trompet.nl > forum > Toon onderwerp - instrumenten - Kanstul Mariachi
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 03:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2002 19:43 

Ja en nee. Het is in alle opzichten een trompet, behalve dat het ventielhuis dat van een cornet is (schijnt toch een klein beetje te schelen maar vraag me niet waarin; de onderste dopjes op de ventielen (hoe heten die dingen?) zijn in elk geval bij een cornet anders). Heeft wellicht ook de "leadpipe", pijp tussen mondstuk en stem-pomp van een cornet, maar er past wel een trompet mondstuk in, dus een iets grotere opening. <p>Ligt waarschijnlijk dus ergens tussen een A en een B in. Wat ik graag zou willen weten is welke overwegingen Kanstuk ertoe gebracht hebben het zo te doen.... Waarom vindt men de "A" beter dan een "B"?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2002 07:30 

Die vraag kun je het best via email aan Kanstul zelf stellen : kanstulmus@aol.com Mijn ervaring is dat ze vrij snel vragen beantwoorden. Wellicht zit het verschil tussen de 'A' en 'B' in het soort toegepaste boring van het instrument: de 'A' (lees: 'cornetten in het algemeen') hebben een conische boring, terwijl de 'B' (trompetten) een meer cylindrische (misschien wel 'stepped') boring hebben. Door precies de 'A' na te bouwen (cornetversie) bereikt Kanstul het door hun genoemde 'authentieke Mariachi karakter.<p>Maar wil je het 100% zeker weten, mail ff naar Kanstul.<br>

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2002 09:26 

Het is inderdaad zo dat een A (en dan heb ik het over het origineel) een cornet in trompetvorm is. Op de mijne (origineel A) is 15 jaar geleden een Bach 43A trompetleadpijp gezet. <br>Het resultaat is een Connstellation die, in tegenstelling tot veel B's, niet zwaar speelt, maar wel een enorm vet geluid. De Mariachi is daar ook op gebaseerd alleen hebben ze bij Kanstul niet de "ziel" van een Connstellation weten over te nemen. Ik zou de mijne voor geen goud willen ruilen met een nieuwe Mariachi.<br>Ik weet niet of de Mariachi ook een roodkoperen beker uit een stuk heeft.<br>

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 apr 2002 11:51 

Goed idee Hans, dat van die Bach leadpipe; had ik eerder moeten weten want dan had ik mijn Connstellation corpet niet de deur uit hoeven doen. Voor diegene die ook een kansje willen wagen: waarschijnlijk ligt ie nog bij Muller in Amsterdam. Het ventielwerk was uit de kunst dus ik zou zeggen........

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 apr 2002 08:24 

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat dat niet mijn idee was.<p>ik heb hem zo gekocht bij Jos Kieft, die heeft het laten maken bij Peters in Tilburg.<br>Hij heeft jaen later nog wel gezegd dat hij spijt had dat hij die toeter toen aan mij verkocht heeft voor weinig geld (ik heb later namelijk nooit meer een andere gekocht, ik ben er tot vorig jaar altijd op blijven spelen)

Profiel  

Berichttitel: Mariachi en Connstellation
BerichtGeplaatst: 15 jun 2002 02:48 

Ik heb beide trompetten, de Mariachi Premier en de Constellation 38B uit 1969.
En Kanstul verzekerde mij, dat het inderdaad een kopie is.

Ze verschillen behoorlijk van elkaar qua klank.
Allereerst heeft mijn Constellation een (zeer) kleine beker, en zeker niet de 5 1/4 " beker.
En een zeer compact en rond, maar wel penetrant geluid.

De Mariachi is wat warmer en lyrischer dan de Conn.
Komt waarschijnlijk door de zeeeer grote beker (probeer er maar eens een bucketmute op te krijgen, zonder de boel te verbuigen).

Ze hebben beide een lange mond(lead-)pijp.
Waarschijnlijk verklaart dit het vreemde "meetrillen" van deze instrumenten ook.
't Is even wennen, maar als je eraan gewend bent ;-)

Voor beide instrumenten geldt, dat je er absoluut niet op kunt forceren.
Dan ga je absoluut en onherroepelijk kapot.

Maar als je chops in orde zijn, en je gaat omhoog (boven C3), dan hoor je bij beide instrumenten 't verschil duidelijk tov elk ander merk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2002 16:04 

JWL wat is het verschil dan tussen de Conn/ Mariachi en andere trompetten boven de C3 :? :?:

Profiel  

Berichttitel: Mariachi/Conn vs andere trompetten
BerichtGeplaatst: 15 jun 2002 16:08 

Nooit op een van beide gespeeld?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur