trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet voor beginner
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 08:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trompet voor beginner
BerichtGeplaatst: 18 jan 2005 15:21 

Na een aantal jaren hobo en gitaar te hebben gespeeld, lijkt het me heel gaaf om nu trompet te leren spelen. Hiervoor is uiteraard een instrument nodig. Maar aangezien ik helemaal geen verstand heb van trompetten en ook geen speelervaring, weet ik niet zo goed welk instrument voor mij geschikt is. Kan iemand mij vertellen waar ik bij het zoeken naar een (tweedehands) trompet op moet letten? En hoe beoordeel je een goede prijs/kwaliteitverhouding?

In mijn oriëntatie stuitte ik eveneens op het bestaan van de cornet. Ik heb begrepen dat een cornet minder luid klinkt dan een trompet, en dus aardiger is voor de buren (die Miles Davis wellicht kunnen waarderen, maar niet een piep-hort-stotend groentje 8O ). Verschillen trompet en cornet qua speeltechniek?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jan 2005 21:31 

Als je er zelf niet al teveel van weet zou het verstandig zijn om iemand mee te nemen naar de winkel b.v.
Er is ook een handig boekje uitgebracht "Tip boek voor trompet " door dhr Pinsterboer waar uitgebreid aandacht besteed wordt m.b.t. het aanschaffen van een trompet zowel nieuw als 2e hands.

Wat betreft het verschil tussen de cornet en trompet zou ik mij niet teveel van voorstellen wat lawaai betreft, mijn buren hoorden het verschil niet.
Als je echt het geluid wilt reduceren moet je toch met dempers gaan werken of een silent brass systeem.

Voor de rest kuunen waarschijnlijk veel van je vragen beantwoord worden door de zoekfuntie te gebruiken hier op trompet.nl
Trompet.nl is een verzameling van jarenlange input van veel informatie door meestal ervaren trompetspelers. Succes.
:wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jan 2005 21:39 

Ga eens naar Pfeiifer in Rijswijk. Zij zullen je wel helpen een geschikte trompet te vinden voor jouw budget.

www.atelierpfeiffer.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2005 10:32 

Ik weet niet zeker of het wel zo'n goed idee is om, als je net begint, meteen met Slient Brass te spelen. Je zal toch echt eerst zelf je eigen klankbeeld moeten ontwikkelen, en met zon vervormapparaatje ertussen kun je dat nooit goed beoordelen, lijkt me

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2005 11:25 

Ben het eens met Mi Trompeta.
Juist in de beginfase veel oefenen in een "gewone" huiskamer of zo.
Ik hoor ook wel eens van mensen die in de badkamer repeteren omdat het zo mooi klinkt. Dit werkt ook niet omdat er teveel galm en geluid rond klinkt.

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2005 08:19 
Moderator

als je eenmaal zover bent, zou ik zowiezo iemand meenemen, die erbuiten staat, iemand met een goed gehoor, en een beetje verstand van trompetten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2005 12:48 

Hey mensen,

bedankt voor de tips. Ik denk dat ik gewoon overleg ga plegen met de buren en een trompetvriendje ga maken om mee te nemen naar de winkel :D . En nog een beetje werken. Dan moet het allemaal lukken!

Groetjes,

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 jan 2005 16:03 

Ik ben persoonlijk erg gecharmeerd van Yamaha trompetten. Goede prijs kwaliteit verhouding en een intrument dat voor een beginner licht speelt. (Ik speel nu zelf 9 maanden op een Yamaha na eerst een cornet geprobeerd te hebben.)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur