trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Nieuwe trompet!!!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 20:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2004 18:13 

ik zou het goed begrijpen als ik ergens kom en iets uit wil proberen en er wordt gezegt dat ik van die handschoenen aan wil trekken. en ik zou niet weten waarom het lullig zou staan eigenlijk. je nieuwe trompet showen en dat iedereen dan door het uitgebeten zilverwerk ziet dat ie al een aantal maal is geprobeerd vind ik een stuk lulliger.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 dec 2004 22:42 

Geen problemen mee met die handschoentjes.
Voor mij een teken dat men vindt dat er zuinig mee omgegeaan moet worden.
Je hebt dan ook vaak voor eventjes een fiks bedrag in handen waar jij op dat moment eventjes verantwoordelijk voor bent.

Zelf ben ik ook zeer zuinig met mijn instrumentarium.
Ik let zelf ook altijd goed op als ik iets nieuws koop dat er geen gebruikers sporen aanwezig zijn, als dat wel zo is ga ik toch om een fikse korting vragen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 00:17 

Bovendien waarom zou je je alle sores en kosten van het in goede staat houden van alle instrumenten op nek halen. Gewoon doen die handschoenen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 08:23 

Totaal geen problemen mee als ik ergens handschoentjes aan moet om andermans eigendom te beschermen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 08:24 

<<dubbel>> :oops:

Laatst bijgewerkt door flugel op 31 dec 2004 09:54, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 09:47 

Ik vind ook dat die handschoentjes een goed idee zijn, maar ik heb nog een andere vraag over een nieuwe trompet. Sommige trompetten hebben een ronde stembuis en anderen een hoekige en weer anderen iets daar tussenin. En er zijn zelfs trompetten die met zowel het ene als het andere worden verkocht zoals de Conn Vintage. Nu sprak ik iemand die was bij Hub van Laar geweest en die zij dat een ronde stembuis slecht was voor de hoogte, maar op de site van Brassimport staan instrumenten die zeer geschikt zijn voor Leadtrompet en die hebben wel een ronde stembuis: hoe zit dat nou? Ik bedoel een trompetbouwer als Hub van Laar zegt dat toch niet zomaar van die ronde stembuis?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 10:52 

Die vraag is niet makkelijk te beantwoorden. Je kunt namelijk niet zomaar zeggen dat het een of het ander beter is, dat ligt namelijk aan de bouw van het hele instrument. Je kunt bepaalde eigenschappen van het instrument niet zomaar toeschrijven aan het feit of een stembuis rond is of hoekig, net zomin als de eeuwigdurende discussie over reversed leadpijp of standaard. Als Hub zegt dat een ronde stembuis slecht is voor de hoogte, gaat dat slechts op voor zíjn instrumenten (hoewel ik dat ernstig betwijfel maar ik heb nog geen van Laar bespeeld met ronde stembuis) en is dit geen algemene stelling. Straub bv werkt uitsluitend met ronde stembuizen en die zijn geweldig open in het hoge register, en stemmend. En beiden behoren tot de top, dus wie gelijk heeft?
Een ronde stembuis zou de lucht wat 'vloeiender' door het instrument moeten geleiden wat minder weerstand tot gevolg heeft. Als de weerstand té weing is, ofwel hij voelt veel te groot aan, is dat inderdaad slecht voor de hoogte maar dan hebben we het over extremen. Een hoekiger stembuis zou de klank warmer maken, maar ook dat valt te betwijfelen gezien de hoekige stembuizen van Calicchio. Andere merken, zoals bv Schilke, zitten tussen recht en rond in, een compromis zeg maar. Misschien is dat de meest makkelijke oplossing maar ook hier geldt: wat voor het ene instrument werkt hoeft voor een ander niet te werken.

Er is nog een derde mogelijkheid, de assymetrische stembuis zoals o.a. Monette en Taylor die toepassen. Dit zou de lucht op de meest logische wijze door het instrument geleiden maar neem maar van mij aan dat je ook hiervan geen wonderen moet verwachten (het ziet er wel gaaf uit, dat wel).

De enige manier om erachter te komen wat voor jou het beste werkt is om een instrument uit te proberen met beide mogelijkheden. Bv Bach levert ook ronde stembuizen, maar ook Conn en Kanstul zijn leverbaar met beide varianten.

De beste manier is echter om gewoon ervan uit te gaan dat een instrument is gebouwd zoals het gebouwd is, en dat de gekozen vorm van stembuis, recht of rond, voor dat instrument de beste oplossing is. Daar is door de bouwer best wel over nagedacht.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 dec 2004 14:34 

Hans schreef:
trompet-smurf schreef:
Ik vond dat een beetje ver gaan, maar van een muziekzaak begrijp ik het wel. Ze blijven anders aan het poetsen, om nog maar niet te spreken over de krasjes die er kunnen komen door ringen.

Ik zit er ook aan te denken om het toch maar in te gaan voeren, maar ik ben bang dat het zo lullig overkomt. Hoe denken jullie erover? :?:
Het is hier elke zondag poetsdag en daar wil ik eigenlijk wel vanaf. Niet omdat ik vind dat er geen vingerafdrukken op de instrumenten zouden mogen zitten, maar het handenzuur gaat op den duur wel invreten in het zilver.

No hard feelings. Meer dan tercht. Eventuele schade waardoor je de trompet voor minder moet verkopen is toch ook niks?

http://www.jamopa.com
http://www.theriveraabigband.nl

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur