, in ieder geval origineel :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2005 16:19 

Op dit moment vind ik Gilgamesh van Bert Appermont erg mooi. Ook Casanova van Johan de Meij is erg mooi.

Groeten STRAUB

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2005 17:15 

Ik vind Windows of the World ook een waanzinnig leuk stuk...
Die trompetsolo aan het eind is gaaf...leuk om te spelen ook. Heb 't een keer op cd gezet met NJFO.

verder vind ik symfonie nr. 2, The Big Apple van Johan de Meij een gaaf stuk.
Verder: Ritual van Hardy Mertens, Mea Culpa van Hardy Mertens, Innocent Condemned van Goorhuis en Quatre Chansons van Goorhuis.
Ook mag Songs of the Wizz niet ontbreken aan deze toch al te lange lijst. :wink: :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2005 17:22 

A3aan schreef:
Ook mag Songs of the Wizz niet ontbreken aan deze toch al te lange lijst. :wink: :wink:

Wordt vanavond bij ons uitgedeelt! :lol:
Heb het al eens gespeelt en vind het ook geweldig! (Hoewel het nog niet kan tippen aan het origineel!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2005 17:23 

Nee inderdaad...gelukkig is het origineel zo goed, dat er genoeg te watertanden overblijft. :wink: :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 apr 2005 18:18 
Moderator

Yamahaddatdangezegd schreef:
Daar heb je een punt, Marnix, misschien varen we er uiteindelijk wel bij.

Maar ergens diep van binnen vind ik dat als je symfonische muziek wil spelen, begin dan een symfonie-orkest, wil je jazz spelen, begin een jazzorkest, en pak deze dingen serieus aan! Heb je een harmonie, fanfare of brassband, speel zoveel mogelijk originele muziek. Het kost misschien wat moeite om je repertoire bij elkaar te krijgen, maar er is veel geschreven wat beslist de moeilte waard is.

Laatst was ik op het Fryske Fanfare Festival, een aparte ervaring als Limburger. De daar aanwezige Fryske fanfares vielen allen op door een warme, en toch doorzichtige orkestklank en een goede balans. Totdat Single Session van Henk Meutgeert, en Cagney & Lacy-theme, in een overigens matig arrangement van de dirigent op de pupiter lag. Warmte, doorzichtigheid en balans maakten plaats voor houterigheid, stylistisch onbewustzijn en stemmingsproblemen omdat iedereen ineens "jazzy" ging "scheuren". Dan denk ik, jammer, dat had dus niet gehoeven, dat had dit orkest helemaal niet nodig. Maar ja, dat is natuurlijk mijn bescheien mening.

Feit is dat het niveau bij deze jazzgerelateerde stukken omlaag vloog, en dat is zeker niet alleen het geval bij deze fanfare. Zelfs bij de beroepsorkesten, zoals de Luchtmacht kapel, bespeur ik dergelijke onzorgvuldigheid bij het spelen van "lichte" muziek. Behoudens enkele solisten, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat bij het spelen van jazz, iedereen losjes en onzorgvuldig gaat timen, in de veronderstelling dat dit de bedoeling is, dat dit de essentie van swingen is. Het tegendeel is natuurlijk waar. Als er in een orkest al één persoon onhandig getimed of verkeerd gefraseerd speelt, is de hele groove weg. Bij lichte muziek is dit misschien (let op, ik zeg: misschien) nog wel belangrijker dan bij klassieke muziek. Zeker niet minder belangrijk in ieder geval.

Tot zover dit epistel, amen!

tja dat ben ik wel weer met je eens. ten minste dat van het originele repertoire.

timing is juist bij klassiek bizar belangrijk.
stel je voor dat je die ene noot heel hard moet neerzetten, en je komt een maat te laat, als er alweer een hele zachte gevoelige passage bezig is. Dan sta je toch mooi voor de penis :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 apr 2005 08:05 

Ik bedoelde met timing meer de timing op microniveau. De meeste mensen zonder ervaring met jazztiming denken dat jazz spelen losjes spelen betekent, dus het niet zo precies nemen van de plaatsing en lengte van noten.
Het tegendeel is waar: ik zeg niet dat bij klassiek dit soort dingen niet belangrijk zijn, maar bij lichte muziek zijn ze minstens zo belangrijk, omdat de meeste lichte muziek-stijlen het vooral moeten hebben van het ritmische aspect, de "groove" of "swing". Hierbij is het zéér belangrijk dat ieder orkestlid de noten tegelijk begint (logisch) maar zeer zeker ook tegelijk afsluit, en met de goede (of in ieder geval onderling dezelfde) stylistische opvatting speelt.
Bij 99 van de 100 amateurblaasorkesten is dit niet het geval, en denkt men: jeah, lekker knallen!!! En zo wordt Windows of the World (bijvoorbeeld) in 99% van de uitvoeringen een tenenkrommende lijdensweg voor de luisteraar.

Mocht het zo zijn dat jij (Marnix) je laatste opmerking (over een maat later inzetten) als een grapje bedoeld hebt, dan excuseer ik me voor mijn abusievelijk temporeel ongevoel voor humor.

Hey, zullen we hier een apart topic van maken? Op dit forum zitten nogal veel muzikanten van allerlei allooi, en deze discussie over jazztiming en -frasering in een hafabra-orkest hoort natuurlijk niet thuis op dit topic over je lievelingshafabrastuk... Of vindt niemand behalve ik dit een interessante discussie?

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 apr 2005 08:11 
Moderator

Yamahaddatdangezegd schreef:
Ik bedoelde met timing meer de timing op microniveau. De meeste mensen zonder ervaring met jazztiming denken dat jazz spelen losjes spelen betekent, dus het niet zo precies nemen van de plaatsing en lengte van noten.
Het tegendeel is waar: ik zeg niet dat bij klassiek dit soort dingen niet belangrijk zijn, maar bij lichte muziek zijn ze minstens zo belangrijk, omdat de meeste lichte muziek-stijlen het vooral moeten hebben van het ritmische aspect, de "groove" of "swing". Hierbij is het zéér belangrijk dat ieder orkestlid de noten tegelijk begint (logisch) maar zeer zeker ook tegelijk afsluit, en met de goede (of in ieder geval onderling dezelfde) stylistische opvatting speelt.
Bij 99 van de 100 amateurblaasorkesten is dit niet het geval, en denkt men: jeah, lekker knallen!!! En zo wordt Windows of the World (bijvoorbeeld) in 99% van de uitvoeringen een tenenkrommende lijdensweg voor de luisteraar.

Mocht het zo zijn dat jij (Marnix) je laatste opmerking (over een maat later inzetten) als een grapje bedoeld hebt, dan excuseer ik me voor mijn abusievelijk temporeel ongevoel voor humor.

Hey, zullen we hier een apart topic van maken? Op dit forum zitten nogal veel muzikanten van allerlei allooi, en deze discussie over jazztiming en -frasering in een hafabra-orkest hoort natuurlijk niet thuis op dit topic over je lievelingshafabrastuk... Of vindt niemand behalve ik dit een interessante discussie?

mijn opmerking over timing in klassiek was een humoristisch bedoelde opmerking, omdat het mij nog wel eens overkomt dat ik een inzet met volle overgave ernaast klap.

wat mij betreft hoef je er geen ander topic over te maken, ik weet drommels goed de verschillen tussen de verschillende soorten timing, en ik weet ook dat ik zover ben afgericht dat de swing er nooit meer vlekkeloos uit zal komen. Maar wie weet zijn er inderdaad wel mensen die er met volle overgave over kunnen discussieren :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur