trompet.nl > forum > Toon onderwerp - C-examen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 feb 2005 18:13 

ik heb dat ook bij examens. daarom zei mijn docent dat ik beter een stuk kon spelen dat boven het c niveau lag omdat het dan uiteindelijk beter beoordeeld zou worden dan wannee rje een stuk zou hebben dat net aan het c niveau zou zitten.
dat wil niet zeggen dat je een iets moeilijker stuk slecht kan spelen. je meot het natuurlijk wel kennen, maar door de zenuwen word het altijd wat moeilijker

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 feb 2005 20:22 

Lijkt mij de omgekeerde wereld!
Volgens mij kan je beter iets spelen wat je zeker aankan!
Niet te makkelijk, natuurlijk, maar iets waarvan je niet te zenuwachtig hoeft te worden!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2005 07:44 

Mijn vraag aan jou, ben je wel eens zenuwachtig wanneer je moet spelen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2005 09:27 
Moderator

met de zoekfunctie ( die linksboven staat ) kwam ik deze tegen, en daar staan best nuttige tips tussen http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?t=692

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2005 12:42 

Girlpower schreef:
Mijn vraag aan jou, ben je wel eens zenuwachtig wanneer je moet spelen?

Vorige week nog!
We hadden een solistenconcours! Daar ben ik normaal gesproken niet echt zenuwachtig voor omdat ik er van uit ga dat ik een stuk kan spelen, waar zal je dan zenuwachtig voor moeten zijn! (Gezonde spanning is er overigens wel, hoor, maar echt zenuwachtig ben ik niet!)
Vorige week speelde ik een stuk wat ik pas 1 1/2 week speelde, omdat ik op het laatste momen Arutunian niet kon spelen, vanwegen een te moeilijke piano partij!
Het liep al niet echt lekker, bindingen e.d. gingen niet en toen begon ik echt zenuwachtig te worden! En daar werd het ook niet beter van!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2005 13:23 

Je moet gewoon zorgen dat je de stukken van binnen en van buiten kent, zodat je je daar in ieder geval niet druk over hoeft te maken.
Verder moet je vaak 'in het openbaar' gaan spelen. Als je dit doe zul je merken dat de 'verkeerde' spanning vanzelf vermindert.
Je kunt beginnen met jezelf voor te stellen dat je het programma speelt voor de examen commissie en dat je zo de spanning alvast opbouwt, ook kun je je programma voor gaan spelen voor bv je ouders waarbij je je ook weer voorstelt dat de examen commissie aanwezig is. Op deze manier wen je aan de stress en leer je er mee omgaan.
Ik neem zelf altijd een glas water mee het podium op, die meestal ongebruikt weer retour gaat. Maarrrrrrrrr, mocht ik het nodig hebben, dan heb ik in ieder geval water binnen handbereik. Dit geeft ook weer een veilig gevoel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 feb 2005 16:54 

Ik heb vaak optredens met orkest enz. Maar alleen is toch anders dan met een groepje.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jun 2005 12:24 

Sorry voor de dubbelpost. Maar ik ben geslaagd :D. Vandaag was dus mijn examen, het ging goed. De stukken die ik speelde gingen goed, toonladders ook, voor beiden had ik een 8.5. Voor Rondo Allegro die ik uit mijn hoofd deed kreeg ik een tien 8O. Alles ging bijna zoals verwacht. Ritme was iets minder, maar dat is altijd al zo geweest bij mij, maar er zit vooruitgang in ik had een 7.5. Improvisatie en speeldictee hebben we op les niet zoveel gedaan, omdat we de tijd meer aan anderen dingen besteed hadden, dus daar zat ik op de 6.5. Het volgende punt waar we aan zullen werken.
Maar ik ben tevreden met mijn 47 punten. :D

Laatst bijgewerkt door Girlpower op 04 jun 2005 12:27, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur