trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Klank van verschillende trompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 05:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Klank van verschillende trompetten.
BerichtGeplaatst: 03 sep 2004 22:15 

Beste Jaws,

Met z'n rij tanden op de foto wordt het toch al moeilijk om een gepaste mondstuk sluitend te vinden.

Maar even serieus, wil je nog lichter spelen dien je alle steuntjes te verwijderen en de lak of plating te verwijderen met mondstuk Bach 7c. snij de zelfs de dikst gelagerde ramen mee. 8)

Groetjes van 'Grapje moet ook kunnen'

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 sep 2004 17:03 

Ik ben van mening dat iedere trompettist op elke trompet ongeveer hetzelfde klinkt na een maand spelen. Dat is maar goed ook dat de bespeler belangrijker is dan het materiaal.

Dat wil niet zeggen dat elke trompet zijn eigen karakter heeft alleen die bepaald maar een klein gedeelte van het geluid. Het gaat erom dat jij je prettig voelt op een trompet. De ene trompet versterkt natuurlijk meer de boventonen, de andere klinkt wat ronder. Ook spreid de grotere beker,bijv. Bach 72 natuurlijk meer het geluid dan de Bach 25 die veel meer een geprojecteerd geluid heeft.

Dus je zult ze toch zelf moeten uit proberen en dan het liefst een week op proef. Ik heb wel in mijn zoektochten meestal binnen 1 minuut al door of het een geschikte toeter is om wat langer te testen. Na een weekje uitgeprobeerd te hebben, en dan vooral in de praktijk, niet thuis, heb je dan een behoorlijk idee of ie geschikt is.

Het voordeel is dat er over het algemeen geen slechte toeters meer gemaakt worden boven de € 1000,-

Ik kan je deze toeters wel aanraden voor lichte muziek, deze modellen worden veel gebruikt (ik beperk me natuurlijk).

Calicchio 1S2 of 1s7 - een wat scherper geluid, projekteerd erg goed
Bach ML37,43 of 72* evt. met Sterling beker - allround en voor alles te gebruiken (licht)
Yamaha de 6000 en 8000 serie (Xeno) - idem dito
Schilke B1 en B6 of S32 en S42 - idem dito
Hub van Laar B1 en B2 - zit een beetje tussen de Bach/Yamaha en Calicchio in
Kanstul - hebben veel goede modellen
Getzen 3050 serie of 3001

Al met al keuze genoeg, maar dat was geloof ik het probleem... :lol:

Maar met elke trompet in dit lijstje is veel goede lichte muziek opgenomen dus moet iemand anders daar ook mee uit de voeten kunnen.

De van Laar heeft natuurlijk het voordeel dat je wat makkelijker hem kunt laten "tunen" naar jouw behoefte. Dat is een van de redenen dat ik met Hub in zee ben gegaan, naast dat ie goede toeters maakt natuurlijk voor een redelijke prijs. Ik ga dinsdag weer 10 nieuwe B1s/B2s testen om de wachtlijst wat te verkorten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 sep 2004 20:02 

erikveldkamp schreef:
Calicchio 1S2 of 1s7 - een wat scherper geluid, projekteert erg goed
Bach ML37,43 of 72* evt. met Sterling beker - allround en voor alles te gebruiken (licht)
Yamaha de 6000 en 8000 serie (Xeno) - idem dito
Schilke B1 en B6 of S32 en S42 - idem dito
Hub van Laar B1 en B2 - zit een beetje tussen de Bach/Yamaha en Calicchio in
Kanstul - hebben veel goede modellen
Getzen 3050 serie of 3001

De Calicchio (1s2) heb ik al en is mijn uitgangs positie zal ik maar zeggen, samen met mijn Bach ML37LR.

De Bach's met lichtgewicht of sterling beker ga ik zeker uitproberen omdat mijn huidige Bach zo heerlijk zuiver is en zo lekker kan locken op alle noten. Alleen speelt deze veel te zwaar.

De Yamaha 83**RGS heb ik reeds geprobeerd en was redelijk zuiver alleen heeft dat instrument in mijn ogen maar een heel kleine kern. Maar de kern die erin zit spreekt bij mij wel makkelijk aan, lock ook wel goed, is redelijk flexiber maar ik ervaar het als een kern met een wollig randje. En ik denk dat ik opzoek ben naar meer van boven genoemde punten. Ik probeer op dit instrument te hard te werken, om er meer uit te halen wat er, denk ik, niet inzit. Bovendien waren de ventielen bij de toeter die ik probeerde van dezelfde kwaliteit als mijn Calicchio.... :evil:

Van de Schilke heb ik de S42 geprobeerd, lijkt wel wat op de Calicchio: Veel boventonen, spreek lekker aan in de hoogte en als ik erop speel net zo vals in de laagte. Maar ik ben wel van mening dat het "valse laag" ook met de kwaliteiten van het mannetje erachter te maken heeft. De ene dag is mijn Calicchio heel vals en de andere dag maar een beetje (vooral na periodes dat ik veel gespeeld heb en alles lekker gaat).

De rest van de modellen uit het bovenstaande lijstje heb ik nog niet geprobeerd dus ik ben benieuwd.

Vooral de Bach's Lightweigt, Sterling en Limited en de Hub van Laar zal ik zeker gaan proberen. Er zit dus heel spoedig een weekendje Limburg aan te komen... :wink:

Bovendien heb ik nog steeds niemand iets horen zeggen over speel eigenschappen, kwaliteiten van de nieuwe Bobby Shew van Yamaha (8310Z) dus als iemand ervaringen heeft.....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 sep 2004 20:14 

Die heb ik enkele weken geleden uitgeprobeerd. Goeie trompet. Speelt heel makkelijk. Klank is wel wat voller dan z'n voorganger de 6310Z. Maar ikzelf prefereer toch de klank van de Bach Sterling of de van Laar. Maar misschien vind jij juist de Z beter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 sep 2004 20:20 
Moderator

Jaws schreef:

Bovendien heb ik nog steeds niemand iets horen zeggen over speel eigenschappen, kwaliteiten van de nieuwe Bobby Shew van Yamaha (8310Z) dus als iemand ervaringen heeft.....

fijn ding, spreekt lekker aan, en zoals bij bijna alle huidige bes trompetten goed te intoneren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 sep 2004 20:39 

Jaws schreef:
Vooral de Bach's Lightweigt, Sterling en Limited en de Hub van Laar zal ik zeker gaan proberen. Er zit dus heel spoedig een weekendje Limburg aan te komen... :wink:

Dat kan ik je zeker aanraden, als ik jouw zo hoor/lees dan heb je dezelfde smaak als ik. Ik heb namelijk 10 jaar op een Bach ML43* gespeelt, daarna de Callichio 1s2 3 jaar, de Bach ML43 Sterling 3 jaar, nu 2 jaar op een Bach Mt.Vernon en heb nu ook een nieuwe Hub van Laar B1.

De Limited Edition heb ik ook gespeeld bij Adams, die speelt erg goed alleen is ie erg duur (3200,- geloof ik) en ik vind hem erg lelijk, maar dat is een smaak kwestie.

Ik ga woensdag naar Hub 10-12 nieuwe B1s en B2s testen, misschien zit er iets voor jou bij.... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 sep 2004 12:14 

Erik schreef:

"Ik heb namelijk 10 jaar op een Bach ML43* gespeelt, daarna de Callichio 1s2 3 jaar, de Bach ML43 Sterling 3 jaar, nu 2 jaar op een Bach Mt.Vernon en heb nu ook een nieuwe Hub van Laar B1".

Heeft Hub misschien de de Bach Mount Vernon als uitgangspunt genomen voor de B1? Ik heb enkele jaren geleden eens op een Bach Mount Vernon gespeeld en het leek net of de beker lichter was dan een standaard 37. Ik vond de B1 qua aanspreken en flexibiliteit veel weg hebben van de door mij gespeelde Mount Vernon. Ook de B1 is lichter in gewicht dan een Bach vind ik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 sep 2004 13:35 

Karel schreef:
Heeft Hub misschien de de Bach Mount Vernon als uitgangspunt genomen voor de B1? Ik heb enkele jaren geleden eens op een Bach Mount Vernon gespeeld en het leek net of de beker lichter was dan een standaard 37. Ik vond de B1 qua aanspreken en flexibiliteit veel weg hebben van de door mij gespeelde Mount Vernon. Ook de B1 is lichter in gewicht dan een Bach vind ik.

Nee, niet speciaal. Zoals ik al eerder zei is het een mengeling van de Calicchio en de Bach. De boring is namelijk ergens er tussen in. De vorm van de beker heeft wel gelijkenissen met de Bach maar dikte van de beker is weer anders. De stembuis is ook anders van vorm.

Bach heeft trouwens ook veel verschillende bekers, dit gold ook voor de Mt.Vernon. Die waren ook in meerdere uitvoeringen verkrijgbaar (lichtgewicht, goldbrass 37, 43 etc.). Mijn Mt.Vernon is veel zwaarder dan mijn B1, die lijkt meer op mijn eerste Bach ML43* qua gewicht.

De B1 die jij gespeeld heb is wat lichter dan de nieuwere die ik morgen ga testen. Maar ik had Hub ook gevraagd om een iets andere beker voor mij te maken, dus meer richting de Mt.Vernon. Ik ben benieuwd wat hij heeft liggen. Ik zal donderdag een verslag op mijn site zetten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur