trompet.nl > forum > Toon onderwerp - vast-zittende buisjes
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2026 21:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2005 15:27 

Ik heb mijn oude Yamaha'tje zo goedkoop kunnen krijgen, omdat een of andere vandaal (de leraar geloof ik 8) ) aan de stembuis had zitten trekken omdat het jongetje waarvan ie eerst was, die vast had laten roesten...

Het resultaat: de bocht in zn handen, en de buizen in het instrument :oops:

En ik lekker goedkope trompet gekocht :)

Profiel  

Berichttitel: vast zittende buisjes
BerichtGeplaatst: 14 maart 2005 16:25 

Als je de de binnenbuis zo koud mogelijk en de buitenbuis zo warm mogelijk maakt heb je een goede kans dat de zaak loskomt.
Koud: los een stuk of 8 eetlepels keukenzout op in een liter water, bevries de helft in het 3* vriesvak van de koelkast, zet de rest in die koelkast. Dit ijs is heel zacht en kun je gemakkelijk fijnprakken, daarna mengen met de gekoelde oplossing. Je hebt nu een dunne slurry van ongeveer -15 graden, giet die via de beker in je trompet, ventielen bewegen om de gewenste stembuis te vullen.
De buitenbuis kun je verwarmen met kokend water uit een ketel.
Van een dun plankje hardhout zaag je een smal, 3 of 4 cm strookje af, daarin vijl je een halfronde opening met ongeveer de diameter van de vastzittende buis.
Met een klein hamertje en het houtje tik je nu voorzichtig de buis los.
Preventie: vet de buizen in met lanoline (wolvet) ik kreeg ooit een potje bij een nieuwqe Schilke, fantastisch.
En berg je trompet langdurig op met de stembuizen een halve centimeter uitgetrokken, een vastzittende buis kun je meestal wel zonder schade naar binnen duwen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 maart 2005 22:14 

hartstikke bedankt voor alle reacties!!
Dat verhaal van Mi trompeta is bij mij dus ook het geval... En dat is in ieder geval niet op te lossen met kruipolie en föhnen. Ik zal het binnenkort wel proberen met de tip van Rimka. Het buisje van de eerste ventiel is nu in ieder geval wel los, maar die van de derde nog steeds niet (en die is nou juist belangrijk). En die stembuis is dus helemaal problematisch. Maar als ik die losse buizen er op een of andere manier uit kan krijgen, kan ik de bocht daar wel weer aanlijmen met 1secondelijm ofzo.
Nou ja, ik hoop dat het op een of andere manier gaat lukken, want hij speelt echt geweldig!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 maart 2005 12:27 

Het lijkt misschien belachelijk maar ... dompel je stembuis in een glas met cola. (Mag Pepsi of Coca Cola zijn ... :D )
Cola werkt zeer anti-oxiderend en kan een oplossing zijn indien de buizen werkelijk aan elkaar zijn geroest. (probeer maar eens met een verroest slot)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 maart 2005 21:32 

Maar wat als je dan eenmaal die buizen los hebt he.....
wat kan je daar dan zoal opsmeren om ervoor te zorgen dat je dit geen 2e keer overkomt?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 maart 2005 17:53 
Wat moet je er nou opsmeren als je ze weer in je trompet doet ik hoorde, speciaal vet of ZUURVRIJE vaseline

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 maart 2005 18:49 

Ikzelf gebruik ook zuurvrije vaseline,
maar voor een scherpe prijs kun je bij veel muziekzaken gewoon een soort glijmiddel halen(wat niks met mannenzaken te maken heeft :wink: )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 maart 2005 18:55 
Ja ik heb een soort vet liggen wat voor buizen is maar zurvrije vaseline werkt beter

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur