Theo van Kampen schreef:
Leuk, eindelijk iets over Yammie. Heb ik ook en vraagje: Mijn zeer oude foldertjes doorvorschend stuitte ik op een merkwaardigheidje. Bij alle trompetten bleken de braces, die (indien aanwezig) de boven en onderkant van de stembocht met elkaar verbinden, te ontbreken + dat ze ook een model voerden met een M boring en een L beker. Riekt naar de X serie van Schilke. Niet zo'n crazy gedachte want ook de mondstuknummering is die van Schilke. Waar wil ik heen? Hebben de Japanners een move gemaakt van louter Schilke-imi's (Bobby's Z) naar ook Bach-a-likes (Xeno)? Waarom zijn ze relatief zo goedkoop? De yen heeft tegenwoordig toch ook enige waarde? Dat de goedkoopte erafstraald dat ziet een leek, kijk maar eens naar de spuugklepjes, maar dat kan dat verschil toch niet verklaren? Hoe goed (duurzaam) zijn ze eigenlijk? Dat soort dingen houden mij zoal bezig.
Yamaha heeft, als goed japans bedrijf, eerst gecopieerd: De Schilke B en X lijn is duidelijk te herkennen. Schilke en Yamaha hebben in de jaren zeventig zeer intensief samengewerkt, wat aan de yamaha trompetten te zien was, maar aan de Schilkes niet. Na verloop van tijd werd het wel duidelijk dat Schilke ventielhuizen van yamaha gebruikte (zoveel leken ze op elkaar......) : Deze waren lange tijd van inferieure kwaliteit. het zgn "Yamalloy" probleem.
zie ook
The Schilke Loyalist