trompet.nl > forum > Toon onderwerp - vast-zittende buisjes
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 02:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: vast-zittende buisjes
BerichtGeplaatst: 05 maart 2005 18:42 

hoi,

ik heb afgelopen week een 2e-hands jupiter trompet gekocht. Deze trompet had jaren ongebruikt op zolder gelegen bij de verkoper. Oftewel: de buisjes zijn niet los te krijgen. Ik heb zelfs al met gereedschap geprobeerd om ze eruit te krijgen, maar dit is echt niet mogelijk!!
Heeft iemand misschien een goede tip waardoor het wel kan lukken??

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2005 22:43 

Een paar mogelijkheden:

1) Laat de trompet goed 'inweken' in lauw water met een geschikt reinigingsmiddel.
2) Gebruik kruipolie en laat die tussen de buizen trekken. Daarna goed schoonmaken en invetten.
3) Maak de buitenpijp warm en de binnenpijp koud. Dat kan bijv. met natte doeken, een met warm water en een met koud water.

Als dat allemaal niet helpt, kijk eens of ze je bij een goede instrumentenzaak kunnen helpen. Ga zeker niet zelf met grof gereedschap aan de slag, voor e het weet maak je het nog erger.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2005 08:13 

Slide-oil, werkt heel erg goed. Op de randjes smeren en dan komt er bij mij tenminste heel langzaam beweging in.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2005 10:36 

Je kan ook met een Föhn het gedeelte van het buisje warm maken en dan de kruipolie ertussenin laten vloeien , de olie wordt dan dunner en penetreerd er beter tussen zodat het diepr bij de vastzittende plek komt en zo de boel lekker losweekt .
Als je dat gedaan hebt lekker laten afkoelen en een paar dagen laten weken en als het dan goed is kan je ze er met een klein beetje kracht zo afhalen.
Gebruik in GEEN geval tangen of andere moordenaars want die zijn TABOE voor een trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2005 09:31 
Moderator

Een stoffen zakdoek ( uiteraard, want een papieren zakdoek is hier nutteloos ) tussen de pompjes doorhalen, beide uiteinden stevig vast nemen, en een korte stevige ruk eraan geven wil ook nog wel eens werken

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 maart 2005 13:23 

marnix schreef:
Een stoffen zakdoek ( uiteraard, want een papieren zakdoek is hier nutteloos ) tussen de pompjes doorhalen, beide uiteinden stevig vast nemen, en een korte stevige ruk eraan geven wil ook nog wel eens werken

Nou, dat zou ik je niet aanraden, want ik ken iemand die dat ook deed, maar die heeft dat hele buisje kapot getrokken! :?
Een beetje kruipolie ertussen lijkt mij het beste, dan weet je tenminste zeker dat je de boel niet beschadigt. (dan hoef je eigenlijk niet eens de ene kant warm en de andere kant koud te maken of zoiets, meestal laat het dan vanzelf wel los)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2005 02:54 
Moderator

Co Cornet schreef:
marnix schreef:

Nou, dat zou ik je niet aanraden, want ik ken iemand die dat ook deed, maar die heeft dat hele buisje kapot getrokken! :?
Een beetje kruipolie ertussen lijkt mij het beste, dan weet je tenminste zeker dat je de boel niet beschadigt. (dan hoef je eigenlijk niet eens de ene kant warm en de andere kant koud te maken of zoiets, meestal laat het dan vanzelf wel los)

Tja, er is natuurlijk een verschil tussen lomp gaan sjorren en met beleid je instrument behandelen, bij mij is het nooit mis gegaan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 maart 2005 15:25 

Deze truuk met een doekje pas ik ook meestal toe bij oude vastzittende buizen.
Het werkte tot nu toe voor mij altijd heel goed. Maar inderdaad altijd voorzichtig en met beleid.

8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur