trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Valve Alignment
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 00:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2005 07:43 

Ik vind het zeer duidelijk wat Rimke verteld heeft , ik ga ook een een avondje meten met de schuifmaat gewoon voor de lol want IK ga er vanuit dat dat bij mijn toeter wel gewoon goed is met die Bauerfeind ventieltjes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 08:20 

baszz schreef:
Bij mijn trompet heb ik het gedaan dmv een hele felle lamp in de ventielbuisjes te schijnen zodat ik precies kon zien wat er scheelde en dat was wel aardig wat in mm termen zeg maar , dus heb ik de aanpassing gedaan.

Dat was ook wel een beetje mijn probleem met een Straub trompet: Je telt 2400 euro neer voor een instrument dat je zelf nog af moet werken..... :? En als ik het zo lees komt dat niet toevallig bij een trompet van Straub voor :? :?

Profiel  

Berichttitel: goedkoop=duurkoop=goedkoop=duurkoop enz.
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 09:17 

Heb ik effe mazzel met mijn Straub, de mijne opent en sluit as de nete! Overigens kon ik het niet laten tóch een aanpassing te doen aan de ventielmachien: door middel van montage van Hub van Laar ventieldoppies heb ik de gehele toeter opgepimpt. Leuke bijkomstigheid is dat de SLAX nu niet alleen meer bling heeft, de knopjes van Hub zijn ook wat groter en verrassend genoeg lukt dat ene moeilijke loopje nu wél!!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 13:30 

Jaws schreef:
baszz schreef:
Bij mijn trompet heb ik het gedaan dmv een hele felle lamp in de ventielbuisjes te schijnen zodat ik precies kon zien wat er scheelde en dat was wel aardig wat in mm termen zeg maar , dus heb ik de aanpassing gedaan.

Dat was ook wel een beetje mijn probleem met een Straub trompet: Je telt 2400 euro neer voor een instrument dat je zelf nog af moet werken..... :? En als ik het zo lees komt dat niet toevallig bij een trompet van Straub voor :? :?

Onzin, het komt bij alle merken voor. Heb hier een Bach staan met zo'n dure Adams behandeling! en die heeft het ook. Je moet het belang van zo'n alignment niet overschatten. Het uiterlijke probleem zit vooral in de gebruikte dempingsmaterialen, rubber of vilt.
Rubber is veel slijtvaster dan vilt, maar ligt vaak wat hoger, zodat als een ventiel is ingedrukt, deze wat hoger blijft staan. En dat is helemaal niet zo erg.
Pas op met zelf experimenteren want, zoals eerder gezegd, het ventiel moet ook goed staan als het niet is ingedrukt en dat kun je zelf niet zien.
De discussie bestaat al zolang er trompetten worden gebouwd, dus ik zou me er niet te druk om maken. Pas als er echt grove afwijkingen inzitten en het instrument intoneert niet goed meer, is er reden om er iets aan te doen maar geloof me, daar heb je bij Straub echt geen last van.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 17:07 

'zelf nog moet afwerken' is nu ook wat vergezocht vind ik.... mij stoorde het helemaal niet.

zoals ik reeds gezegd heb heb ik alleszins geen verschil gemerkt na het aanpassen....

was ie dervoor niet goed geweest dan zou ik het wel gevoeld hebben dat het erna beter was

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 18:38 

Voordat dit topic gestart werd was ik me er ook niet van bewust tot ik dit alles las en zelf even ernaar keek en heb toen alleen wat rubber weggehaald aan de bovenkant zodat hij als ik me ventiel indruk wel precies uitkomt meer heb ik er niet aan gedaan.
Als dit onderwerp er niet was of als ik het niet gelezen had had ik er waarschijnlijk nooit naar gekeken en ook nooit gemerkt.
Nu ik er wat vanaf heb gehaald merk ik maar een klein verschilletje , ik weet niet wat het is maar het is er...tja ik haal nog steeds geen G3 hoor dus.... 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 18:43 

baszz schreef:
Voordat dit topic gestart werd was ik me er ook niet van bewust tot ik dit alles las en zelf even ernaar keek en heb toen alleen wat rubber weggehaald aan de bovenkant zodat hij als ik me ventiel indruk wel precies uitkomt meer heb ik er niet aan gedaan.
Als dit onderwerp er niet was of als ik het niet gelezen had had ik er waarschijnlijk nooit naar gekeken en ook nooit gemerkt.
Nu ik er wat vanaf heb gehaald merk ik maar een klein verschilletje , ik weet niet wat het is maar het is er...tja ik haal nog steeds geen G3 hoor dus.... 8O

In het algemeen geldt: Hoe beter je kijkt hoe meer je ziet. :(

En dat kan best vervelend zijn... :?

Schenkelaars Prestige Royal
Yamaha YCR8335S / Yamaha 14E

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 maart 2005 19:38 

Berend schreef:
baszz schreef:

In het algemeen geldt: Hoe beter je kijkt hoe meer je ziet. :(

En dat kan best vervelend zijn... :?

Misschien moet je dan wat minder kijken en wat meer op je gevoel afgaan!
Waarom zou je gaan klooien aan viltjes of rubbertjes als je trompet al lekker speelt!

Er 'klaagden' een aantal mensen over hun Straub!
Ik neem aan dat al deze mensen de trompet eerst hebben uitgetest voordat ze hem kochten!
Hij speelde blijkbaar erg goed, anders hadden ze er niet zo veel geld aan uitgegeven! Wat zou je je dan nog druk maken om een klein verschil in aansluiting?

Ik vraag me af of je dit ook echt merkt of dat het weer eens meer een tussen-de-oren-verhaal is!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur