Ik speel sinds 36 jaar trompet; de eerste jaren vrij kleine mondstukken gebruikt; later enkele jaren Bach 1,5C, daarna 1 1/4C; omdat ik toch een ander geluid wilde en een mondstuk wat de overgang naar de piccolo eenvoudiger maakte, ben ik - ik durf de naam bijna niet te noemen - naar Henk Rensink gegaan; die adviseerde me een jaar of 5 geleden een Yamaha 16C4GP; tov mijn Bach 1 1/4C beviel die veel beter (meer gecentreerd en zeker bij klassiek een stabielere toon en aanzet; omdat ik merkte dat ik toch wat afketsers bleef houden mn in de hoogte en ik bovendien toch meer moeite had om juist grote sprongen naar de laagte te maken ben ik - dit maal op eigen initiatief- naar een Yamaha 17C4GP gegaan vorig jaar: dit had ik veel eerder moeten doen!: veel meer open gevoel, kan er naar mijn gevoel zelfs zachter op spelen, betere aanzet en meer open toon in de hoogte en onder de balk een veel voller geluid; voor mij ongelooflijk dat 1 zo'n nummertje zo'n verschil uit kan maken.
Overigens denk ik ook ik dat dit heel persoonlijk is passend bij mijn mond, mijn manier van vrij ontspannen blazen en mijn trompet, dus adviezen aan iemand puur op grond van wat bij mezelf past lijken me onzinnig; kan alleen zeggen dat Yamaha 16C4GP en mn de 17 wel goede mondstukken zijn; gezien de prijs die bespaard kan blijven toch het advies van uitproberen dus.
dat verhaal van Han geloof ik ook wel, en zeker in combinatie met de info van Franky ( die ik al eerder van Frits Damwrow te horen kreeg ) is dat de backbore van de 16c4gp groter is, en daardoor misschien wel te groot voor de cup, waardoor de balans een beetje ver te zoeken is. Zelf had ik ook moeite met de 16c4gp, de 17 beviel al weer beter.
Ach ja, gelukkig is de trompettist die zijn hele leven met een mondstuk kan doen......
En dat is nu de reden waarom ik snel van de 16C4GP ben afgestapt...ik kon ook niet echt wennen aan de gouden rand , ik kan veel beter uit de voeten met een zilveren rand .
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen