trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Valve Alignment
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 00:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Valve Alignment
BerichtGeplaatst: 23 feb 2005 18:22 

Ik lees bj de trompetten op horntrader vaak dat ze valve alignment (reeves) hebben ondergaan... Ik kan mij ongeveer voorstellen wat dat is, namelijk het rechtzetten van de ventielen, zodat ze recht voor de buizen komen te staan (correct me if I'm wrong)

Maar waar kun je dit laten doen in Nederland, want mijn escornetje heeft nogal een afwijkend ventielgedrag, en ik wil niet riskeren dat het tijdens een concert of concours gebeurt...

Dus.. tips, ervaringen suggesties, komt u maar.. 8)

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2005 18:37 

Ik zou Pfeiffer en/of Hub van Laar eens bellen.

Profiel  

Berichttitel: Op tijd
BerichtGeplaatst: 24 feb 2005 09:13 

De zgn. alignment zorgt ervoor dat de gaten van je ventielen corresponderen met de gaten van het ventielhuis, in ingedrukte toestand alswel in ruststand. Dat shimmen ze uit met viltjes van div. diktes, iets wat de handige knutselaar dus ook zelf kan doen. Men neme een schuifmaat en viltjes van div. diktes en aan de slag! Uncle Bob vraagt daar heeel veel geld voor maar bij Pfeiffer en bij Schaap en bij...... (vul zelf in) rekenen ze gewoon hoe lang ze ermee bezig zijn en dat valt reuze mee! Het heeft met het mechanisch functioneren van je ventielen dus niks te maken dus als die cornet van jouw daar een probleem hebt moet je dát oplossen.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2005 12:17 

veelvoorkomend probleem is dat er bij revisie viltjes onder de ventieldoppen gedaan worden. Als je dan kijkt naar het verloop bij 2e ventielbuisje (gemakkelijkst te zien) dan zie dat die gaten niet gelijk zitten!

Kwestie van viltjes verwijderen dus!

Jupiter pocket
King Trombone
OLP Tony Levin 5-string Basgitaar

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2005 13:16 

tim-f schreef:
veelvoorkomend probleem is dat er bij revisie viltjes onder de ventieldoppen gedaan worden. Als je dan kijkt naar het verloop bij 2e ventielbuisje (gemakkelijkst te zien) dan zie dat die gaten niet gelijk zitten!

Kwestie van viltjes verwijderen dus!

Vergeet niet dat alignment ontzettend nauwkeurig werk is... Rücksichtlos de viltjes onder de doppen verwijderen is m.i. dus niet de oplossing.

De gaten in je ventiel moeten precies aansluiten op de "verlengbuizen" aan het ventiel.

Bedenk je maar eens wat de gevolgen zijn voor de "werkelijke boring" van je trompet als je een verschuiving van 1mm hebt op een boring van 11,67mm (V.Bach ML). Da's toch ongeveer 10% !!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2005 14:39 

Inderdaad, en dat merk ik nu ook een beetje bij mijn trompet, maar toch het ergste op die escornet... je voelt echt alsof je over een randje zit te blazen, en het is ook duidelijk zichtbaar in het 2e ventielbuisje....

De weerstand wordt dus aanzienlijk verhoogd, en zon dingetje heeft al niet zo'n grote boring... moet er toch maar es ergens iets aan laten doen :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2005 15:05 

Adams doet de valve aligment ook, ze kunnen ook zelf de ventielen opnieuw vernikkelen en weer honen (polijsten) zodat ze perfect lopen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2005 23:22 

Bij Bob Reeves gebruiken ze kurkjes ipv vilten ringen. Een vilten ring gaat na een paar dagen al dunner worden en een kurk blijft veel langer in model. En het is geen gewoon kurk maar verstevigd met een rubber achtig iets. Bovendien kun je met een kurken ringetje veel beter een bepaalde dikte van een ring creeeren dan met vilt.

Bv Calicchio trompetten zijn uitgerust met kurken ringen, maar dat zijn geloof ik zo ongeveer de buren van uncle Bob.

En of het werkt...... Als je nagaat dat een of twee tiende milimeter al het verschil maakt tussen een ml en large boring dan zou het toch erg belangrijk moeten zijn maar ik ga mijn toeter niet opsturen naar LA

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur