trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verzilveren trompet (video)
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 00:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2004 16:48 

Emile schreef:
Citaat:
Ik heb wel eens gehoord dat Schilke, op jacht naar minimale toleranties, aanliep tegen het feit dat je met het vastpakken van het ventielhuis (zoals bij normaal spelen) al de ventielen deed vastlopen

Dat lijkt me niet...

Dan zou de buitenkant van het ventielhuis zo dun moeten zijn dat je er doorheen knijpt. Dat heeft echter niets te maken met de tolerantie, dat is de afstand tussen de binnenkant van het ventielhuis en de buitenkant van de ventiel.

Ik denk dat hier bedoeld wordt dat het ventielhuis opwarmt door de warmte van je handen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2004 17:12 

Hugo schreef:
Emile schreef:
Citaat:
Ik heb wel eens gehoord dat Schilke, op jacht naar minimale toleranties, aanliep tegen het feit dat je met het vastpakken van het ventielhuis (zoals bij normaal spelen) al de ventielen deed vastlopen

Dat lijkt me niet...

Dan zou de buitenkant van het ventielhuis zo dun moeten zijn dat je er doorheen knijpt. Dat heeft echter niets te maken met de tolerantie, dat is de afstand tussen de binnenkant van het ventielhuis en de buitenkant van de ventiel.

Ik denk dat hier bedoeld wordt dat het ventielhuis opwarmt door de warmte van je handen.

Als je je trompet vastpakt, raakt je hand maar een kant van de ventielbuis. Dus die kant van de ventielbuis wordt warmer en alleen die ene kant zet uit. Er is ook een deel van de ventielbuis die niet door je hand opgewarmd wordt en dus niet uitzet.

En als een kant van die buis uitzet en de andere kant niet trekt die buis waar je ventiel inzit krom..... zou je zeggen. En als je ventiel die in deze ventielbuis zit niet krom trekt....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2004 17:20 

Ik ken de uitzettingscoefficient van messing niet uit mijn hoofd, maar ik denk dat de warmte van je handen verwaarloosbaar klein is...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2004 17:57 

Dat is waar, kijk maar naar een van mijn posts hierboven.

Als ik alles zo eens lees, denk ik dat de ventielen inderdaad met een hele kleine tolerantie worden gefabriceerd, maar vervolgens worden ze in de fabriek nog, zoveel 'ingespeeld', hetzij door automatisch de ventielen te bewegen, hetzij door iets ander, dat de ruimte vanzelf wat groter wordt en je dus in ieder geval geen enkele last van temperatuur hebt.

De ruimte zal dan inderdaad zeker enkele tientallen microns bedragen en je zou dus rustig kunnen verzilveren, want de zilverlaag is dus maar erg dun, bovendien wordt dat misschien dan nog wel iets uitgesleten in de loop der tijd.

Ik denk dat er misschien een ander probleem is en dat is hoe goed zilver en monel of RVS tegen elkaar wrijven, hoeveel weerstand ze hebben. Blijkbaar is dit geen problem als ventielhuizen wel eens verzilverd worden van binnen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2004 22:01 
Moderator

Hans schreef:
Emile schreef:
Dat lijkt me niet...

Dan zou de buitenkant van het ventielhuis zo dun moeten zijn dat je er doorheen knijpt.

Precies, en dat heeft alleen de Benge van Marnix :lol: :lol:
:cry:

lach maar, aangezien ik die Benge niet wil verkopen , heb ik nog lang geen geld voor een Straub :wink: :cry: :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2004 08:08 

Emile schreef:
Citaat:

Dat lijkt me niet...

Dus wel (ik heb maar eens even wat geGOOGLEd):

Quote van "The Schilke Loyalist", een naar mijn idee goed geinformeerde Schilke info site, die een Schilke medewerker citeert:

Citaat:
"The guys in the finishing department saw that when the valves were fitted that tight, the grip of the left hand on the casing to hold the horn, even as thick as our casing tubes were, exerted enough pressure to pinch the valves. Of course this was counterproductive, so the employees fit them to a larger tolerance of .001 inch which was still very tight but allowed the valves to move freely" when held by a human hand."

zie voor het hele verhaal: http://www.dallasmusic.org/schilke/Quantity%20and%20Quality.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2004 11:52 

Citaat:
so the employees fit them to a larger tolerance of .001 inch which was still very tight but allowed the valves to move freely"

Dat zei ik dus:
Citaat:
Ik heb dit ook nog even nagezocht in het boek: "De trompet" door Freddy Grin.
Hij geeft als tolerantie voor Schilke minder dan 1/1000 inch aan, dat is omgerekend
25,4 micron

10 tot 20 micron is dus mogelijk, als de zilverlaag bij het verzilveren bijvoorbeeld 5 micron dik wordt, zou je een serieus probleem kunnen krijgen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 okt 2004 16:20 

Maar dan praat je ook wel echt over heel minimaal kleine verschillen , Is het niet zo dat als je ventielen ietsje ruimer zijn dan de microns die hier genoemd worden een ventiel olie bv niet de boel ook luchtdicht afsluit zodat de ruimte tussen het ventielhuis en het ventiel als het ware opgevuld wordt ??

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur