marnix schreef:
Puur uit interesse Han? wat zijn bij jouw olds de minpuntjes?
Zoals ik hierboven al aangaf:
- intonatie van bepaalde tonen (dus zeker niet vals in een bepaald bereik, met dit grote mondstuk in de laagte mooi vol en rond, in de hoogte als je wil bij harder blazen wel een goede 'open-up) die ik overigens wel automatisch compenseer maar na een instrumentwissel voor langere tijd (onlangse onknapbeurt, of wanneer ik weer een tijd meer piccolo speel) kost me dat weer enige tijd (hetgeen ook wat over de andere instrumenten kan zeggen)
- belangrijkste is het niet gelijkmatig aanspreken van tonen in het voor mij extreem hoge bereik zoals in mijn vorige post aangegeven (als ik probeer op te hogen van d naar e blijft het steken op d of ik schiet er overheen) en dat kan ik nagenoeg niet compenseren met een andere mondstuk (ook niet met een waar je veel makkelijker hoog mee speelt).
Ook een normale g boven op de balk spreekt in een gebonden loopje (zeker vanaf e) moeilijk aan.
- het minpuntje wb toon is eigenlijk geen minpuntje: het is een prima allround geluid (rond, redelijk warm) waarmee ik diverse soorten jazz (swing, bigband voor zover ik dat met cd's wel eens meespeel, bebop, oude stijl) kan spelen, alsook klassiek, maar mn voor het meer moderne kleine bezetting jazzwerk wil ik een wat meer een donker geluid (een kruising tussen Vloeimans en Marsalis lijkt me wel wat, al zal dat wel niet helemaal haalbaar zijn; het Miles Davis geluid uit zijn GIl Evans periode benader ik al heel aardig; ik heb een mooie ronde toon denk ik, ook als ik zacht speel, doch ik wil een iets meer 'zacht schuivend geluid'. Je moet strevingen blijven hebben nietwaar?.
- ventielen lopen fantastich en zijn nog aardig sluitend; verticale alignement doe ik zelf, was na de onlangse opknapbeurt niet optimaal.
Heb je ook zo'n oud ding? Wat zijn jouw ervaringen ermee?