trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Beginnen op een 'slechte' trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 20 apr 2026 02:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 apr 2004 14:05 

gianni schreef:
het kan natuurlijk ook zijn dat de te hoge cis of d buiten het tooncentrum van de trompet ligt......

Sommige mensen MOETEN per se gelijk hebben!!! :wink: :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2004 08:44 

Liefst wel..

nee geintje, ik merk alleen maar op dat de theorie op verschillende manieren uitgelegd kan worden.... vandaar dus

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 apr 2004 09:20 

gianni schreef:
Liefst wel..

nee geintje, ik merk alleen maar op dat de theorie op verschillende manieren uitgelegd kan worden.... vandaar dus

Nee, hier ben ik het dan niet mee eens. Natuurlijk kan het ook aan de trompettist liggen die dan de buis niet goed genoeg vult, maar de buizen zijn met de ventielcombinatie 1-3 en 1-2-3 te kort.

Heb je de etudes van charlier? (zal toch wel bij Ad)
Daar staat het ergens allemaal netjes uitgelegd. Heb het nu niet bij de hand, maar als je het niet hebt zal ik het wel even uittikken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2004 13:20 

Ik doe een poging:

Stel, we hebben een buis van 1 meter lang, die een toon voortbrengt die we even c3 noemen.
Een ventiel in de buis zorgt voor een verlenging van 1 meter, waardoor de totale lengte op 2 meter komt. De buis wordt bij het indrukken van het ventiel 2 keer zolang, de toon wordt lager, en wel wat wij muzikanten een oktaaf noemen. Onze nieuwe toon noemen we, geheel volgens verwachting c2.

Tot zover geen probleem. Een verdubbeling van de buislengte halveert de frequentie van de grondtoon. Om die reden klinkt een trombone in Bb een oktaaf lager dan een trompet in Bb.

Nu plaatsen we in onze buis met ventiel een tweede ventiel, die het geheel eveneens een meter langer maakt. Ook bij het indrukken van ons tweede ventiel wordt de lengte verdubbeld, en de toon die daaruit voortkomt is dan ook wederom een c2.

Ook met dit tweede ventiel voorzie ik geen problemen, van hetzelfde laken een pak.

Nu komt het, we gaan de ventielen tegelijk indrukken, eerst ventiel 1, onze toon verspringt van c3 naar c2, en dan ventiel twee, en wat gebeurt er: de totale buislengte, voorheen 2 meter, wordt nog een meter langer, te weten 3 meter. U voelt hem al, de verhouding 3 staat tot 2 is géén verdubbeling, en dus wordt onze toon geen beoogde c1, maar iets in de buurt van (hou me ten goede) een f1. Grote consternatie alom!!!
Want ons mooie tweede ventiel, zojuist nog goed voor een toonverlaging van een oktaaf, verlaagt in combinatie met het eerste nog maar een kwint!

Nu zijn bij een echte trompet de buizen verhoudingsgewijs korter, ze verlagen geen oktaaf maar respectievelijk een kleine secunde, een grote secunde en een kleine terts. Maar toch, bij indrukken van het eerste ventiel in combinatie met het derde, verlaagt dit eerste ventiel geen grote secunde meer, maar een aanzienlijk kleiner interval.

Om deze reden maken de meeste trompetbouwers de derde pomp iets langer, en wel zoveel dat de combinatie van het tweede met het derde ventiel precies stemt. Speelt u maar eens een e (onderste lijn van de notenbalk) met het eerste en het tweede ventiel samen, en daarna met het derde ventiel. De eerste e is fractioneel te hoog, en de tweede te laag. Het verschil is evident.

Ik ben me er terdege van bewust dat dit de puur natuurkundige benadering van het vraagstuk is. Deze theorie is eigenlijk alleen van toepassing op een ongebogen buis van constante doorsnede. Omdat een trompet zowel gebogen is als een enigszins conisch verloop heeft, zijn er een heleboel factoren van invloed op de stemming die hier helemaal niet aan bod komen. Voor dit soort dingen verwijs ik graag naar publicaties van Renold Schilke, en een belangrijke belg, ik ben zijn naam even kwijt, was het niet Victor Mahillon?

Als er mensen zijn die dit verhaal willen corrigeren dan wel completeren, schroom vooral niet.

Groeten,

Roel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2004 13:40 

Dat is toch hetzelfde als met de altijd valse piano?

Een piano heeft 7 octaven = 12 kwinten (logisch toetsen tellen)
Maar in frequentie schelen ze wel degelijk.
Oftwel: 7 octaven = NIET 12 kwinten!
Dat verschil noemt men de pythagoreïsche komma.

Toch? Ik weet dat het allemaal heel erg onduidelijk is, maar wij hebben gelukkig nog een trigger en een piano niet :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2004 15:45 

The Joker schreef:
Dat is toch hetzelfde als met de altijd valse piano?

Een piano heeft 7 octaven = 12 kwinten (logisch toetsen tellen)
Maar in frequentie schelen ze wel degelijk.
Oftwel: 7 octaven = NIET 12 kwinten!
Dat verschil noemt men de pythagoreïsche komma.

Toch? Ik weet dat het allemaal heel erg onduidelijk is, maar wij hebben gelukkig nog een trigger en een piano niet :lol:

Het is volgens mij niet hetzelfde. het verschil is veel groter, en zit 'm in het feit dat je met één buis en drie verlengstukjes probeert allle noten te maken, en je dus niet altijd dezelfde buis verlengd. (en juist daardoor kan je een correctie trigger monteren :P )
Bij een piano wordt niets verlengd, de heeft voor elke toon een andere snaar, en valt er, nadat de pianostemmer is geweest, niets meer te corrigeren.

de compensatie die op menig euphonium en bas met 4e ventiel aangebracht is, corrigeerd wel veel van de fouten die op deze wijze ontstaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 apr 2004 18:15 

Volgens mij bedoelen we ongeveer hetzelfde maar ik mijn uitleg een stuk krakkemikkiger :o

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 apr 2004 07:31 

Nee.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur